• mejram

No 'poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård

Ännu en fortsättningstråd för oss no'poo-are -- vi som inte använder schampoo och vi som gillar naturliga alternativ till den kommersiella skönhetsindustrin.

För er nya och intresserade som vill sälla er till vår lilla familj så uppmanar jag er att läsa TS (+länkarna) i de gamla trådarna, där finns all information man behöver för att själv starta med de metoder man känner sig intresserade av.

Den urspungliga No'Poo tråden, med all info man behöver för att själv komma igång! --->
    Läs TS och länkarna!
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m23678129-1.html

Tråd 2:
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m26433668-1.html

Tråd 3:
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m29225742.html

Ursprungliga Skönhetsvårdstråden med alternativa hudvårdstips: LÄS TS!!!!
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m26627399.html

En tråd med våra rutiner:
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m28536848.html

SUPERINPACKNINGEN (från LHC - rekommenderas!)
    "SMT" (Snowymoon's Moisture Treatment):
    www.longhaircommunity.com/forums/showthread.p...

Blogg med våra recept:
    www.familjeliv.se/Bloggar-3-47/b95979.html

VÄLKOMNA!!!!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-05-27 21:44
    Naturlig hud- och hårvård för baby/barn:
    www.familjeliv.se/Forum-3-28/m32543425.html

Superinpackningen SMT:s länk fungerar inte, men receptet finns i bloggen.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-06-11 22:42
    En ny uppdaterad rutintråd
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m33281687.html
  • Svar på tråden No 'poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård
  • Lady Dahmer

hej allihopa -- har inte varit online så mkt de senaset dagarna (av uppenbara skäl!!) Den lilla skrutten... eller inte så lilla ... hon (ja en med snippa blev det!) vägde hela 4.3 kilo, men var lrätt så kort (50cm) så ni kan ju föreställa er vilken liten klump!

Bilder finns i galleriet. Hon ska förmodligen heta Ninja, men vi har inte bestämt helt än.

Röven och snippan gör ont som fan och jag är fortfarande mörbultad. Förlossningen tog 48 timmar. (ingen sömn på 2 dygn) men ut kom hon till slut!

Det roliga är att jag efter förlossningen *tyvärr* har haft tid att duscha nästan varje dag. INget jag egentligen VILL, men värken i kroppen, tuttarna och maskineriet har varit så pass jobbig att en het dusch är det enda som hjälpt mig att slappna av. Jag har helt enkelt behövt det. Märker dock redan att huden börjar protestera.

Hoppas ni alla har det bra!

• Hjartesjalen

Tjejer, vad rekomenderar ni nar man plotsligt fatt en helt otrolig forandring i hyn? Jag har sedan jag flyttat till USA fatt otroligt fet hud i ansiktet o i harbotten. Jag hade skonhetssalong i Sverige i 10 ar innan, o jag har provat precis allt, o da menar jag ALLT!! Inget hjalper det e saaaaa jobbigt!!!

Kanner nagon igen sig o kan komma med tips sa vore jag saaaaa tacksam!! :)

• Maja Gräddnos

Apropos svettlukt; Jag har hört att det inte är värmesvett eller ansträngningssvett som luktar (förrän den blivit gammal alltså) utan enbart nervositetssvett luktar som färsk.

Stämmer på mig iaf. Nu när jag bara går hemma kan jag vara utan deo i flera dagar utan att lukta det minsta, men skulle jag vara på jobbet är det frågan hur det skulle gå utan deo. Ett viktigt möte, sen skulle det förmodligen lukta rätt så mycket.

• NoMatter
    Maja Gräddnos skrev 2008-05-07 09:36:21 följande:
    Apropos svettlukt; Jag har hört att det inte är värmesvett eller ansträngningssvett som luktar (förrän den blivit gammal alltså) utan enbart nervositetssvett luktar som färsk.Stämmer på mig iaf. Nu när jag bara går hemma kan jag vara utan deo i flera dagar utan att lukta det minsta, men skulle jag vara på jobbet är det frågan hur det skulle gå utan deo. Ett viktigt möte, sen skulle det förmodligen lukta rätt så mycket.
    Nåt liknande har jag också hört, fast att svetten luktar mer när man blir nervös och det stämmer det vet jag.
    Jag tänker, alltså är jag.........kvinna.
  • Mrs Vader
    ladydahmer skrev 2008-05-06 23:35:21 följande:
    hej allihopa -- har inte varit online så mkt de senaset dagarna (av uppenbara skäl!!) Den lilla skrutten... eller inte så lilla ... hon (ja en med snippa blev det!) vägde hela 4.3 kilo, men var lrätt så kort (50cm) så ni kan ju föreställa er vilken liten klump! Bilder finns i galleriet. Hon ska förmodligen heta Ninja, men vi har inte bestämt helt än. Röven och snippan gör ont som fan och jag är fortfarande mörbultad. Förlossningen tog 48 timmar. (ingen sömn på 2 dygn) men ut kom hon till slut! Det roliga är att jag efter förlossningen *tyvärr* har haft tid att duscha nästan varje dag. INget jag egentligen VILL, men värken i kroppen, tuttarna och maskineriet har varit så pass jobbig att en het dusch är det enda som hjälpt mig att slappna av. Jag har helt enkelt behövt det. Märker dock redan att huden börjar protestera. Hoppas ni alla har det bra!
    Hej kul att du uppdaterar lite Låter som min lilla tjej när hon kom ut *minns*. Hoppas ni har det underbart och verkligen njuter av lilla bebisen. Ninja var ju jättegulligt! Ska kolla bilder nu.
    Naturlig hud- och hårvård is the shit!
  • W W
    mejram skrev 2008-05-06 22:35:05 följande:
    Just det, apropå honung. Visst är det några som har bytt ut handfatstvålen på toaletten till honung? Hur har ni då? En flaska med flytande, eller en burk med fast och hur tar ni i så fall den? Det känns ju inte helt fräscht att doppa ner fingrarna rätt i burken när man just varit på toa. Både mina och dotterns händer börjar bli väl torra nu när solen börjar bränna, så honung och en liten pump med olja vid handfatet vore nog idealiskt. Annars glömmer jag att smörja in händerna.
    flytande har jag.. fungerar toppen jag ville inte heller doppa fingrarna i en burk med fast så då blev flytande det enkla valet..
    My mind wanders, and sometimes leaves completely.
  • tidskriftssamlaren

Alltså...ni tvättar händerna med honung ist för tvål? Förstår jag rätt? *nyfiken*

• Miss T
    Mejram
    En honungslev kan väl funka?
  • spiritsinlove

Någon som kan tipsa om bra alternativ till solrosolja? Tror jag är allergisk..

Älskar oliv men den är ju mycket fetare. Och kokos använder jag ofta. Men skulle vilja ha något mer liknande solros också..
  • W W
    magaluf skrev 2008-05-07 16:57:11 följande:
    Alltså...ni tvättar händerna med honung ist för tvål? Förstår jag rätt? *nyfiken*
    Jepp
    My mind wanders, and sometimes leaves completely.
Svar på tråden No 'poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård