No 'poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård
oh, tack för tipset. Jag är i beställningstagen (igen....) måste kolla runt vad det är för plagg man får på köpet.
Tant Elin skrev 2008-05-29 20:53:36 följande:
oh, tack för tipset. Jag är i beställningstagen (igen....) måste kolla runt vad det är för plagg man får på köpet.
Tant Elin skrev 2008-05-29 20:53:36 följande:
Japp! Olja är bäst på att ta bort smink, jag använder tistel med en skvätt ricin i.
Gör OCM (tvättar av med varmt vatten och frottétvättlapp i flera omgångar) med den blandningen *putsväck med alla finnar*
Min sambo kör numera no'poo Fast då jag använder rasul lockades han av balsammetoden Han ringde just från affären och ville jag skulle kolla ifall eldorados balsam var godkänt som tvättbalsam *haha* han har läst på minsann....Det kan hans slitna kalufs verkligen behöva! Jag har tjatat om hur piss det är med schampoo ett tag nu och nu verkar det som det har givit resultat och gått in
Den är ekologisk kallpressad från Kung Markatta. Köper den på hälsokosten, 45:? för 500 ml, ett kap helt klart
Använder min tistel/ricinblandning som duscholja till hela familjen, intim"tvål", sminkbortagning + OCM. Den är så lätt att skölja bort så man blir inte kladdig efteråt, bara mjuk
Jag har kört tints of nature rätt länge och jag råder dig till att trots allt använda det schampo som följer då du färgar. Jag har nämligen gjort misstaget (2 gånger!!) att strunta i det bara för jag inte ville använda schampo och förstöra det jag byggt upp. Jag har då provat att tvätta ur med rasullera och med balsam....det blev INTE bra, det blev som vax i håret efteråt...så jag var ändå tvungen att köra schampo för att få bort det. Tints of Nature schampot ska ju vara relativt bra så det kanske inte är hela världen att använda det det få gånger man färgar, jag brukar också bara använda ca hälften av det som följer med. (Använder en förpackning 2 gånger också för jag färgar bara rötterna och då måste schampot räcka till båda gångerna...)
Avlånga fyrkantiga svinborstar kan man åtminstonne i Sundsvall hitta på Kicks och Åhléns. Jag har en båda varianterna och tycker den runda är bättre, men så har jag rätt långt hår också...
Emre o Leo skrev 2008-06-26 21:30:50 följande:
För er som använder bikarbonat i ansiktet som skrubb...fungerar det bra tycker ni?
Jag använde bikarbonat + OCMblandning att skrubba ansiktet med i flera månader men tyckte att jag fick så himla dålig hy och funderade på varför. Jag har aldrig haft problem med det förut så jag provade att byta oljor och höll på. Sedan slutade jag med bikarbonaten i ansiktet och kör istället OCM med frottéhanduk som skrubbverktyg. Min hy blev på bara några dagar HELT annorlunda. Mycket finare, helt len och utan minsta tillstymmelse till dålig hy...Jag funderade länge och väl på vad detta beror på och det jag kom fram till var att kanske bikarbonaten rubbar PH-balansen iom att det är basiskt. Vad jag förstår är det viktigt att hålla lågt PH i ansiktet för att bakterier inte ska kunna växa till. Därför kanske det kan vara bra att använda ÄCV som ansiktsvatten för att återställa balansen om man använder bikarbonatskrubb? Precis som man gör när man använder bikarbonat i håret.
Ville bara dela med mig av mina upplevelser och tankar kring detta.
Jo, citronsyraester kan ju ingå i deo som man gör själv just för att sänka PH:t och bakterier inte ska växa... så jag tror på min teori Tänkte att det kanske var fler som använder bikarbonat i ansiktet och kan vara behjälpta av vad jag erfarit.
Bra att det fungerar för dig...jag vet ju inte exakt om det var bikarbonaten som ställde till det för mig men jag misstänker det, jag använde nämligen inte ÄCV som ansiktsvatten efteråt heller. Jag körde dock skrubben lite oftare än 1 gång/vecka så det kan ju bero på det med. Men nu när jag använder OCMblandning med tistel och ricinolja och använder en frottélapp istället = perfekt hud! Pytteporer och inga finnar *yes!* Det är så härligt när man hittat vad som fungerar för en själv.
Ja det är underbart att vara fri För det är faktiskt så jag känner...fri från kosmetikaindustrin och alla produkter jag varit så beroende av för bara 1 år sedan. Nu blir jag nästan arg att det tagit mig så lång tid som 30(!) år innan poletten äntligen trillade ner Jag som ändå tyckt jag varit så "medveten" om allt från miljö till kost och hälsa tidigare men inte hajjat hela vägen in i badrumsskåpet.
Citron + lavendelskölj låter intressant. Skulle jag själv vilja testa om jag inte var mörkhårig. För mig blir det bara kallt vatten + rosmarin....klarar inte av ÄCV. Tycker det luktar för j-kligt. Men så använder jag rasullera + urtekram balsam/honung/aloevera att tvätta med också så då tror jag PH-balansen är Ok ändå. Mitt hår ser iallafall bättre ut än någonsin