Inlägg från: Pormoicheia |Visa alla inlägg
  • Pormoicheia

Emre o Leo skrev 2008-06-08 20:35:54 följande:

Färgar ni håret? Jag är ju helt tokig i att färga håret (vet att det kanske inte är så bra, men älskar att ha många färger i håret). Är det nån skillnad i hur man bör tvätta håret om man färgar (med kemikalier)? Kan man färga i många färger om man använder naturprodukter? Hoppas nån här har svar på mina frågor.
    Det viktigaset är väl isåfall att se till att verkligen återfukta ordentligt eftersom kemikalier tär ovh torkar ut väldigt mycket.
    Så en ordentlig inpackning med jämna mellanrum skulle väl inte vara helt fel.

Det finns ju frisörer som färgar på naturlig väg, men sådana frisörer finns inte överallt.
  • Pormoicheia

Emre o Leo skrev 2008-06-08 21:29:43 följande:

Vi har en sån frisör här i stan, men jag är så nöjd med min frisör så jag vet inte om jag vill byta. Fast det kan ju såklart vara värt att prova en gång och se hur det blir. Vad återfuktar man med?
    Ja det finns ju massor av olika sätt.
    Aloe vera, olja, inpackningar (SMT som det länkas till i TS ska tydligen vara bra), bättre balsam o.s.v.
  • Pormoicheia
    Uncovered skrev 2008-06-17 19:25:16 följande:
    Hej! Jag skulle vilja sluta tvätta håret med shampo, men mitt hår blir fett så snabbt..tips?
    Håret kommer inte att sluta bli fett för att su slutar med schampot (även om det kanske kommer att hjälpa lite på traven så är det inte schampot som i huvudsak är boven).

Anledningen till att håret blir fett är att håret tillverkar sebum (fett) aftar efterfrågan.
    Varje gång du tvättar håret torkas hårbottnen ut (även om du så bara använder vatten) och varje gång hårbottnen torkas ut sätter fettproduktionen igång för att kompensera det fett som tvättats bort.

Så det som gäller för dig som snabbt får fett hår är att vänja håret och hårbottnen vid färre förekommande tvättar.

Det tar ett tag för hårbottnen att vänja sig så man får räkna med en övergångsperiod.
    Hur lång är otroligt individuellt, för vissa går det snabbt och för andra tar det längre tid.

Man får helt enkelt försöka hålla ut och vänta med hårtvätten så länge man bara kan och allt eftersom märker man att håret håller sig rent längre innan det börjar kännas fett.

Ang. att börja med no poo så är det bara att sätta igång
  • Pormoicheia
    imsel skrev 2008-06-18 20:22:45 följande:
    men varför ska man göra så istället för wo??när man ändå blöter kan man väl massera, så håller väl kanske håret sig renare längre..
    Fst det beror väl på hur ofta man gör det.

Om man är och tränar så är det ju uttrokande för hårbottnen att köra t.o.m. bara wo efter varje pass.
    Då är det en rätt vettig lösning att bara skölja bort svetten dom flesta tillfällena istället och köra wo bara när det behövs.
  • Pormoicheia

Apropå ricinolja.

Provade ricin+bikarbonat scruben för 2 dagar sedan och hyn känns fortfarande nytvättad och ny insmord.

Att jag inte provat det tidigare!

• Pormoicheia
    Pormoicheia skrev 2008-06-22 13:55:58 följande:
    Skitbra sida för koll av ingredienser! www.lyko.se/
    Vet iofs inte om allt stämmer men det fanns mycket där iaf.
  • Pormoicheia

hmmm...

Någon som vet en tillförlitlig sida där man kan kolla upp alla dessa olika ingredienser?

Tänkte sätta mig ner och göra en "ordbok" för eget bruk där jag vill dela in i Godkända/bra ämnen, Tveksamma samt icke godkända/dåliga.

Lär mig bättre genom att göra arbeten på det viset ovch sitter i detta nu och letar frenetiskt efter sidor med fakta om alla dessa olika ämnen i både hud och hårprodukter.

Har hittat en del och komemr troligtvis behöva jämka lite då vissa sidor naturligtvis baera tar upp bra saker och adnra dåliga saker.
    Men det får jag ta när det kommer.

Svar på tråden No 'poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård