Inlägg från: PrettyUgly |Visa alla inlägg
  • PrettyUgly

No 'poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård

magaluf skrev 2008-05-12 10:13:40 följande:
    Alltså...jag vill ju "avancera" och tids nog ha så lite som det bara är möjligt i håret. Det här med WO och sånt. Men jag måste vägledas i det här...för det är så nytt ännu för mig. (Jag vill också avancera vad gäller ansikts-och kroppstvätt och vård, men en sak i taget...)
    Kan du inte testa att dra ut på tvättandet bara genom att tvätta med bara vatten därmellan? Så sista dagen när ditt hår ser fett ut så tvättar du det bara med vatten och får på så sätt ännu en dag med balsamtvättarna? Tills du tillslut tvättar håret så sällan som du vill? :)
  • PrettyUgly
    Miss T skrev 2008-05-12 13:08:13 följande:
    Jag tycker det låter för bra för att vara sant. Men det var intressant läsning. Vill tipsa om fraktfritt hos bodystore denna vecka. Passa på! 
    Åh tack för tipset. Jag som ändå hade tänkt att beställa där :D Har nu skickat iväg en beställning på balsam, bodylotion och deo från urtekrams no perfume serie, rasullera, tandkräm från urtekram (de har faktiskt en med naturliga ingredienser men som innehåller flour, den enda jag har lyckats hitta) och weleda mandel rengöringslotion. Så nu kan jag snart påbörja mitt projekt med att bli parfym- paraben- tvål- och- aluminiumfri från topp till tå ^^
  • PrettyUgly
    spiritsinlove skrev 2008-05-12 13:56:36 följande:
    Vilken av Urtekrams tandkrämer är det som innehåller fluor?
    Mynta flour heter den. Jag gillar den hur mycket som helst fast den smakar lite konstigt, speciellt i jämförelse mot vanliga tandkrämer, men det vänjer man sig vid ganska snabbt.
  • PrettyUgly
    spiritsinlove skrev 2008-05-12 14:05:57 följande:
    Hittade den
    Vad bra ^^
  • PrettyUgly
    Miss T skrev 2008-05-12 18:55:04 följande:
    jag undrar om aloe vera balsam 84% är bra? står ingen innehållstabell på bodystore.
    Jag har för mig att den innehåller silikoner så den är nog inte så bra om du kör schampoofritt.
  • PrettyUgly

Chesire cat: Jag hade valt lily of the deserts aloe vera. Den verkar inte innehålla så mycket annat än just aloevera.

IceFalk: Nu är jag verkligen ingen expert på henna men jag har för mig att lush henna är ren eller vad man ska säga. Eller den är blandad med lite andra saker men den ska i alla fall inte innehålla konstiga metaller och sånt.

• PrettyUgly

Spiritsinlove: Var lite försiktigt med vilka oljor du använder bara. Undvik oljor som är mörkare än din egen hårfärg, speciellt nu när håret är nyblekt och mer poröst så du slipper få missfärgat hår. Jag gjorde massor av oljeinpackningar för ett par somrar sedan med både oliv- och jojobaolja och mitt hår gick från vitblont till gult >.

• PrettyUgly

Jag beställde ju urtekrams no perfume balsam vilket inte alls visade sig fungera för CO. Håret blev visst oljigare än vad det var innan så vet jag inte riktigt vad jag ska ha och tvätta med. Jag tvättade ut det oljiga med rasul och använde urtekram balsam efteråt men jag vill helst inte tvätta håret regelbundet med rasul. Försöker undvika allt som eventuellt kan missfärga det nu när jag sparat ut håret och bara har lite gulaktigt hår kvar i topparna.

Så nu behöver jag något att tvätta håret med som tvättar rent utan att torka ut varken hår eller hårbotten, utan parfym och så ska det inte innehålla sulfater eller parabener eller andra läskiga saker. Haha vadå kräsen?

Jag kanske skulle ta upp det där med schampoo bars igen? Jag har en hög från chagrin valley www.chagrinvalleysoapandcraft.com/shambar.htm%20BARS%20INTRO som jag inte riktigt kommit mig för att använda då jag är överkänslig mot att skölja med vinäger. Men skulle kunna testa följt av balsam och se hur det blir. Alltid lika kul med nya hårexperiment

• PrettyUgly
    Miss T skrev 2008-05-18 10:00:07 följande:
    PrettyUglyHar du provat bikarbonat(+ honung),nässelte, eller ägg?
    Ägg har jag provat förut men känns inte som något bra alternativ då jag har mina veganambitioner + att jag tyckte att det luktade lite äckligt.

Och bikarbonat kräver att man sköljer med vinäger som min hud inte klarar av så det har jag aldrig provat.

Nässelte däremot, kan man tvätta med det? Blir håret rent då? Jag vet att man kan tvätta det med olika örter men har inte hört om nässelte tidigare. Jag misstänker dock att jag inte kommer ha tid med liknande experiment sen när min lilla bebis kommer ut vilket borde ske väldigt snart.
  • PrettyUgly
    sommarochsol skrev 2008-05-20 17:45:18 följande:
    Ni som kör co med änglamarks balsam, vilket använder ni (om det finns olika alltså)? Ska snart åka hem till Sverige på semester och tänkte fixa med mig ett litet lager tillbaka. Änglamark funkar bra för co väl?
    Jag har använt änglamarks sensibel med bra resultat. Gillar att det är parfymfritt och miljömärkt ^^
Svar på tråden No 'poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård