OCM-blandningen innehåller ricinolja som driver ut smuts lite mer än andra oljor, men klart man kan göra OCM utan ricinolja också. Den olja du använder, calendula oil från weleda, är vanlig sesamolja med ringblomsextrakt så om du trivs med att använda den kan du absolut använda den för rengöring. Däremot är den inte kallpressad och innehåller inte så mycket näring så för att smörja ansiktet bör du kanske använda någon kallpressad olja istället.
Claudia gbg skrev 2008-06-30 19:44:33 följande:
Och äcv är inte någon tvätt, utan bara skölj...Men du har helt rätt i att det allra första man bör läsa innan man gör något annat är TS i ursprungstråden. Där finns en hel del förklarat.Fast själva idén med ett lexikon är inte alls dum - jag fyller på (och ändrar) lite:--------------------------------
--------- ÄCV - ÄppelCiderVinäger, används utspätt som sista eller näst sista sköljvatten efter schampofri tvätt- OCM - Oil Cleansing Method - ansiktstvätt med ricinolja och solrosolja (eller annan olja), beskrivning och recept finns i bloggen- CO - Conditioner Only, håret tvättas enbart med silikonfritt balsam- Havretvätt - Torrschampo av mixade havregryn masseras in i hårbotten och borstas ur med tät svinhårsborste- WO - Water Only - Hårtvätt med enbart vatten och massage av hårbotten-----------------------------------------
-Så, nu kan någon annan ta över och lägga till och ändra liteTack Mejram! Är tacksam för all hjälp- Det är ju en hel värld som öppnar sig!!! Längtar tills jag kommer in i det ännu mer!!!Kom undefund med att jag omedvetet använt en ocm variant... Jag har en helt FANTASTISK mirakeltrasa till ansiktet. Utan något (bara vatten) tar den bort smink och annan skit! Ibland har jag använt min dotters calendula olja (Weleda). Men är den oljeblandningen som ni pratar om ännu bättre`? Är inte calendulaolja bra?Puffar på en fortsättning för listan över förkortningar!- ÄCV - ÄppelCiderVinäger, används utspätt som sista eller näst sista sköljvatten efter schampofri tvätt- OCM - Oil Cleansing Method - ansiktstvätt med ricinolja och solrosolja (eller annan olja), beskrivning och recept finns i bloggen- CO - Conditioner Only, håret tvättas enbart med silikonfritt balsam- Havretvätt - Torrschampo av mixade havregryn masseras in i hårbotten och borstas ur med tät svinhårsborste- WO - Water Only - Hårtvätt med enbart vatten och massage av hårbotten