• mejram

No 'poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård

Ännu en fortsättningstråd för oss no'poo-are -- vi som inte använder schampoo och vi som gillar naturliga alternativ till den kommersiella skönhetsindustrin.

För er nya och intresserade som vill sälla er till vår lilla familj så uppmanar jag er att läsa TS (+länkarna) i de gamla trådarna, där finns all information man behöver för att själv starta med de metoder man känner sig intresserade av.

Den urspungliga No'Poo tråden, med all info man behöver för att själv komma igång! --->
    Läs TS och länkarna!
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m23678129-1.html

Tråd 2:
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m26433668-1.html

Tråd 3:
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m29225742.html

Ursprungliga Skönhetsvårdstråden med alternativa hudvårdstips: LÄS TS!!!!
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m26627399.html

En tråd med våra rutiner:
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m28536848.html

SUPERINPACKNINGEN (från LHC - rekommenderas!)
    "SMT" (Snowymoon's Moisture Treatment):
    www.longhaircommunity.com/forums/showthread.p...

Blogg med våra recept:
    www.familjeliv.se/Bloggar-3-47/b95979.html

VÄLKOMNA!!!!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-05-27 21:44
    Naturlig hud- och hårvård för baby/barn:
    www.familjeliv.se/Forum-3-28/m32543425.html

Superinpackningen SMT:s länk fungerar inte, men receptet finns i bloggen.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-06-11 22:42
    En ny uppdaterad rutintråd
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m33281687.html
  • Svar på tråden No 'poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård
  • Glass

Nu har jag hittat hit igen! Den andra tråden halkade så långt bak i mina favoriter att jag inte såg att ni startat en ny tråd, men nu letade jag reda på den. Tyckte väl att det varit lite väl tyst om er

Jag har varit och klippt mig. Hade inte klippt mig "på riktigt" på ett år och tyckte att det kunde vara dags. Blekte även lite slingor (jag vet, förlåt...) Frisören klippte för mycket och blekte för mycket så jag är rätt missnöjd, men så blir det ibland.
    Tvättade håret med schampo idag för att få bort det där silikonbalsamet som hon slängde i utan att jag hann reagera... Håret torkade och jag såg ut som ett penntroll! Jag smorde in händerna med jojobaolja och kammade igenom håret så att det skulle få lite olja i sig, nu är det fett och bra . Får se hur det blir i morgon

JA, vad jag skulle komma till var att mitt paket med rasullera kommer i morgon. Det är första gången som jag ska använda det och behöver lite tips på hur man gör, helt enkelt

Jag har ingen sidfot...
  • Miss T

glass
    Välkommen tillbaka!

Va trist med håret. Jag brukar också va missnöjd efter ha besökt frisörsalonger. Nu gör jag inte det för tiden. Har långt hår också så det lär kosta mer än vad jag har råd med. Toppar gör jag hos en släkting. Smidigt och gratis.

Rasullera har jag använt till och från ca 2 månader (tog mig så lång tid att anv slut på försa paket). Har gjort en beställning på bodystore. I måndags hade jag extremt lite lera kvar. Gjorde en light lera-lösning. Var rädd att det inte skulle göra rent.  Gör som jag brukar göra, blöta håret och sen massera in leran i hårbotten (samma teknik som bikarbonat). Eftersom jag har så extremt lite lera var jag extra noga med massagen. Lät det sitta medan jag tvättade av mig. Sen sköljde jag det med mer massage. Med min vanliga dos av lera brukar det rinna lite lera ner till hårlängderna. Nu hade jag inget sånt så jag sköljde längderna extra noga. Nu, andra dagen efter tvätt är det inte fett. Brukar komma tredje eller fjädje om jag har tur. Är ganska nöjd med resultet med tanke på hur mkt lera jag hade.

Jag tror att det är bra att anv light.-lösning o massera mer noga. Leran är ju uttorkande, inte så bra att ta mkt varje gång.

• Maja Gräddnos

Nu har jag no pooat i några veckor och jag har ett problem:

Mitt hår är voluminöst och lockigt när det är nytvättat men efter att jag sovit på det blir det platt upptill medans topparna viker sig rejält utåt. Håret är axellångt. Nu när jag tvättar mer sällan (2 ggr i veckan; 1 gång med ägg och en gång CO, alltid ÄCV-skölj)känns hårkvaliteten jättebra men det ser inte roligt ut när det är så platt. Och jag borstar med svinborste var dag vilket också gör att håret känns ännu plattare efteråt. Alltså har jag håret uppsatt dag 2,3 och 4.

Vad kan jag göra för att få upp volymen de andra dagarna?

• Miss T

Maja
    Ploppa håret? Har för mig att det var superbra för lockarna. Annars har jag inget mer att tillföra. Har platt och tråkigt hår.

• Maja Gräddnos
    Miss T skrev 2008-05-15 09:17:37 följande:
    MajaPloppa håret? Har för mig att det var superbra för lockarna. Annars har jag inget mer att tillföra. Har platt och tråkigt hår.
    Det funkar tyvärr inte så bra för mig eftersom jag har lugg och den isåfall kommer att stå rakt upp som en våg på huvudet *fniss*

Jag hade mycket hellre haft platt rakt hår hela tiden, då vet man vad man har att jobba med. Mitt hår är liksom bara oförutsägbart och svårarbetat.
  • Pormoicheia

Maja...

När jag känner för mer volym i håret brukar jag sova med håret i en knut (eller fler) över natten.
    Man får försöka placera dom så det inte blir obekvämt när man ska sova dock vilket är svårt i början men efter ett tag lär man sig bra var och hur man kan sätta knutarna.

• Magrat

Maja Gräddnos skrev 2008-05-15 09:20:13 följande:

Det funkar tyvärr inte så bra för mig eftersom jag har lugg och den isåfall kommer att stå rakt upp som en våg på huvudet *fniss*Jag hade mycket hellre haft platt rakt hår hela tiden, då vet man vad man har att jobba med. Mitt hår är liksom bara oförutsägbart och svårarbetat.
    Kan du inte prova att få till en plopp som lämnar själva luggen utanför?
    Annars kan du prova direkt på morgonen att ta lite aloe vera gel och eventuellt en (1!) droppe olja, gnugga mellan handflatorna och stryk ut längs håret, sätt upp i en knut medan du gör dig i ordning och äter frukost, när du sedan ska gå ut tar du ut knuten och bara försiktigt fluffar håret med händerna. (Eventuellt red ut med fingrarna.)
    Experimentera lite på helgmornarna.
  • Magrat
    Miss T skrev 2008-05-12 13:08:13 följande:
    Vill tipsa om fraktfritt hos bodystore denna vecka. Passa på! 
    Tack för tipset!
    Nu ska jag köpa på mig rasullera, aprikoskärnolja, jojobaolja och kanske några fler eteriska oljor också! Sandelträ och blå kamomill är jag så sugen på...
    *tittar i plånboken*
    Hoppas lönen kommer tidigt denna månad.
  • Miss T

Håller med Magrat! Aloe vera är super och bekvämare än olja. Jag har faktiskt tom anv det på läpparna en eller två ggr då läppbalsam tog slut. Funkar det med!

• Maja Gräddnos

Tack för era tips tjejer!

Jag har provat att krama i aloe vera och lite vatten i längderna på morgonen för att lyfta håret, men med kasst resultat. Men det är som du säger Magrat, man får experimentera

Svar på tråden No 'poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård