Inlägg från: PrettyUgly |Visa alla inlägg
  • PrettyUgly

No 'poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård

Usch jag blir så trött på mitt hår. Vet inte vad det är med det. Enda sedan jag tvättade det med urtekrams no perfume balsam så är det alldeles fett och oljigt i längderna. Tänkte att det var balsamets fel och har efter det tvättat en gång med rasul, en gång med olive babassu schampoobar, en gång med summer sunshine och en gång med extra honey beer and egg schampoo (alla från chagrin valley) och det ser fortfarande likadant ut dvs rent och mjukt och fluffigt i hårbotten och oljigt i längderna >.

• PrettyUgly

Annars kan jag berätta att jag nu inte använt någon form av tvål på kroppen sen över en och en halv vecka tillbaka. Har tvättat med rasul och använt urtekrams oparfymerade deo och har inte luktat illa alls vilket känns mycket bra. Känns så skönt att äntligen ha hittat en naturlig deo som fungerar.

Har även använt oparfymerade bodylotionen från urtekram som känns helt okej, ganska odryg men jag använder den mest till händerna ändå. Till kroppen har jag använt mandelolja att smörja mig med.

Enda nackdelen jag upptäckt med att köra på helt odoftsatta produkter är att alla parfymerade dofter omkring mig blir att lukta väldigt starkt och kemiskt och äckligt.

• PrettyUgly
    Pormoicheia skrev 2008-05-25 18:49:39 följande:
    Råkade få för mycket olja i händerna när jag var tvungen att behandla mina torra längder och körde helt enkelt en havretvätt på just problemområdena (d.v.s. längderna) och det funkade kanon.Problemet årgärdades utan att hårbottnen behövde påverkas.
    Havretvätt har jag aldrig provat så det ska jag absolut testa ^^
  • PrettyUgly

Ett tips förresten för alla som vill ha något naturligare att tvätta händerna med efter exempelvis toabesök är att blanda iordning lite rasul i en av schampooburkarna som finns från lush. Burkarna är vattentäta och lätta att ta med och ser söta ut när de står på handfatet och folk som kommer och hälsar på slipper tänka att man är helt knäpp xD

• PrettyUgly
    Björnmossa skrev 2008-05-25 21:51:16 följande:
    Om vi pratar kemi, det borde ju inte finnas nåt i balsam som gör rent, eller hur? Jag tänker mig att det bara underlättar massagen eftersom fingrarna glider omkring i håret lättare. Alltså att det är en WO med "hjälp".
    Nu kan jag verkligen ingenting om kemi men jag hade för mig att jag läse någonstans att det var ämnet(ämnena?) som gör att olja blandar sig med vatten i balsamet som gör att det även tvättar rent håret.
    Det skulle iaf förklara varför balsam tvättar rent. Jag kan nästan få för rent och fluffigt hår av balsamtvätt så någonting i balsam är det ju som tvättar bort hårets naturliga fett.

Det är intressant sånt här. Någon som vet säkert hur det fungerar?
  • PrettyUgly
    Noomi skrev 2008-05-26 13:59:48 följande:
    Har inte skrivit här tidigare, men har no 'poo:at i ett drygt halvår. Har fungerat alldeles utmärkt, men nu sista tiden har huden och hårbotten fått bryt. Huden är ok förutom en torrfläck som uppkommit mellan ögonbrynen och en bit ned på näsan. Har smörjt in mig med neem eller jojoba på kvällarna, men det hjälper inte. Förslag på någon annan olja?Sen hårbotten då, som helt plötsligt börjat klia och fjälla en massa. Har testat med nässelavkok och smörja in med jojoba, men inte heller det hjälper. Annars tvättar jag med bikarbonat alternativt co. Finns det nåt annat jag kan testa? Har läst att något som heter pau d'arco ska vara bra för hårbotten, nån som testat det?Sen en sak till, är det nån som har en dunderkur för min mans fötter som ser ut som fnöske? Gärna både "inpackning" och något för daglig insmörjning.
    Jag har väldigt torr hy och aldrig lyckats få det att fungera att smörja in med bara olja. Du kanske borde testa med någon ansiktscreme istället? Just jojobaolja ska ju också vara bra för fet hy då den liknar kroppens eget sebum och anses då kunna minska fettproduktionen i hyn och är man torr så är det ju kanske inte riktigt det man är ute efter. Jag använder weledas mandelansiktscreme och tycker den är bra.
  • PrettyUgly

Jag kom förresten att tänka på en sak, om man vill fasa ut hårtvättarna som jag gärna skulle göra, borde inte torrschampoo vara bättre då än att köra på bara vattentvättar? Jag tänkte eftersom vatten är ju ganska uttorkande i sig själv vilket borde i sin tur göra håret fetare?

Eller är exempelvis potatismjöl eller annan stärkelse lika uttorkande för hårbotten som vatten?

Tvättade håret idag med weledas babyschampoo, använde inget balsam efteråt så nu är håret alldeles för puffigt och flygigt. Så nu är det hårbottenmassage och borstning med svinborste som gäller varje dag tills håret är mjukt och glansigt igen. När det sedan börjar se fett ut så tänkte jag köra på vattentvätt eller någon form av torrtvätt. Fast det lär väl dröja ett par dagar.

Drömmen skulle vara att helt kunna klara mig med WO. Jag känner egentligen nu att jag håller på och grejar alldeles för mycket med mitt stackars hår just nu men någonting måste jag ju sysselsätta mig med i väntan på att bebisen ska få för sig att komma ut. Tänkte försöka hålla mig till en sak nu och ge det en månad utan något annat än "mekanisk" (eller vad man nu ska kalla det) rengöring av håret. Så får jag sen utvärdera och se vilket skick håret är i

• PrettyUgly
    Legewiel skrev 2008-05-28 00:08:03 följande:
    Jag har tyvärr kommit fram till att enbart oljor räcker inte för min hud, eftersom det är inte en frisk, normal hud då jag har atopiska eksem. Jag behöver något mera återfuktande då min hud är så torr att det knastrar om den, samtidigt som jag måste dämpa eksemen och inflammationen som kommer med dem. Därför tänkte jag testa Kunzea-kräm (får importera den också från Sverige som allt annat...). Jag vet att det var någon tidigare i tråden som testat den, men jag tänkte fråga er alla om något har några erfarenheter av dessa två produkter jag tänkte testa:www.rapsodine.e-butiken.se/www.rapsodine.e-butiken.se/Har redan kollat upp på Shenet att de inte innehåller några produkter som jag inte alls kan acceptera, även om där finns konserveringsmedel och liknande. På sikt skulle jag även vilja testa att blanda egna salvor, har sett ett fint recept på Shenet på ringblomssalva för eksem, det verkar inte alldeles för avancerat Men jag behöver något som lindrar NU, så jag hoppas detta kunde bli bra... Vad tror ni?
    Huuu stackars dig, atopiska eksem är inte kul. Har själv haft problem med det men nu är jag faktiskt helt eksemfri och inte ens torr i huden. Får jag fråga vad du har provat? Fast om du är som jag så lär du väl ha testat det mesta. Min erfarenhet är också att oljor absolut inte räcker när man har eksemhy.
  • PrettyUgly

Är det förresten någon här som läst boken Earthly Bodies, Heavenly Hair som ska handla om naturlig hudvård? Jag skulle vilja göra det men min ekonomi tillåter inte riktigt att beställa böcker för tillfället.

Svar på tråden No 'poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård