• mejram

No 'poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård

Ännu en fortsättningstråd för oss no'poo-are -- vi som inte använder schampoo och vi som gillar naturliga alternativ till den kommersiella skönhetsindustrin.

För er nya och intresserade som vill sälla er till vår lilla familj så uppmanar jag er att läsa TS (+länkarna) i de gamla trådarna, där finns all information man behöver för att själv starta med de metoder man känner sig intresserade av.

Den urspungliga No'Poo tråden, med all info man behöver för att själv komma igång! --->
    Läs TS och länkarna!
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m23678129-1.html

Tråd 2:
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m26433668-1.html

Tråd 3:
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m29225742.html

Ursprungliga Skönhetsvårdstråden med alternativa hudvårdstips: LÄS TS!!!!
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m26627399.html

En tråd med våra rutiner:
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m28536848.html

SUPERINPACKNINGEN (från LHC - rekommenderas!)
    "SMT" (Snowymoon's Moisture Treatment):
    www.longhaircommunity.com/forums/showthread.p...

Blogg med våra recept:
    www.familjeliv.se/Bloggar-3-47/b95979.html

VÄLKOMNA!!!!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-05-27 21:44
    Naturlig hud- och hårvård för baby/barn:
    www.familjeliv.se/Forum-3-28/m32543425.html

Superinpackningen SMT:s länk fungerar inte, men receptet finns i bloggen.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-06-11 22:42
    En ny uppdaterad rutintråd
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m33281687.html
  • Svar på tråden No 'poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård
  • NoMatter
    magaluf skrev 2008-05-06 11:25:20 följande:
    Hakar gärna på det där med honung i ansiktet då mitt huden i ansiktet är jättetorrt och stramar så fort jag inte smörjer in det. Det jag har hemma är flytande honung. Spelar det någon roll vad det är för sorts honung...eller? Ska också testa med lite honung i balsamet då jag nu kört CO i två veckor och, precis som Ingless, tyckt att det kliar lite i hårbotten. Det har inte alltid gjort det utan första gången igår, efter att jag tvättat och masserat håret/hårbotten med coops x-tra balsam. Inne alltså på 3e veckan då.
    Jag tror inte att det spelar någon roll vilken honung du använder, jag köpte den billigaste dom hade på ICA sen kör jag den i mikron några sekunder så att den blir flytande och så smörjer jag in (så gott det går, för enkelt är det inte. ) i ansiktet och låter det sitta, kanske fem minuter. Medan jag tvättar håret och kroppen, sen sköljer jag av alltihopa. 
    Jag tänker, alltså är jag.........kvinna.
  • tidskriftssamlaren
    magaluf skrev 2008-05-06 11:25:20 följande:
    [citat]
    Hakar gärna på det där med honung i ansiktet då mitt huden i ansiktet är jättetorrt och stramar så fort jag inte smörjer in det.

"mitt huden"...??? Fantastisk svenska. Min hud, eller mitt ansikte...ja, ni fattar i alla fall. Jag provar väl helt enkelt med den flytande (ekologiska och fair trade-)honungen som jag har.
  • PrettyUgly

Jag hoppar rakt in i tråden med några frågor. Jag har varit inne på det här med naturlig hår- och hudvård sedan sommaren 2006 med lite avhopp då och då när jag får lust att testa nya saker.

Just nu är jag inne på att jag vill ha så doftfria men ändå så naturliga (inga sulfater, parabener och gärna så kort ingredienslista som möjligt) produkter som möjligt. Anledningen är att jag inte tycker om parfymerade lukter utan helst vill lukta som mig själv, fast rent.

Produkter jag behöver är: balsam, deo, tvål, något att smörja in kroppen med och något att smörja in ansiktet med.

Det jag själv har tänkt är något i stil med

Hårvård: tvätta med urtekrams parfymfria balsam. Har dock aldrig provat att tvätta med urtekrams balsam så är inte säker på hur det fungerar med mitt hår. WO tvättar därmellan. Inpackningar tänkte jag fortsätta med SMT. Men om det inte fungerar att tvätta med urtekram balsamet så vet jag inte riktigt vad jag ska använda. Så jättegärna förslag på naturliga parfymfria balsam.

Deo: antingen deosten, urtekrams oparfymerade eller i värsta fall bats. Jag tycker naturliga deosar bara fungerar sådär men jag vill gärna förslag här också.

Tvål (eller andra produkter som fungerar med att tvätta händerna och under armarna): Just nu har jag flera stycken naturliga tvålar från chagrin valley så för tillfället klarar jag mig. När de tar slut vill jag dock inte beställa nya då de skickas från usa utan vill hellre ha något som finns mer nära. Och inget som torkar ut för mycket då jag har väldigt torr hy. Kanske borde beställa en ny förpackning med rasul?

Smörja in kroppen: Den här tycker jag är knepig. Jag är helt för att använda oljor men de flesta oljor luktar ändå. Och om de inte gör det så är det för att de är raffinerade och det vill inte jag ha. Jag upptäckte att en kombination av mandelolja och kokosolja luktar riktigt gott på huden (som bebishud ungefär^^) men det är ju inte doftfritt. Både rapsolja och olivolja går i alla fall helt bort, jag känner mig antingen som ett popcorn eller som en bit pasta när jag använder dem. Vilka oljor luktar minst? Sen skulle jag även gärna ha en hudkräm också som jag kan smörja in händerna med efter jag tvättat dem.

Smörja in ansiktet: Ingen aning faktiskt. Bara oljor gör mig för torr och ansiktscremer innehåller konserveringsmedel eller parfym (vill inte heller ha eteriska oljor).

Kom med era tips och förslag och kloka ideér!

• Magrat

PrettyUgly skrev 2008-05-06 13:08:29 följande:

Just nu är jag inne på att jag vill ha så doftfria men ändå så naturliga (inga sulfater, parabener och gärna så kort ingredienslista som möjligt) produkter som möjligt. Anledningen är att jag inte tycker om parfymerade lukter utan helst vill lukta som mig själv, fast rent. Produkter jag behöver är: balsam, deo, tvål, något att smörja in kroppen med och något att smörja in ansiktet med.
    Jag skulle faktiskt rekommendera dig att testa att göra egna grejer. Det är inte alltför komplicerat bara man är noggrann.

Urtekrams balsam kan du naturligtvis testa och göra CO med, men jag vet att en del inte tycker det passar deras hår.
    Faith in Nature är en annan serie som jag tror är rätt bra, men jag har personligen aldrig använt deras produkter.
    Eilas har ett oparfymerat balsam som heter Hårbalsam naturell (finns på bodystore för 63 kr).
    Gör du däremot eget balsam blir det visserligen en högre kostnad vid första inköpet, men det är lätt att tillverka och du kommer kunna göra balsam många gånger för de ingredienser du köpt. Om du vill ha doft eller inte är då helt upp till dig själv.

För deo gäller samma sak. Egentillverkat är superenkelt och blir inte så hög totalkostnad. Destillerat vatten eller salviahydrolat (luktar vid sprayning, men doften försvinner nästan genast) i vilken man löser upp lite deokristall. Man kan tillsätta några droppar deodoriserande eterisk olja också (då måste man skaka flaskan innan varje sprutning) om man vill ha extra effekt, den lilla doften försvinner också fort.

Om du upplever att de flesta oljor luktar är det en till anledning att göra egna produkter. Då kommer oljan att vara en relativt liten del av slutresultatet och kommer inte lukta så mycket.

Aprikoskärnolja, jojobaolja och persikokärnolja har annars mycket svag doft om du vill testa någon av dem.
  • Magrat

Kom på en sak, du skrev ju att du ville ha någon handkräm.

Testa röra ihop en enkel salva av ett fast fett och en rinnande olja.
    Det var nog det första jag provade och det var så enkelt att jag fastnade direkt för det här med egna produkter.
    Jag använde mig av avocadosmör och rapsolja och "mosade" avocadosmöret medan jag droppade i lite rapsolja, superenkelt, men så är avocadosmör ganska mjukt i rumstemperatur också.

Välj först ett fast fett. Ullfett verkar rätt bra, jag har använt mig av sheasmör med bra resultat (som visserligen har en svag doft, men det ska inte vara så mycket i blandingen att den doften märks), (man behöver förresten röra om sheasmör ordentligt under avkylningen, annars kan det bli lite grynigt) och om du kan tänka dig kokosolja så är det jättehärligt.
    Sen tar du och smälter det fasta fettet i ett vattenbad, tillsätt en rinnande olja och eventuellt även något slags vax (t.ex. bivax), se shenet: "Använder man olja behövs också något förtjockande vax. Mängden beror på önskad konsistens - från runt 10 % av volymen i en tunn mjuk salva till 25 % i ett fast cerat").
    www.shenet.se/recept/salva.html

Här är några exempel på recept
    30 gram olivsmör + 20 ml jojobaolja + 20 ml annan vegetabilisk olja + 6-7 gram Bivax

36 ml vegetabilisk olja + 29 g bivax + 20 g ullfett + 10 g sheasmör
    eller
    35 ml vegetabilisk olja + 5 g ullfett + 10 g bivax

• mejram

Låter som min superbra salva från Lendelunden - ullfett, bivax, rapsolja och lavendelolja.

Sen måste jag säga om deo att jag trodde aldrig i min vildaste fantasi att jag skulle klara mig på annat än Bats eller starka kemikalier. Men faktum är att jag luktar otroligt mycket mindre nu än när jag kemikaliebesprutade mig. Skillnaden är att jag inte rakar mig längre, bara tvättar med vatten och använder antingen kokosolja, "hemkörd" deo enligt bloggreceptet eller rosenseriens deo. Jag tror att det är bra att varva lite så man inte blir "immun" mot sin deo. När jag bara ska vara hemma använder jag ingenting och det funkar rätt bra det med, faktiskt. Så mitt tips där är att ge det lite tid, försök vara helt deofri så ofta det går och var snäll mot armhålorna - torka inte ut huden med tvål och kemikalier. Då klarar den av svetten bra själv.

Tvåan på gång, BF 23 juli 2008
  • NoMatter
    mejram skrev 2008-05-06 21:21:18 följande:
    Låter som min superbra salva från Lendelunden - ullfett, bivax, rapsolja och lavendelolja.Sen måste jag säga om deo att jag trodde aldrig i min vildaste fantasi att jag skulle klara mig på annat än Bats eller starka kemikalier. Men faktum är att jag luktar otroligt mycket mindre nu än när jag kemikaliebesprutade mig. Skillnaden är att jag inte rakar mig längre, bara tvättar med vatten och använder antingen kokosolja, "hemkörd" deo enligt bloggreceptet eller rosenseriens deo. Jag tror att det är bra att varva lite så man inte blir "immun" mot sin deo. När jag bara ska vara hemma använder jag ingenting och det funkar rätt bra det med, faktiskt. Så mitt tips där är att ge det lite tid, försök vara helt deofri så ofta det går och var snäll mot armhålorna - torka inte ut huden med tvål och kemikalier. Då klarar den av svetten bra själv.
    Jag slutade med deo för ungefär tjugå år sen, jag rakar mig men inte tusan svettas jag speciellt, inte luktar det heller ifall jag inte blir extremt svettig för att jag gör något som gör mig svettig. Parfym använder jag högst sällan.
    Jag tänker, alltså är jag.........kvinna.
  • PrettyUgly
    Svar på #125
    Göra egna produkter är något jag tänkt jag vill göra länge. Just nu har jag dock bara några veckor kvar tills beräknad födsel och alldeles för mycket som ska hinnas med tills dess så det får nog skjutas ännu lite längre på framtiden.
    Men så småningom så :)

Mm jag vet att många inte gillar urtekram för CO. Testade själv det för ett par år sedan och kom inte riktigt ihåg vad jag gillade resultatet. Eilas balsam ska dock absolut kollas upp.

Tack så jättemycket för tipsen på oljorna^^ Ska ta och läsa på lite om dem och se vilka som verkar passa min hud bäst.
  • PrettyUgly
    mejram skrev 2008-05-06 21:21:18 följande:
    Låter som min superbra salva från Lendelunden - ullfett, bivax, rapsolja och lavendelolja.Sen måste jag säga om deo att jag trodde aldrig i min vildaste fantasi att jag skulle klara mig på annat än Bats eller starka kemikalier. Men faktum är att jag luktar otroligt mycket mindre nu än när jag kemikaliebesprutade mig. Skillnaden är att jag inte rakar mig längre, bara tvättar med vatten och använder antingen kokosolja, "hemkörd" deo enligt bloggreceptet eller rosenseriens deo. Jag tror att det är bra att varva lite så man inte blir "immun" mot sin deo. När jag bara ska vara hemma använder jag ingenting och det funkar rätt bra det med, faktiskt. Så mitt tips där är att ge det lite tid, försök vara helt deofri så ofta det går och var snäll mot armhålorna - torka inte ut huden med tvål och kemikalier. Då klarar den av svetten bra själv.
    Jag har i perioder bara använt min kristalldeo men jag måste nog säga att jag upplever den som mycket mindre effektiv än vanlig deo. Inte så att jag går runt och luktar äckligt men jag får tvätta både mig själv och mina kläder oftare när jag använder den. Sedan har jag även provat någon aluminiumfri variant med aloe vera från hälsokosten och det var nog det värsta jag provat någonsin. Jag blev att lukta mycket (och då menar jag verkligen hur mycket som helst) äckligare än om jag inte skulle använt deo alls. Måste varit doften i den som helt kraschade med min. Jag vill dock väldigt gärna få det att fungera med någon mer naturlig deo men jag tror sådana experiment kanske får vänta tills bebisen har kommit ut och graviditsnästäppan släppt så jag kan upptäcka hur jag luktar.

Men jag måste fråga, så du använder inte tvål alls för att tvätta dig under armarna? Om du då ändå blir att lukta svett, hur lyckas du då tvätta bort det? Jag skulle så gärna vilja klara mig utan tvål helt eller åtminstone så mycket som möjligt men just under armarna tycker jag att det är svårt. Jag använder dock väldigt lite tvål och så naturlig som möjligt (kallrörd, överfettad tvål gjord på kallpressade oljor) men det skulle vara fint att kunna skippa även den.
  • mejram

Just det, apropå honung. Visst är det några som har bytt ut handfatstvålen på toaletten till honung? Hur har ni då? En flaska med flytande, eller en burk med fast och hur tar ni i så fall den? Det känns ju inte helt fräscht att doppa ner fingrarna rätt i burken när man just varit på toa. Både mina och dotterns händer börjar bli väl torra nu när solen börjar bränna, så honung och en liten pump med olja vid handfatet vore nog idealiskt. Annars glömmer jag att smörja in händerna.

Tvåan på gång, BF 23 juli 2008
Svar på tråden No 'poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård