-
Ok..ledsenmyso skrev 2008-06-26 12:32:21 följande:Lite snurrigt.. men om jag tvättar med olja ska jag då skölja och vad smörja med efteråt?Såhär:Läs om OCM (med mera) i denna ts:Ska du tvätta med olja kan du göra precis som du gör med en vanlig kräm, dvs tvätta med vatten och torka med en handduk efteråt. Om oljan ligger kvar på huden som ett litet lager efter du har torkat behöver du inte smörja med något, men känns huden torr efter att du torkat kan du ta ytterligare några droppar av samma olja och smörja med.
-
Läs olika rutiner här:
Nej, man använder inte alla oljor samtidigt. Jag gav lite exempel. Bäst är att läsa, läsa, läsa och sedan prova sig fram. Finns ej ett recept som funkar för alla. Det är väldigt olika. En del tvättar och smörjer varje dag, en del en gång i veckan. Kolla rutintråden (och andra länkar och testa).Lite om var oljorna kan finnas:T.ex neem, jojoba, tea tree (och massa fler):Tistel kan finnas i oljehyllan i välsorterade matbutiker, men kolla ekologiska affärer eller hälsokosten. (Tror ett märke heter Kung Markatta)Oliv mm finns ju i mataffärerna.Tänk på att oljorna ska vara kallpressade! -
Alltså..känner att jag måste skriva en grej.. kanske speciellt till er som börjat med detta nyligen..
Meningen med no´poo är att utesluta massa kemisk skit såsom sulfater, silikoner med mera. Det är ett långtidsprojekt och man måste ändra lite på sina tidigare definitioner av "rent". Om man härdar ut så kan man uppnå storartade effekter. Men att tvätta med ägg (eller vilken no´poo-metod som helst) och sedan kleta in vanlig inpackning eller vanligt balsam är liksom meningslöst..egentligen..Då det handlar om avvänjning från just det.Känner att detta behöver komma fram nu när det är många som testar för första gången. Att det liksom handlar om en hår/hudfilosofi och inte en snabbfix (som när man t.ex köpte ett nytt "superschampo")..Jaja..tycker detta är värt att upprepas.. *tjatig* -
Nej jag är absolut inte helt konsekvent i mitt handlande.. (tänker bara på all skit man stoppar i munnen t.ex )Sötsugen skrev 2008-06-27 14:07:25 följande:spiritsinlove: Jag läste i första tråden om hur äggtvätten gick till och där skrev vem det nu var att hon använde balsam i efteråt som vanligt, därför körde jag med det. (använde ett balsam utan silikoner med). Sen måste jag säga att jag kommer nog aldrig att bli nån sån som kör detta som en riktig filosofi och tänker på att allt är perfekt. Har jag inte tillgång till alla grejjor eller åker på semester kanske det kommer att bli lite mer tillbaka till det gamla igen...men allt beror väl på vad jag upptäcker när jag testar detta nu. =) Ska försöka hålla ut!! =)Men jag ville med mitt inlägg bara betona vad no´poo delvis handlar om, dvs utesluta samt avvänja håret från skit..Om man inte gör det är det liksom svårt att se det verkliga resultatet av exempelvis en äggtvätt
-
Här är några (rekommenderar dock att alltid kolla påEmre o Leo skrev 2008-06-27 21:47:28 följande:Vilket balsam är bäst att köpa (helst märke som finns på coop)? Var på affären både igår och idag, men jag är senil och glömde kolla balsam. Bikarbonat skulle jag kolla idag, men kollade efter en annan sak först och glömde sen bort Måste kanske på stan imorgon och shoppa lite sånt (även fortsätta leta efter en svinborste).www.lockig.se/för de ändrar sina ingredienser ibland..):”Godkända” Balsam och inpackningar i bokstavsordning
- Apotekets balsam Våg (www.cederroth.se )
- Australian BodyCare Hair Conditioner (Life)
- Balsam Basic (Naturapoteket)
- Balsam Mandel (bodystore.se)
- Bamse Balsam från CCS
- Biolage conditioning conditioner
- Body+ balsam CocoaCoffee, MangoPapaya, GrapeKiwi (utgått ur sortimentet)
- Charm balsam
- Coop "Conditioner for dry/treated hair" med ceramide 3 och coco oil/provitamineb5.
- Coop "Conditioner for normal hair"
- Coop X-tra balsam
- DermaNord Hair Conditioner
- Eilas hårbalsam naturell
- Eldorado balsam
- Eorol henna balm (hälsokosten)
- Erittäin hieno suomalainen hiushoito från Cederroth
- Excelen Hårbalsam Jasmin
- Excelen Hårbalsam Mandel
- Faith in nature "Aloe Vera conditioner" (Bodystore)
- Faith in nature Seaweed balsam
- Faith in nature Tea Tree balsam
- Frantsilas Yrtti hiusten hoitoaine
- Garnier Respons Inpackning - pärlemor och körsbär
- Ginesis balsam
- GLA balsam från Naturapoteket
- Gunry Graffiti Hair Design hårinpackning
- Klippotekets balsam med aloe vera (OBS! gamla flaskor innehåller silikon)
- kms california moistrepair restructuring therapy (inpackning, frisörer)
- Lóreal absolute repair (gul burk, hos frisör)
- Maria Nila Conditioner Sensitive (blå förp, innehåller protein)
- Maria Nila Sensitive Masque Ultragentle inpackning (blå förp, innehåller protein)
- Mastey Moisturée inpackning
- mop c-system Hydrating Conditioner (mängder castor oil)
- mop c-system Moisture Complex (små mängder castor oil)
- mop c-system Shaping Serum (små mängder castor oil)
- Naturelle Honung (ICA Kvantum, innehåller protein)
- Naturelle Persika (innehåller protein)
- Naturelle Smultron (innehåller protein)
- Natusan Balsam för alla hårtyper
- Oliv Hårinpackning med ekologisk jungfruolja (Kicks, Åhlens)
- Oliv Naturell balsam (Kicks, Åhlens - OBS! gamla flaskor innehåller lanolin)
- Rapsodine balsam
- Rebecka (Life, innehåller protein)
- Redken - Body Full (innehåller proteiner)
- Redken Extreme CAT inpackning
- Urtekram No Perfume Conditioner
- Urtekrams Aloe-Balsam (innehåller veteprotein)
- Urtekrams lavendelbalsam (innehåller veteprotein)
- Willys olivbalsam
- XL Classic Hair Pack
- Yves Rocher Express Gloss Conditioner (Gul flaska, orange detaljer)
- Änglamarks Aloe Vera balsam (utgått ur sortimentet)
- Änglamarks kamomill balsam (utgått ur sortimentet)
- Änglamarks Sensible balsam (ej lämplig som leave-in tillsammans med aloer)
-
Citron+lavendelskölj låter intressant. Meddela resultatetPormoicheia skrev 2008-06-27 22:34:34 följande:Ja jag är helt lyrisk som hittat rätt för ansiktet och kroppen Nu är det bara håret som jag ska hitta rätt rengöring till.Allt har ju fungerat bra hittils. Men inget har fungerat bättre än det andra så jag får fortsätta testa mig fram.Nästa test blir ägg+honungstvätt med citron+lavendelskölj.Det beräknas bli nu i helgen någongång.Kommer inte ihåg när jag tvättade håret sist men jag tror att det var någon vecka sedan...
-
Tycker varken NW eller SO låter skrämmande nu när man landat i det hela och har känslan av att håret typ inte kan bli smutsigt längre (i alla fall inte på samma sätt). Egentligen befinner sig ju håret (när man känner att man trivs med no´poo och att det funkar) i ett förstadie till NW eller SO. Jag känner på något vis att jag rengör håret med mitt borstande när jag väljer att vänta längre o längre med tvätt.mejram skrev 2008-06-28 11:55:55 följande:I den här tråden har vi inte diskuterat NW eller SO. No Water eller Sebum Only. Alltså att man inte ens tvättar håret med vatten. Bara massage och borstning för att få håret helt mättat med sebum och bli "självrenande" som ex djurpälsar eller fågelfjädrar. Jag är lite sugen på att testa det nu när jag ska vara mammaledig. Men å andra sidan händer det så mycket med håret när man ammar, så det kanske är fel tillfälle ändå.Vad jag ville komma till var att även här är massagen central. Till och med så att man ska riva lite med naglarna i hårbotten för att lösgöra smuts som man sedan borstar ur.Fan att man ändå gillar att tvätta håret någon gång ibland..
-
Fast det du skriver om ÄCV är ju en smaksak vissa sköljer med vatten efter, andra inte.Claudia gbg skrev 2008-06-29 21:31:25 följande:Som ny här blir jag ofta fundersam över alla förkortningar ni använder. Man kan inte ha en lista längst ner i TS?Kan väl börja med en lista här som fylls på allteftersom. Kopiera in och lägg till, ända gärna ev felaktigheter (hoppas att det är ok att jag tar mig friheten...):- ÄCV - äppelsidervinägertvätt, skölj håret med en blandning på.... efetrskölj inte med vatten¨- OCM - oil cleaning method - man rebgör ansiktet endast med oljor. använd en mjuk tvättlapp och lite olja. Huden blir mindre fet efetrsom den inte behöver kompensera för förlust av naturligt fettTycker för övrigt detta är värt att läsa:Ursprungliga Skönhetsvårdstråden med alternativa hudvårdstips: LÄS TS!!!!www.familjeliv.se/Forum-5-73/m26627399.html
-
-
Ja, jag gillar den. Använder den och svinborsten ungefär lika mycket.