• mejram

No 'poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård

Ännu en fortsättningstråd för oss no'poo-are -- vi som inte använder schampoo och vi som gillar naturliga alternativ till den kommersiella skönhetsindustrin.

För er nya och intresserade som vill sälla er till vår lilla familj så uppmanar jag er att läsa TS (+länkarna) i de gamla trådarna, där finns all information man behöver för att själv starta med de metoder man känner sig intresserade av.

Den urspungliga No'Poo tråden, med all info man behöver för att själv komma igång! --->
    Läs TS och länkarna!
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m23678129-1.html

Tråd 2:
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m26433668-1.html

Tråd 3:
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m29225742.html

Ursprungliga Skönhetsvårdstråden med alternativa hudvårdstips: LÄS TS!!!!
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m26627399.html

En tråd med våra rutiner:
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m28536848.html

SUPERINPACKNINGEN (från LHC - rekommenderas!)
    "SMT" (Snowymoon's Moisture Treatment):
    www.longhaircommunity.com/forums/showthread.p...

Blogg med våra recept:
    www.familjeliv.se/Bloggar-3-47/b95979.html

VÄLKOMNA!!!!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-05-27 21:44
    Naturlig hud- och hårvård för baby/barn:
    www.familjeliv.se/Forum-3-28/m32543425.html

Superinpackningen SMT:s länk fungerar inte, men receptet finns i bloggen.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-06-11 22:42
    En ny uppdaterad rutintråd
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m33281687.html
  • Svar på tråden No 'poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård
  • Mrs Vader
    ThisIsMe skrev 2008-05-16 20:50:08 följande:
    Ja precis, det var därför jag inte kunde beställa.Tack för länken, nu ska jag handla!Vet någon om man kan ha eterisk olja i kokosoljan?
    Japp det kan man
    Naturlig hud- och hårvård is the shit!
  • Miss T
    ThisIsMe skrev 2008-05-16 20:50:08 följande:
    Vet någon om man kan ha eterisk olja i kokosoljan?
    Är bara nyfiken, vilken doft tänker du ha? Är det luktfri kokosolja du då? Känns som det kan bli en annan doft till slut.
  • spiritsinlove

Jag köpte Tistelolja på Coop. Deras egna märke (tror jag..det stod Coop högst upp på flaskan och Gourmet längre ner..) 250 ml för runt 26:-

Tror ni den kan vara ok? Eller är det något speciellt man ska tänka på när det gäller Tistelolja?
  • ThisIsMe
    Miss T skrev 2008-05-16 21:55:08 följande:
    Är bara nyfiken, vilken doft tänker du ha? Är det luktfri kokosolja du då? Känns som det kan bli en annan doft till slut.
    Japp, tänkte köpa deodoriserad.
  • Whintra

jahaa...är det? Det har jag inte ens tänkt på. Kanske inte så bra ändå då...jag får väl dränka ungens hår i äcv efteråt då

Magrat skrev 2008-05-16 16:19:30 följande:
    Fast nu blir jag lite osäker igen. ACOs shampoo hade ju 10 i pH, det är väl inte så bra? www.hairfinder.com/hairquestions/meaningofph....
  • Miss T
    spiritsinlove skrev 2008-05-16 22:02:22 följande:
    Jag köpte Tistelolja på Coop. Deras egna märke (tror jag..det stod Coop högst upp på flaskan och Gourmet längre ner..) 250 ml för runt 26:- Tror ni den kan vara ok? Eller är det något speciellt man ska tänka på när det gäller Tistelolja?
    Japp, det är den jag har också. Jag förvarade den i skafferiet,där det är mörkt. Men jag är inte säker på om den är raffinerad eller/och kallpressad. Jag köpte den som ett prov. Försöker tappert få jag på en "billig" advokadoolja.

Nu har jag hämtat mitt paket. Så glad! Kan nån säga mig hur jag ska anv min morotsolja och gurkörtsolja på bästa sätt? Jag gissar på att jag inte kan använda dem så som det är. ME nhur och med vilken basolja ska jag blanda med? Behöver jag nån stabilisator( så den håler länge?)
  • spiritsinlove

Jag har blonderat håret (Ja, usch och fy!!)

Vad rekommenderar ni nu? Inpackning varje dag ett bra tag framöver? Eller ska håret vila ibland... Vad kan tänkas vara bäst?
  • Lady Dahmer

både och. låt håret vila, dränk in i olja -- gör superinpackningen minst en gång i veckan. (eller varje gång du tvättar) låt superinpackningen sitta i minst ett dygn i stöten.

Svar på tråden No 'poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård