• mejram

No 'poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård

Ännu en fortsättningstråd för oss no'poo-are -- vi som inte använder schampoo och vi som gillar naturliga alternativ till den kommersiella skönhetsindustrin.

För er nya och intresserade som vill sälla er till vår lilla familj så uppmanar jag er att läsa TS (+länkarna) i de gamla trådarna, där finns all information man behöver för att själv starta med de metoder man känner sig intresserade av.

Den urspungliga No'Poo tråden, med all info man behöver för att själv komma igång! --->
    Läs TS och länkarna!
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m23678129-1.html

Tråd 2:
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m26433668-1.html

Tråd 3:
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m29225742.html

Ursprungliga Skönhetsvårdstråden med alternativa hudvårdstips: LÄS TS!!!!
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m26627399.html

En tråd med våra rutiner:
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m28536848.html

SUPERINPACKNINGEN (från LHC - rekommenderas!)
    "SMT" (Snowymoon's Moisture Treatment):
    www.longhaircommunity.com/forums/showthread.p...

Blogg med våra recept:
    www.familjeliv.se/Bloggar-3-47/b95979.html

VÄLKOMNA!!!!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-05-27 21:44
    Naturlig hud- och hårvård för baby/barn:
    www.familjeliv.se/Forum-3-28/m32543425.html

Superinpackningen SMT:s länk fungerar inte, men receptet finns i bloggen.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-06-11 22:42
    En ny uppdaterad rutintråd
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m33281687.html
  • Svar på tråden No 'poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård
  • PrettyUgly

Är det någon här som helt tvättar håret WO? Jag testade det i tre veckor sommaren 2006 men slutade när jag skulle börja på universitetet i samband med att jag hade en dålig hårperiod med ganska fett hår (Inte direkt det intryck man vill ge nya kurskamraterna) men nu är jag lite sugen på att ta upp det igen. Kanske i någon kombination med balsamtvätt med parfymfritt naturligt balsam.
    Fördelarna med det var att när sebumet hade kommit ner i längderna i håret så var håret helt underbart mjukt och fint och glansigt, mycket bättre än när man tvättar med balsam. Nackdelen var att det blev lite fett och stripigt nära hårbotten som var svårt att få bort ,att det var en del jobb med det och att håret blev mörkare men det blir det av att bara tvätta med balsam också.

Kul att höra om det är någon som har fått det att fungera.

• PrettyUgly
    magaluf skrev 2008-05-12 10:13:40 följande:
    Alltså...jag vill ju "avancera" och tids nog ha så lite som det bara är möjligt i håret. Det här med WO och sånt. Men jag måste vägledas i det här...för det är så nytt ännu för mig. (Jag vill också avancera vad gäller ansikts-och kroppstvätt och vård, men en sak i taget...)
    Kan du inte testa att dra ut på tvättandet bara genom att tvätta med bara vatten därmellan? Så sista dagen när ditt hår ser fett ut så tvättar du det bara med vatten och får på så sätt ännu en dag med balsamtvättarna? Tills du tillslut tvättar håret så sällan som du vill? :)
  • tidskriftssamlaren

Okej, jag testar med bara vatten nu då. Det får bli som det blir. Tack.

• Mrs Vader

Nån som provat kolloidalt silver här? Det ska tydligen vara ruskans bra mot typ allt.

Naturlig hud- och hårvård is the shit!
  • Mrs Vader
    ladydahmer skrev 2008-05-12 10:51:05 följande:
    hört att det ska vara bra mot röda bebisrumpor men jag vet inte ens vad det är!!
    Bra mot finnar, svamp och typ alla bakterier. Ska enligt tillverkaren fungera där penicillin inte längre funkar (vet dock inte sanningshalten) Går att både dricka och smeta på huden. Jag beställde från bodystore i alla fall. Måste prova allt hehe.
    Naturlig hud- och hårvård is the shit!
  • Miss T

Jag tycker det låter för bra för att vara sant. Men det var intressant läsning. Vill tipsa om fraktfritt hos bodystore denna vecka. Passa på! 

• spiritsinlove
    Miss T skrev 2008-05-12 13:08:13 följande:
     Vill tipsa om fraktfritt hos bodystore denna vecka. Passa på! 
    Tack för tipset
    Ska genast kolla
Svar på tråden No 'poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård