• Miss T

No 'poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård

DropDeadUgly skrev 2008-07-11 21:37:50 följande:
    SLS-fria schampon som man hittar i vanliga affärer? Finns det? Det går bra med hälsokostaffärer också, men jag hinner inte beställa online för jag åker i morgon någon som kan hjälpa mig?tack, tack
    Jag köpte Weledas schampo&dusch för barn i hälsokost affären. Prova de med större sortiment annars finns det risk att dem tar inte hem just den flaskan fastän dem säljer Weledas produkter. Annars har Urtekrams schampo "förtvålad kokosolja" vilket är naturlig form av sulfat-tensider (rätta mig annars).
  • Miss T

ok, då vet jag vilken våg jag ska beställa. Tack för hjälpen!

• Miss T

Förresten,har ni provat göra läppglans? Jag hittade ett recept i boken "Guldet fårn växterna". Superbra bok! Står "allt" om olika oljors egenskaper med fina recept. Man ska använda pärlemorpigment. Har ni använt det innan? Vilken färg är "säkrast" om man bara vill ha lite glitter  och kanske lite rosa/rött.

• Miss T
    Emre o Leo skrev 2008-07-11 21:55:09 följande:
    Åh, det hade jag också velat veta. Fast jag hade nog gjort utan färg. Men blir det fuktgivande då? Eller bara glansigt? Stod det?
    Det är gjord med Candelillavax. Ett vax som  skyddar huden och hjälper den bevara sin fuktighet. Kan skriva recepten i bloggen nu om du eller nånannan vill prova. Det kräver inte många ingredienser o de flesta har man hemma redan. Endast vaxet som behöver köpas i så fall. Och kanske pärlemor pigment också.
  • Miss T

Det finns ju en rasulleratvål recept i bloggen. Är det nån som har testat den till håret? Det låter som mindre uttorkande.

Jag själv tror inte det spelar nån roll om det är färska eller gamla. Jag har ätit gammalt ägg och det gick fint.

• Miss T
    IceFalk skrev 2008-07-12 00:41:44 följande:
    Jag har prövat tvålen till håret, tog avokadoolja då jag tänkte att den var lite mindre fet och det fungerade hur bra som helst!
    Ah, va bra!!! Klart man ska ta en torr olja. Tänkte aldrig så långt. TACK!

Är så sugen på att åka till Solrosen men de har stängt på lördagar nu under sommaren. *otålig som en tre-åring*
  • Miss T

Whintra
    Tack för ytterligare ett recept. Tror faktiskt jag använder bivax istället för Candelillavax.

PrettyUgly
    Jag har skrivit till dig i din GB.

• Miss T

Whintra igen
    Det är lite olika mängder olja och vax mellan din och min recept. Är ditt mjukt som de flesta läppglans tex loreal o isadoras med applicerinspensel? Hur mjukt är det jämfört med då mitt recept? Vad menar du med naturlig aroma? Är eterisk olja det?

• Miss T
    spiritsinlove skrev 2008-07-14 03:39:47 följande:
    Blev så sugen på att göra läppglans (utan att ha mycket alls hemma) så jag improviserade lite Blandade kakaosmör med ricinolja i en liten burk och lade i lite brunt mineralrouge i för att få chokladfärg..hehe..Blev faktiskt skitbra. Och dessutom smakar det nästan choklad.Sedan gjorde jag en med sheasmör och ricinolja. I den lade jag en droppe eterisk olja och lite mineralögonskugga (mintfärg, dvs ljust ljust vitt/grönt). Blev jättefin färg och var även den superskön
    Shit va glad jag blir nu!!! Du har i princip räddat min dag. Jag har ju en massa mineral ögonskuggor som jag inte använder. -och faktiskt sparat dem! *yippie*

Hur gjorde du med sheasmör? Värmde du den i vattenbad och sen i med andra oljor? *superdupertruper glad*
  • Miss T
    Pormoicheia skrev 2008-07-14 12:57:35 följande:
    Fan!Igår tänkte jag tvätta håret för det kändes som det var dags för en uppfräschning samt att det började bli dags.Idag känns håret bra, fattar ingenting.Men det är rätt skönt att slippa hålla på och blöta ner det iofs
    Va klagar du på egentligen?!? Flört *avis*

Sprititsinlove och Pormoicheia
    Då kan jag tom ta lite av varje och blanda lite. ääääälskaar kokos.
Svar på tråden No 'poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård