Inlägg från: Whintra |Visa alla inlägg
  • Whintra

No 'poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård

Grattis till bebis!!
    Hoppas allt gick bra Det är ju sån galet häftig upplevelse att föda som inte går att beskriva i ord.

ladydahmer skrev 2008-04-30 09:07:59 följande:
    sorry -- skulle fixat detta i tid. fick värkar på fredag -- födde på söndag. men det här fixade ni galant! :)
  • Whintra

Ja, jag tycker det är ungefär samma, fast tistel luktar inte lika mycket tycker jag

spiritsinlove skrev 2008-05-07 19:08:13 följande:
  • Whintra

Japp, jag förespråkar kokosolja. Om man gillar doften Annars kan du köra raffinerad iofs.
    Man blir jättemjuk och fin. Har skippat allt annat och kör bara det i ansiktet nu också, helt kanon!

ThisIsMe skrev 2008-05-08 20:02:42 följande:
    Hallå tjejer!Kan ni tipsa mig om någon bra naturlig olja jag kan smörja in mig med efter duschen. Har blivit tipsad om kokosolja. Någon här som provat det?Hoppas det inte blir för tjatigt nu. Har inte riktigt tid att leta igenom tråden.
  • Whintra

Jag älskar doften jag, men å andra sidan använde jag aldrig "hawaiian tropic"-sololja på 80-talet heller så jag har inga sådana skador

Jag brukar faktiskt torka mig en aningens först innan jag smörjer. Hur fort oljan absorberas beror på hur mycket du kletar på naturligtvis men jag tycker den absorberas fortare än andra oljor, trots att det i teorin borde vara tvärtom. Oljan klassas som en av de fetaste men jag tycker jag upplever den som torr...vi hade någon diskussion om det där här tidigare, att det hade med molekylstruktur att göra..

Hoppas iallafall du gillar den lika mycket som jag gör

ThisIsMe skrev 2008-05-08 20:38:30 följande:
    Utmärkt svar! Då ska jag inhandla kokosolja. Jag gillar inte alls kokosdoften så det blir deodoriserad olja för min del också.Smörjer du in dig precis efter du kommit ur duschen innan du torkat dig? Hur snabbt och väl absorberas oljan?Några tips på vad man kan använda om man vill ha lite "lukta gott" i oljan ibland?
  • Whintra

köper den från Crearome, finns på Bodystore där den är billigare än från Crearome direkt...*konstigt*

ThisIsMe skrev 2008-05-08 21:02:15 följande:
    Var köper du din kokosolja?
  • Whintra

snarare tvärtom faktiskt vad jag upplever det som...men som sagt enligt alla teorier borde den täppa till. Jag har aldrig upplevt min hud så mjuk och med så små porer som nu så uppenbarligen är det inte en fet olja i den bemärkelsen...mycket speciell den där kokosoljan må jag säga.

spiritsinlove skrev 2008-05-08 20:56:36 följande:
    Jag gillar också kokosolja i ansiktet, men täpper inte det till porerna?
  • Whintra

Weleda har en solskyddskräm som verkar bra, funderar på att köpa den själv. Tyvärr såg jag att den var slut nu på bodystore men den finns säkert på hälsokosten.

www.bodystore.com/cgi-bin/ibutik/AIR_ibutik.fcgi&funk=visa_artikel&artnr=A1999398

imsel skrev 2008-05-15 21:24:10 följande:
    Finns det nån bra på bodystore, så tar jag ju gärna den, när jag ändå ska beställa..både BUS och solskydd..
  • Whintra

ja, den verkar mild Jag har denna hemma som akutschampo till lillen:
    www.apoteket.se/rd/d/4302/ProductSKU/227289/tab/tillverkarinfo/showBuy/true/rightColumn/1786/action/showProdInfo

"Endast livsmedelsgodkända råvaror, utan parfym, alkohol och färgämnen, miljövänlig och utan konserveringsmedel."

Ingredienser: Aqua, Glycerin, Polysorbate 20, Potassium Cocoate, Sodium Oleate, Sorbitol.

Verkar också helt ok va?

Magrat skrev 2008-05-16 12:40:23 följande:
    Apropå Urtekrams No parfum serie (det var PrettyUgly som nämnde dem för några sidor sen): Weleda har en shampoo & body wash för baby som ser rätt okej ut om man vill ha en shampooflaska stående i sitt badrum. Jag tänker att det kan vara bra att ha NÅGOT när dottern kladdar färg i håret eller om hon får löss och jag vill ha massor av olja i håret som sen ska bort. Har jag gäster någon gång kanske de vill ha något shampoo-liknande också... www.bodystore.com/cgi-bin/ibutik/AIR_ibutik.f...= Den innehåller sockertensid som vad jag förstår är den mildaste tensiden. Frågan är vad tvättaktiva aminosyror är... Den är fri från doft-, färg- och konserveringsämnen samt fritt från mineralolja. Vad tror ni?
  • Whintra

jahaa...är det? Det har jag inte ens tänkt på. Kanske inte så bra ändå då...jag får väl dränka ungens hår i äcv efteråt då

Magrat skrev 2008-05-16 16:19:30 följande:
    Fast nu blir jag lite osäker igen. ACOs shampoo hade ju 10 i pH, det är väl inte så bra? www.hairfinder.com/hairquestions/meaningofph....
  • Whintra

Hej.
    Jag har också tidigare lidit av atopiskt eksem. Mina eksem blossade upp under en extremt stressande livssituation. Jag fick även åka in akut på sjukhuset med jämna mellanrum för kortisonsprutor då mitt ansikte svällde upp som en ballong. Jag använde starka kortisonpreparat och mjukgörare på eksemen, utskriven av läkare...men inte hjälpte det. Det som däremot hjälpte var att förändra min livssituation och ta det lugnare. Vet inte om det var nåt vidare råd men Nu märker jag signaler direkt när jag mår dåligt eller är stressad. Taggar jag ner och tar hand om mig så kan jag hålla problemen i schack.

Legewiel skrev 2008-05-28 11:51:52 följande:
    Ja du, jag börjar väl ha provat det mesta Om du har lyckats bli problemfri får du hemskt gärna tala om vad som har funkat för dig! Nu blir det lite långt tror jag men here goes;Lite av det jag testat: Bassalvor, många olika sorter (alla med mineralolja...). Kortison (använder jag fortfarande, mellanstark dos, när eksemen blir för svåra). Elidel - ny forskning, skulle ersätta kortison. Funkade inte och senare skrevs det om att den kan ha svåra biverkningar så den skrotade jag genast! Tabletter, både med antihistamin och såna som dämpar klåda. Behandling med ljus, ett sorts milt solarium men ljus som inte skadar huden på samma sätt. Helt ok, men behandlingen är dyr så jag får den inte så ofta. Naturmedel: Oljor, många olika sorter. Tabletter med vitaminer som ska vara bra för huden. Zona -kräm, rätt ok men dyr och innehåller tyvärr mineralolja. Haj -kräm (!) görs på nån biprodukt alltså inte hajar, ska vara bra mot eksem men funkade inte. A-creme - överlägset bäst hittills, dämpar eksemen riktigt bra men tar inte bort klådan och är VÄLDIGT dyr, 15 euro för en liten burk...så den använder jag mest till ansiktet. Har en del tips sparade som jag inte provat än och nu skulle jag alltså vilja testa Kunzea -kräm, som också är rätt dyr men det är jag ju van med...Till hösten då mina besvär blir värre, överväger jag faktiskt att skaffa en långärmad undertröja i dermasilk (www.medeca.se/se/dermasilk/dermasilk.html) och testa att sova med den på natten, eftersom jag då kliar sönder mina armar utan att jag kan hindra det. Tja, har någon erfarenheter eller förslag så får ni gärna kontakta mig Ska nog beställa dendär Kunzeakrämen så får jag testa den också.
Svar på tråden No 'poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård