• mejram

No 'poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård

Ännu en fortsättningstråd för oss no'poo-are -- vi som inte använder schampoo och vi som gillar naturliga alternativ till den kommersiella skönhetsindustrin.

För er nya och intresserade som vill sälla er till vår lilla familj så uppmanar jag er att läsa TS (+länkarna) i de gamla trådarna, där finns all information man behöver för att själv starta med de metoder man känner sig intresserade av.

Den urspungliga No'Poo tråden, med all info man behöver för att själv komma igång! --->
    Läs TS och länkarna!
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m23678129-1.html

Tråd 2:
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m26433668-1.html

Tråd 3:
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m29225742.html

Ursprungliga Skönhetsvårdstråden med alternativa hudvårdstips: LÄS TS!!!!
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m26627399.html

En tråd med våra rutiner:
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m28536848.html

SUPERINPACKNINGEN (från LHC - rekommenderas!)
    "SMT" (Snowymoon's Moisture Treatment):
    www.longhaircommunity.com/forums/showthread.p...

Blogg med våra recept:
    www.familjeliv.se/Bloggar-3-47/b95979.html

VÄLKOMNA!!!!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-05-27 21:44
    Naturlig hud- och hårvård för baby/barn:
    www.familjeliv.se/Forum-3-28/m32543425.html

Superinpackningen SMT:s länk fungerar inte, men receptet finns i bloggen.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-06-11 22:42
    En ny uppdaterad rutintråd
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m33281687.html
  • Svar på tråden No 'poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård
  • Glass

muffinstönt, tack!
    JAg tror också på att göra en lightverson ibland och jag tror att jag kommer att köra co ibland också. Håret blir ju så  jukt och underbart av det

Maja gräddnos.
    mitt hår blir också platt av svinborsten, men om jag lutar huvudet upp och ner och borstar så blir det volym överallt. Ser ut som ett penntroll först innan de kommer på plats igen

Miss T skrev 2008-05-15 09:32:26 följande:
    Håller med Magrat! Aloe vera är super och bekvämare än olja. Jag har faktiskt tom anv det på läpparna en eller två ggr då läppbalsam tog slut. Funkar det med!
    aloevera är underbart. Den räddade mig då jag brände mig rejält i solen. Smorde på flera gånger om dagen och jag tror verkligen att den räddade mig från att börja flagna.
    På läpparna har jag det ofta, just ör att ösa in en massa fukt i dem och efter det så tar jag a kräm eller olja
    Jag har ingen sidfot...
  • NoMatter
    Miss T skrev 2008-05-15 09:17:37 följande:
    MajaPloppa håret? Har för mig att det var superbra för lockarna. Annars har jag inget mer att tillföra. Har platt och tråkigt hår.
    Ploppa? *ser HELT förvirrad ut*
    Jag tänker, alltså är jag.........kvinna.
  • Magrat

NoMatter skrev 2008-05-15 11:04:04 följande:

Ploppa? *ser HELT förvirrad ut*
    Att ploppa eller plunking som jag tror det kallas på engelska är att ta en handduk om håret när det är fuktigt, men i stället för att göra en vanlig turban, försiktigt trycka håret mot handduken och låta lockarna falla naturligt på plats, handduken håller fast de hoprullade lockarna mot huvudet samtidigt som håret torkar och man får ett naturligt utseende på lockarna när man dagen efter (en del sover med plopp) tar bort handduken.

Länk till lockig.se som diskuterar fenomenet.
    lockig.se/forum/viewtopic.php&t=216
  • NoMatter
    Magrat skrev 2008-05-15 11:27:10 följande:
    NoMatter skrev 2008-05-15 11:04:04 följande:Att ploppa eller plunking som jag tror det kallas på engelska är att ta en handduk om håret när det är fuktigt, men i stället för att göra en vanlig turban, försiktigt trycka håret mot handduken och låta lockarna falla naturligt på plats, handduken håller fast de hoprullade lockarna mot huvudet samtidigt som håret torkar och man får ett naturligt utseende på lockarna när man dagen efter (en del sover med plopp) tar bort handduken. Länk till lockig.se som diskuterar fenomenet. lockig.se/forum/viewtopic.php&t=216
    Ahaa! Tack så mycket för informationen, jag hade aldrig hört ordet tidigare.
    Jag tänker, alltså är jag.........kvinna.
  • Mrs Vader

ETT TIPS!!!! Ni som inte vill använda tvål och heller inte vill ha honung inne på toan, använda tvättnötter!! Lägg nötterna i en söt liten skål med vatten. Bara att rulla runt dem i handen så löddrar det! Även vattnet kan användas efter ett tag när nötterna legat i nåra dar.

Naturlig hud- och hårvård is the shit!
  • Björnmossa

Maja Gräddnos skrev 2008-05-15 09:08:13 följande:

Nu har jag no pooat i några veckor och jag har ett problem:Mitt hår är voluminöst och lockigt när det är nytvättat men efter att jag sovit på det blir det platt upptill medans topparna viker sig rejält utåt. Håret är axellångt. Nu när jag tvättar mer sällan (2 ggr i veckan; 1 gång med ägg och en gång CO, alltid ÄCV-skölj)känns hårkvaliteten jättebra men det ser inte roligt ut när det är så platt. Och jag borstar med svinborste var dag vilket också gör att håret känns ännu plattare efteråt. Alltså har jag håret uppsatt dag 2,3 och 4.Vad kan jag göra för att få upp volymen de andra dagarna?
    Jag antar att du har testat att borsta nerifrån och upp? Hjälper lite iaf.
  • Miss T
    Magrat skrev 2008-05-15 09:30:38 följande:
    Tack för tipset! Nu ska jag köpa på mig rasullera, aprikoskärnolja, jojobaolja och kanske några fler eteriska oljor också! Sandelträ och blå kamomill är jag så sugen på... *tittar i plånboken* Hoppas lönen kommer tidigt denna månad.
    Va gör aprikoskärnoljan? Jag funderade lite på den men jag tog morotsolja o gurkmejsolja(rätt?) istället. Gurkoljan lät sååå bra och hoppas jag inte blir alldeles för orange av morotsoljan.
  • Magrat
    Miss T skrev 2008-05-15 12:49:04 följande:
    Va gör aprikoskärnoljan? Jag funderade lite på den men jag tog morotsolja o gurkmejsolja(rätt?) istället. Gurkoljan lät sååå bra och hoppas jag inte blir alldeles för orange av morotsoljan.
    Gurkörtsolja är ju jättebra, jag brukar ha det eller svart vinbärsolja i min ansiktsoljeblandning. Mycket hög halt GLA!
    Morotsoljan ska man nog bara ha lite åt gången av, annars kan det nog bli lite konstig färg.
    Aprikoskärnolja var den första oljan jag hade hemma som hudvård. Jag gillade den jättemycket men den är så dyr att jag har testat en massa andra ett tag nu. Den påminner mycket om mandelolja men eftersom jag är nötallergiker vill jag undvika just mandelolja (även om det inte ska vara så väldigt stor risk med allergier mot oljor).
  • MinaHjältar

Är ny i tråden och undrar vad man kan tvätta håret me istället för shampoo?

Mina små troll
  • Magrat

MinaHjältar skrev 2008-05-15 13:03:28 följande:

Är ny i tråden och undrar vad man kan tvätta håret me istället för shampoo?
    Bäst är att klicka på länkarna i TS och läsa lite i de första trådarna.

Men kortfattat är här några saker att tvätta håret med:
    Vatten (WO)
    Balsam (CO)
    Bikarbonat
    Ägg
    Rasullera
Svar på tråden No 'poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård