• mejram

No 'poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård

Ännu en fortsättningstråd för oss no'poo-are -- vi som inte använder schampoo och vi som gillar naturliga alternativ till den kommersiella skönhetsindustrin.

För er nya och intresserade som vill sälla er till vår lilla familj så uppmanar jag er att läsa TS (+länkarna) i de gamla trådarna, där finns all information man behöver för att själv starta med de metoder man känner sig intresserade av.

Den urspungliga No'Poo tråden, med all info man behöver för att själv komma igång! --->
    Läs TS och länkarna!
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m23678129-1.html

Tråd 2:
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m26433668-1.html

Tråd 3:
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m29225742.html

Ursprungliga Skönhetsvårdstråden med alternativa hudvårdstips: LÄS TS!!!!
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m26627399.html

En tråd med våra rutiner:
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m28536848.html

SUPERINPACKNINGEN (från LHC - rekommenderas!)
    "SMT" (Snowymoon's Moisture Treatment):
    www.longhaircommunity.com/forums/showthread.p...

Blogg med våra recept:
    www.familjeliv.se/Bloggar-3-47/b95979.html

VÄLKOMNA!!!!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-05-27 21:44
    Naturlig hud- och hårvård för baby/barn:
    www.familjeliv.se/Forum-3-28/m32543425.html

Superinpackningen SMT:s länk fungerar inte, men receptet finns i bloggen.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-06-11 22:42
    En ny uppdaterad rutintråd
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m33281687.html
  • Svar på tråden No 'poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård
  • PrettyUgly
    Miss T skrev 2008-05-12 18:55:04 följande:
    jag undrar om aloe vera balsam 84% är bra? står ingen innehållstabell på bodystore.
    Jag har för mig att den innehåller silikoner så den är nog inte så bra om du kör schampoofritt.
  • Björnmossa

Hjälp, tjejer! Vilken Aloe gel ska man ta? Finns ju massor. Så få andra ämnen som möjligt kanske? Är det stor skillnad tror ni?

• IceFalk

Oh, nu behöver jag lite hjälp!

Jag vill färga håret med henna och få ett riktigt rött resultat, nu letar jag efter äkta henna utan några andra innehåll men det enda jag hittar är henna som köps från USA och då jag inte kan betala med kort (är under 18) så funkar inte det så bra för mig.

Hur är Herbiques henna? Innehåller den något annat än just henna? Vet ni någon sida där man kan köpa riktig henna inom Sverige?

• PrettyUgly

Chesire cat: Jag hade valt lily of the deserts aloe vera. Den verkar inte innehålla så mycket annat än just aloevera.

IceFalk: Nu är jag verkligen ingen expert på henna men jag har för mig att lush henna är ren eller vad man ska säga. Eller den är blandad med lite andra saker men den ska i alla fall inte innehålla konstiga metaller och sånt.

• IceFalk
    PrettyUgly skrev 2008-05-13 14:34:15 följande:
    IceFalk: Nu är jag verkligen ingen expert på henna men jag har för mig att lush henna är ren eller vad man ska säga. Eller den är blandad med lite andra saker men den ska i alla fall inte innehålla konstiga metaller och sånt.
    Yep, den är färdigblandad med örter och liknande men jag vill ha ren henna för att få blanda själv. :) Därför jag undrar om Herbiques är likadan och vad den då innehåller.

Har Herbique ens en hemsida? Jag hittade nämligen ingen och vet inte om jag är blind eller om det är omöjligt att hitta en. ;p
  • NoMatter
    IceFalk skrev 2008-05-13 16:19:00 följande:
    Yep, den är färdigblandad med örter och liknande men jag vill ha ren henna för att få blanda själv. :) Därför jag undrar om Herbiques är likadan och vad den då innehåller.Har Herbique ens en hemsida? Jag hittade nämligen ingen och vet inte om jag är blind eller om det är omöjligt att hitta en. ;p
    Dom verkar inte ha någon hemsida men här är kontaktuppgifter iaf:
    Adress Solhöjdsg. 14, Boxnr 42676 VÄSTRA FRÖLUNDA Tel 031-29 09 88
    Fax - Hemsida -
    -

Orgnr 9165603896

Jag tänker, alltså är jag.........kvinna.
  • mejram

IceFalk - Jag vet inte, men min gissning är att herbiques kopparröda henna är ren henna. De andra nyanserna är blandade med andra örter. Jag har Herbiquat i många år med gott resultat.

Jag har köpt flera sorters ren henna i invandrarbutik - den senaste kostade 20:- för 500g. Den fungerar jättebra den med. Finns bild i galleriet.

Lawsonia är ett märke som rekommenderas starkt, men jag har alrig testat själv, verkar vara lite svårt att hitta.

Crearome har henna som ska vara ren. Jag har dock hört att den ska vara lite dåligt mald med stora bitar i, men jag har aldrig testat den själv så jag vet inte.

Det går att beställa från http://www.henna-boy.co.uk/ i England också. Inte så besvärligt med tullar och så eftersom det är EU, men jag vet inte vad de har för betalningsvillkor.

Tvåan på gång, BF 23 juli 2008
  • Björnmossa

Tack för tipset PrettyUgly, jag slog till på den du föreslog och rasullera.

Snart blir det rasultvätt och äntligen test av inpackningen

• IceFalk
    mejram skrev 2008-05-13 21:11:33 följande:
    IceFalk - Jag vet inte, men min gissning är att herbiques kopparröda henna är ren henna. De andra nyanserna är blandade med andra örter. Jag har Herbiquat i många år med gott resultat.
    Åh, tack så mycket! Ska springa iväg till hälsokostaffären här i stan imorgon och se om de har kopparröd. Sen blir det färgning!

Tack för svaren!
Svar på tråden No 'poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård