Inlägg från: Whintra |Visa alla inlägg
  • Whintra

No 'poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård

Precis som Muffinstönt skriver så gör jag med, masserar in en näva mixade havregryn I HÅRBOTTEN när håret känns lite för fett men jag inte känner för (eller hinner) tvätta håret med vatten. Håret ser renare och finare ut än om jag hade vattentvättat det och det håller, iallafall för mig, sig fettfritt under betydligt längre tid än en vattentvätt. Därför varvar jag vattentvättarna med havretvättar för att kunna dra ut på tiden mellan tvättarna ytterligare.
    Jag tycker verkligen det är en mirakelmetod, men jag får vara noga med att borsta ut allt pulver, annars syns det så väl iom att jag har mörkt hår. När jag borstat ett tag med svinborsten och den är full med pulver tvättar jag den i rinnande vatten och torkar rent den med en frottéhandduk, sen kör jag igen....och igen, tills allt är borta. Allt som allt brukar det ta ca 10 min, och när det är klart ser håret perfekt ut

tyresö skrev 2008-06-28 11:03:50 följande:
    måste bara fråga er som kör med havretvätt. Hur länge håller sig håret bra? Har jag i det på morgonen ser det smutsigt ut redan på kvällen. eller är det så att man helt enkelt får använda det varje dag mellan tvättarna tills håret vant sig?jag kanske gör fel, pudrar ut det över håret och borstar sedan ut. läste om nån som masserade in det ordentligt i hårbotten, blir det inte mer fett då?dumma frågor kanske men alla är vi noviser i början :)
  • Whintra

hehe...jag hade en hund som verkligen luktade nytvättat fräscht schampoo fast vi aldrig någonsin duschade eller tvättade honom...

Själv vill jag nog fortsätta med vattentvättar emellanåt för att jag gillar att tvätta håret men jag vill påpeka att SO och NW kan fungera utan att vara äckligt. Det är min hund ett ypperligt exempel på.

Majbjörn70 skrev 2008-06-28 12:51:59 följande:
    Brukar läsa här i tråden men har ännu inte kommit så långt som till att testa nånting. Men är som sagt nyfiken. Men! Det där med NW och SO och jämförelsen med hundar och fåglar får mig lite avskräckt faktiskt. Jag tycker personligen att hundar luktar jätteäckligt och vill verkligen inte eftersträva det. Blir det inte lite samma sak med oss människor då om man skulle sluta helt att ens duscha håret med vatten?Menar inte att låta dryg eller provocera, är bara nyfiken.
  • Whintra

Jag har ju hört att björklöv innehåller saponiner men jag har inte testat själv ännu men nu tror jag tamejtusan jag ska prova. När man hör någon som testat och fått fint resultat blir man ju väldigt nyfiken

mrs Elliott skrev 2008-06-29 07:43:23 följande:

Färska björklöv ska det vara ,och man kan massera in det alltså tvätta håret med det.Man kan lägga i en plastpåse med vatten och skaka om.Björklöv innehåller saponiner ,alltså tvålämnen.Så håret blir rent och doftar jättegott.
  • Whintra

Jag hade massa grejjer från Lush innan jag började med detta men de jag hade strök med vid den stora utrensning...Det finns dock säkert bra produkter därifrån också. Schampokakorna känns lite tveksamma till att de skulle vara OK enl. nopoo-kriterier men du får kika på innehållsförteckningen och se upp för SLS (Sodium Lauryl Sulfate).

ASHE skrev 2008-06-29 16:58:47 följande:
    Förlåt, men jag orkar inte läsa igenom alla trådar för att få svar. Någon som vet vad man kan använda från Lush. Jag funderar på deras shampokakor, om det är okej eller om dom också är "förbjudna". :PHoppas någon vet.
  • Whintra

Jag tror det funkar. Det innehåller visserligen inte SLS men en hel del andra sulfater som säkert tvättar och torkar ut ordentligt de med

tyresö skrev 2008-06-29 20:51:37 följande:
    hoppas att nån kunnig kan tala om om detta schampoo från lush funkar som " sista schampo"?Ingredienser: Ammonium lauryl sulfate, carrageenaninfusion, sodium alkyl sulfate, cocamide DEA, cocamide MEA, sodium lauroyl sarcosinate, citronolja (citrus limonum), färskpressad papayajuice (carica papaya), färskpressad ananasjuice (ananas comosus), apelsinolja (citrus dulcis), salt (sodium chloride), färskpressad kiwijuice (actinidia chinensis), färskpressad mangojuice (mangifera indica), parfym (perfume), propylparaben, methylparaben.använde nämligen det innan jag började med no poo. vore skönt o veta att det var ok, annars får jag hitta nåt annat och tvätta sista gången med igen.
  • Whintra

Jag svinborstar väldigt mycket, säkert 100 tag både morgon och kväll...jag har aldrig kluvna strån...klipper mig också bara ca 2 gånger per år och inte för att topparna är kluvna utan för att jämna till håret då det växer ojämnt. Frisörer brukar tycka det är märkligt att jag inte får mer kluvna toppar iom att jag klipper så sällan (de förespråkar ju ivrigt klipp var 6-8 vecka )
    Jag har ganska tunna strån (men många) så om svinborsten skulle slita så hemskt mycket så borde ju mitt hår vara helt förtört vid det här laget såsom jag borstar

• Whintra

Ingen aning då jag behöver en innehållsförteckning för att kunna hjälpa dig. Du får jämnföra ingredienserna med den "förbjudna" listan som finns på lockig.se

myso skrev 2008-06-30 11:46:20 följande:
    Ingen som vet nåt om det shampot? Inlägg 976..
  • Whintra

men var det ett schampo som säljs på Coop, då kan jag nästan garantera att det inte är godkänt...

myso skrev 2008-06-30 12:38:59 följande:
    kommer inte ihåg riktigt, köpte den ju inte, men får väl sticka t coop igen o ta kort på flaskan eller nåt
  • Whintra

OCM-blandningen innehåller ricinolja som driver ut smuts lite mer än andra oljor, men klart man kan göra OCM utan ricinolja också. Den olja du använder, calendula oil från weleda, är vanlig sesamolja med ringblomsextrakt så om du trivs med att använda den kan du absolut använda den för rengöring. Däremot är den inte kallpressad och innehåller inte så mycket näring så för att smörja ansiktet bör du kanske använda någon kallpressad olja istället.

Claudia gbg skrev 2008-06-30 19:44:33 följande:

Och äcv är inte någon tvätt, utan bara skölj...Men du har helt rätt i att det allra första man bör läsa innan man gör något annat är TS i ursprungstråden. Där finns en hel del förklarat.Fast själva idén med ett lexikon är inte alls dum - jag fyller på (och ändrar) lite:--------------------------------
    --------- ÄCV - ÄppelCiderVinäger, används utspätt som sista eller näst sista sköljvatten efter schampofri tvätt- OCM - Oil Cleansing Method - ansiktstvätt med ricinolja och solrosolja (eller annan olja), beskrivning och recept finns i bloggen- CO - Conditioner Only, håret tvättas enbart med silikonfritt balsam- Havretvätt - Torrschampo av mixade havregryn masseras in i hårbotten och borstas ur med tät svinhårsborste- WO - Water Only - Hårtvätt med enbart vatten och massage av hårbotten-----------------------------------------
    -Så, nu kan någon annan ta över och lägga till och ändra liteTack Mejram! Är tacksam för all hjälp- Det är ju en hel värld som öppnar sig!!! Längtar tills jag kommer in i det ännu mer!!!Kom undefund med att jag omedvetet använt en ocm variant... Jag har en helt FANTASTISK mirakeltrasa till ansiktet. Utan något (bara vatten) tar den bort smink och annan skit! Ibland har jag använt min dotters calendula olja (Weleda). Men är den oljeblandningen som ni pratar om ännu bättre`? Är inte calendulaolja bra?Puffar på en fortsättning för listan över förkortningar!- ÄCV - ÄppelCiderVinäger, används utspätt som sista eller näst sista sköljvatten efter schampofri tvätt- OCM - Oil Cleansing Method - ansiktstvätt med ricinolja och solrosolja (eller annan olja), beskrivning och recept finns i bloggen- CO - Conditioner Only, håret tvättas enbart med silikonfritt balsam- Havretvätt - Torrschampo av mixade havregryn masseras in i hårbotten och borstas ur med tät svinhårsborste- WO - Water Only - Hårtvätt med enbart vatten och massage av hårbotten
  • Whintra

*ställer mig till skaran* Dessa är bra märken med naturliga och skonsamma ingredienser.

Just på grund av det du skriver PrettyUgly håller jag med om...känns lite knasigt att använda onaturliga balsam till CO. Iom att naturliga balsam inte brukar fungera bra till CO (har jag hört, har ej testat själv...) kör jag med rasullera + urtekram balsam istället...det känns bättre för mig än att använda "skitbalsam" Jag använder inte bara nopoo för att få fint hår utan även för att jag vill värna om miljön, mig själv och min familj.

PrettyUgly skrev 2008-07-01 20:16:38 följande:
    Håller med Magrat om weledas schampoo och urtekrams balsam. Även dr hauschka har naturliga schampoon och balsam men dem har jag aldrig testat. Skulle gärna göra det dock, speciellt balsamen.Jag tror faktiskt jag föredrar CWC med naturliga schampoon och balsam framför CO som jag inte fått att fungera med några naturliga balsam.
Svar på tråden No 'poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård