• mejram

No 'poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård

Ännu en fortsättningstråd för oss no'poo-are -- vi som inte använder schampoo och vi som gillar naturliga alternativ till den kommersiella skönhetsindustrin.

För er nya och intresserade som vill sälla er till vår lilla familj så uppmanar jag er att läsa TS (+länkarna) i de gamla trådarna, där finns all information man behöver för att själv starta med de metoder man känner sig intresserade av.

Den urspungliga No'Poo tråden, med all info man behöver för att själv komma igång! --->
    Läs TS och länkarna!
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m23678129-1.html

Tråd 2:
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m26433668-1.html

Tråd 3:
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m29225742.html

Ursprungliga Skönhetsvårdstråden med alternativa hudvårdstips: LÄS TS!!!!
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m26627399.html

En tråd med våra rutiner:
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m28536848.html

SUPERINPACKNINGEN (från LHC - rekommenderas!)
    "SMT" (Snowymoon's Moisture Treatment):
    www.longhaircommunity.com/forums/showthread.p...

Blogg med våra recept:
    www.familjeliv.se/Bloggar-3-47/b95979.html

VÄLKOMNA!!!!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-05-27 21:44
    Naturlig hud- och hårvård för baby/barn:
    www.familjeliv.se/Forum-3-28/m32543425.html

Superinpackningen SMT:s länk fungerar inte, men receptet finns i bloggen.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-06-11 22:42
    En ny uppdaterad rutintråd
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m33281687.html
  • Svar på tråden No 'poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård
  • spiritsinlove
    ladydahmer skrev 2008-05-17 13:13:56 följande:
    både och. låt håret vila, dränk in i olja -- gör superinpackningen minst en gång i veckan. (eller varje gång du tvättar) låt superinpackningen sitta i minst ett dygn i stöten.
    Mm..olja och aloe vera kan man väl ha i typ hela tiden?
  • spiritsinlove
    ladydahmer skrev 2008-05-17 13:25:05 följande:
    ABSOLUT!
    bra Glad
  • PrettyUgly

Spiritsinlove: Var lite försiktigt med vilka oljor du använder bara. Undvik oljor som är mörkare än din egen hårfärg, speciellt nu när håret är nyblekt och mer poröst så du slipper få missfärgat hår. Jag gjorde massor av oljeinpackningar för ett par somrar sedan med både oliv- och jojobaolja och mitt hår gick från vitblont till gult >.

• spiritsinlove
    PrettyUgly skrev 2008-05-17 14:32:35 följande:
    Spiritsinlove: Var lite försiktigt med vilka oljor du använder bara. Undvik oljor som är mörkare än din egen hårfärg, speciellt nu när håret är nyblekt och mer poröst så du slipper få missfärgat hår. Jag gjorde massor av oljeinpackningar för ett par somrar sedan med både oliv- och jojobaolja och mitt hår gick från vitblont till gult >.
    Ojdå, vilka oljor bör man använda då? Jag har ganska vitblont hår nu..
  • spiritsinlove

Kokosolja borde ju funka bra då

Den är ju ganska vit
  • Glass

nu har min rasullera kommit!
    Genast blandade jag till en soppa och slängde i håret. Masserade run lite och kom på att jag inte vet hur blandningen ska vara
    Sköljde ut den och nu sitter jag här och frågar er helt enkelt. Hur ska rasulblandningen vara? Som en lervälling eller som soppa?

Min ricinolja har kommit, så  nu ska jag försöka leta reda på den där ansiktsrengöringen som alla uton jag testat redan Får hitta den svenska varianten så att jag vet vad som ska göras, min engelska är... kass!

Jag har ingen sidfot...
  • imsel
    Glass skrev 2008-05-17 15:22:03 följande:
    nu har min rasullera kommit!Genast blandade jag till en soppa och slängde i håret. Masserade run lite och kom på att jag inte vet hur blandningen ska vara Sköljde ut den och nu sitter jag här och frågar er helt enkelt. Hur ska rasulblandningen vara? Som en lervälling eller som soppa?
    Min ricinolja har kommit, så  nu ska jag försöka leta reda på den där ansiktsrengöringen som alla uton jag testat redan Får hitta den svenska varianten så att jag vet vad som ska göras, min engelska är... kass!
    OCM beskrivningen står på svenska i bloggen ju
  • Glass
    imsel skrev 2008-05-17 16:23:23 följande:
    OCM beskrivningen står på svenska i bloggen ju
    bloggen?
    Jag har missat bloggen, vems blogg?
    Jag har ingen sidfot...
Svar på tråden No 'poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård