• mejram

No 'poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård

Ännu en fortsättningstråd för oss no'poo-are -- vi som inte använder schampoo och vi som gillar naturliga alternativ till den kommersiella skönhetsindustrin.

För er nya och intresserade som vill sälla er till vår lilla familj så uppmanar jag er att läsa TS (+länkarna) i de gamla trådarna, där finns all information man behöver för att själv starta med de metoder man känner sig intresserade av.

Den urspungliga No'Poo tråden, med all info man behöver för att själv komma igång! --->
    Läs TS och länkarna!
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m23678129-1.html

Tråd 2:
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m26433668-1.html

Tråd 3:
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m29225742.html

Ursprungliga Skönhetsvårdstråden med alternativa hudvårdstips: LÄS TS!!!!
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m26627399.html

En tråd med våra rutiner:
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m28536848.html

SUPERINPACKNINGEN (från LHC - rekommenderas!)
    "SMT" (Snowymoon's Moisture Treatment):
    www.longhaircommunity.com/forums/showthread.p...

Blogg med våra recept:
    www.familjeliv.se/Bloggar-3-47/b95979.html

VÄLKOMNA!!!!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-05-27 21:44
    Naturlig hud- och hårvård för baby/barn:
    www.familjeliv.se/Forum-3-28/m32543425.html

Superinpackningen SMT:s länk fungerar inte, men receptet finns i bloggen.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-06-11 22:42
    En ny uppdaterad rutintråd
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m33281687.html
  • Svar på tråden No 'poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård
  • IdaM

Funderar på att köpa mandelolja till min torra nagelband. Tror ni det är ett bra val? Kollade på bodystore, det finns ju några olika (eko - vanlig - söt osv).

• Bioluminescence

Jag har återfunnit min solkräm från förra året (innan No'Poo)
    och tycker att ingredienslistan låter rätt bra, någon med mer kunskap som vill ta sej en titt?
    i ordning som det står på flaskan

Aqua
    Ethylhexyl Methoxycinnamate
    Glycerine
    Octyldodecanol
    Alcohol Denat.
    Propylene Glycol
    Butyl Methoxydibenzoylmethane
    Tocopheryl Acetate
    Acrylates/C10-30 Alkyl Acrylate Crosspolymer
    Parfum
    Sodium Hydroxide
    Methylparaben
    Propylparaben

inga mineraloljor eller silikoner iaf

• Magrat

Bioluminescence skrev 2008-05-14 13:09:41 följande:

Jag har återfunnit min solkräm från förra året (innan No'Poo)och tycker att ingredienslistan låter rätt bra, någon med mer kunskap som vill ta sej en titt?
    Det finns säkert värre krämer, men när jag googlade på Ethylhexyl Methoxycinnamate fick jag fram detta:
    "Känns kemiskt solfilter ändå inte helt okej? välj då i alla fall bort krämerna som innehåller 4-methyl-benzylidene camphor (4-MBC), octyl-methoxycinnamate (även kallat ethylhexyl-methoxycinnamate) och benzophenone. År 2001 visade nämligen en studie i Schweiz på sambandet mellan dessa kemikalier och bröstcancer."
    Det kom från en sida som har mycket info om solkräm över lag, länkar till den här:
    nyans.blogsome.com/2007/03/26/valkommen-sol/
    Sen innehåller den parfym vilket kan vara precis vad som helst, det beror ju på hur mycket du vill undvika parfym över huvud taget.
  • NoMatter

Nu har jag varit och hämtat paketet från Bodystore så imorgon blir det superinpackning.

Jag tänker, alltså är jag.........kvinna.
  • IceFalk

Nu har jag blandat hennan! Mätte helt på en höft och tog i så mycket pulver jag trodde skulle bli bra och två och en halv citroner men jag tror inte det är tillräckligt mycket iaf. >

• Miss T

Nomatter
    Beställde du i måndags? För jag försökte också då. Använde swedbank via internet. När jag var på sista steget o skulle få godkänna hos bodystore så stod det "postservice" eller va det nu heter är stängd. O jag fick inget kvitto eller bekräftelse via mejl så jag gissar att det inte gick igenom. Såå sur! Var bortrest i två dagar så jag hann/kunde inte göra om det. Annars skulle jag fått det idag. Hur kan det vara möjligt?!?!

• NoMatter
    Miss T skrev 2008-05-14 21:59:14 följande:
    NomatterBeställde du i måndags? För jag försökte också då. Använde swedbank via internet. När jag var på sista steget o skulle få godkänna hos bodystore så stod det "postservice" eller va det nu heter är stängd. O jag fick inget kvitto eller bekräftelse via mejl så jag gissar att det inte gick igenom. Såå sur! Var bortrest i två dagar så jag hann/kunde inte göra om det. Annars skulle jag fått det idag. Hur kan det vara möjligt?!?!
    Ja, jag beställde i måndags men jag tog det på faktura.
    Jag tänker, alltså är jag.........kvinna.
  • Miss T

Jag provade igen. Nu funkade det - av nån anldening. Typiskt mig att Ricinoljan är slut. Det är asbilligt hos dem ju. 19kr för 100ml istället för 39kr för 60ml på apoteket. Jag köpte rasulera, morotsolja o gurkmejsolja och ngt mer. ska bli spännande!

Svar på tråden No 'poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård