• mejram

No 'poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård

Ännu en fortsättningstråd för oss no'poo-are -- vi som inte använder schampoo och vi som gillar naturliga alternativ till den kommersiella skönhetsindustrin.

För er nya och intresserade som vill sälla er till vår lilla familj så uppmanar jag er att läsa TS (+länkarna) i de gamla trådarna, där finns all information man behöver för att själv starta med de metoder man känner sig intresserade av.

Den urspungliga No'Poo tråden, med all info man behöver för att själv komma igång! --->
    Läs TS och länkarna!
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m23678129-1.html

Tråd 2:
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m26433668-1.html

Tråd 3:
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m29225742.html

Ursprungliga Skönhetsvårdstråden med alternativa hudvårdstips: LÄS TS!!!!
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m26627399.html

En tråd med våra rutiner:
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m28536848.html

SUPERINPACKNINGEN (från LHC - rekommenderas!)
    "SMT" (Snowymoon's Moisture Treatment):
    www.longhaircommunity.com/forums/showthread.p...

Blogg med våra recept:
    www.familjeliv.se/Bloggar-3-47/b95979.html

VÄLKOMNA!!!!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-05-27 21:44
    Naturlig hud- och hårvård för baby/barn:
    www.familjeliv.se/Forum-3-28/m32543425.html

Superinpackningen SMT:s länk fungerar inte, men receptet finns i bloggen.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-06-11 22:42
    En ny uppdaterad rutintråd
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m33281687.html
  • Svar på tråden No 'poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård
  • PrettyUgly
    mejram skrev 2008-05-07 22:22:57 följande:
    PrettyUgly - det räcker faktiskt att tvätta med vatten även om jag skulle stinka ordentligt (vilket händer väldigt sällan). På morgonen brukar jag ta en frottélapp och blöta och tvätta av. När jag duschar skrubbar jag med skrubbvante. Passa på när bebisen kommer att skippa deon helt när du ändå bara lullar runt hemma. Bebisen gillar garanterat din svettlukt bättre än parfym. Jag upplevde samma sak med kristalldeon, att den inte hjälpte alls. Men nu funkar den bättre och bättre. Jag tror att det handlar om att huden måste återhämta och stabilisera sig innan man är mottaglig för mildare deo.
    Ja, det är för bebisen jag vill jag vill ha allt så doftfritt som möjligt, så jag luktar mig själv ^^ Men jag tror jag ska testa produkter från urtekrams parfymfria serie + rasullera att använda istället för tvål. Så kan jag kanske passa på att vänja mig av vid både kemikaliedeosar och från tvål vilket skulle kännas väldigt bra.
  • PrettyUgly

Finns det förresten en tråd någonstans som jag har missat om naturlig babyvård?

• mejram
    PrettyUgly skrev 2008-05-08 20:52:19 följande:
    Det är ju en jättebra idé! Har inte heller sett någon. Inte har jag letat efter någon heller... Starta en om du inte hittar någon.
    Tvåan på gång, BF 23 juli 2008
  • spiritsinlove
    Whintra skrev 2008-05-08 20:10:30 följande:
    Japp, jag förespråkar kokosolja. Om man gillar doften Annars kan du köra raffinerad iofs.Man blir jättemjuk och fin. Har skippat allt annat och kör bara det i ansiktet nu också, helt kanon!
    Jag gillar också kokosolja i ansiktet, men täpper inte det till porerna?
  • spiritsinlove
    PrettyUgly skrev 2008-05-08 20:52:19 följande:
    Vore jättekul med en sådan..även om jag inte har någon egen bebis än
  • ThisIsMe
    Whintra skrev 2008-05-08 20:10:30 följande:
    Japp, jag förespråkar kokosolja. Om man gillar doften Annars kan du köra raffinerad iofs.Man blir jättemjuk och fin. Har skippat allt annat och kör bara det i ansiktet nu också, helt kanon!
    Var köper du din kokosolja?
  • NoMatter
    ThisIsMe skrev 2008-05-08 20:02:42 följande:
    Hallå tjejer!Kan ni tipsa mig om någon bra naturlig olja jag kan smörja in mig med efter duschen. Har blivit tipsad om kokosolja. Någon här som provat det?Hoppas det inte blir för tjatigt nu. Har inte riktigt tid att leta igenom tråden.
    Jag använder mig av vanlig olivolja som jag smörjer in medan jag står i duschen, sköljer av med vatten en sväng innan jag torkar mig. Funkar kanon om man har enormt torr hud.
    Jag tänker, alltså är jag.........kvinna.
  • spiritsinlove
    ThisIsMe skrev 2008-05-08 21:02:15 följande:
    Var köper du din kokosolja?
    De flesta gillar Crearomes (tror det är den Whintra använder också )
  • Magrat

Det var någon här i tråden som hade fått (övertagit?) en aloe vera planta vill jag minnas.
    Jag har idag fått lite info om aloe och vill dela med mig.

Vill man använda sin aloe-planta bör man nog inte bara snitta ett blad och gnugga på huden rakt av.
    Precis innanför det gröna "skalet" finns ett bittert ämne som är brungult (aloin), det är inte något man vill ha på kroppen om man kan undvika det.
    Vill man använda sin egen planta bör den först och främst vara 4 år gammal (eller äldre). Sedan ska man bara ta de största bladen, de nedersta. Om man skär ett tvärsnitt ser man att bladet har en genomskinlig relativt fast gel inuti.
    Jag skulle gissa att man kan skära skivor, en till två cm tjocka, och sedan försöka skära runt innerkanten på bladet, men med någon millimeters marginal, så man bara får gelen med.
    Denna gel bryts ned till vätska på ett par timmar, men den oxideras och brunfärgas också, så den bör nog användas med en gång och inte ligga och riskera att förstöras.

Svar på tråden No 'poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård