• mejram

No 'poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård

Ännu en fortsättningstråd för oss no'poo-are -- vi som inte använder schampoo och vi som gillar naturliga alternativ till den kommersiella skönhetsindustrin.

För er nya och intresserade som vill sälla er till vår lilla familj så uppmanar jag er att läsa TS (+länkarna) i de gamla trådarna, där finns all information man behöver för att själv starta med de metoder man känner sig intresserade av.

Den urspungliga No'Poo tråden, med all info man behöver för att själv komma igång! --->
    Läs TS och länkarna!
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m23678129-1.html

Tråd 2:
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m26433668-1.html

Tråd 3:
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m29225742.html

Ursprungliga Skönhetsvårdstråden med alternativa hudvårdstips: LÄS TS!!!!
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m26627399.html

En tråd med våra rutiner:
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m28536848.html

SUPERINPACKNINGEN (från LHC - rekommenderas!)
    "SMT" (Snowymoon's Moisture Treatment):
    www.longhaircommunity.com/forums/showthread.p...

Blogg med våra recept:
    www.familjeliv.se/Bloggar-3-47/b95979.html

VÄLKOMNA!!!!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-05-27 21:44
    Naturlig hud- och hårvård för baby/barn:
    www.familjeliv.se/Forum-3-28/m32543425.html

Superinpackningen SMT:s länk fungerar inte, men receptet finns i bloggen.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-06-11 22:42
    En ny uppdaterad rutintråd
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m33281687.html
  • Svar på tråden No 'poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård
  • Glass
    spiritsinlove skrev 2008-05-17 19:42:29 följande:
    haha, jag är så uppmärksam

Nu har jag hittat den iallfall, tack!

En fråga kvar. Vilken konsistens ska det vara på rasulblandningen?
    Jag har ingen sidfot...
  • spiritsinlove
    Glass skrev 2008-05-17 21:04:21 följande:
    haha, jag är så uppmärksam Nu har jag hittat den iallfall, tack!En fråga kvar. Vilken konsistens ska det vara på rasulblandningen?
    Jag brukar prova mig fram och ta lite vatten åt gången
    Tycker bäst om när den är som en lera, men jag vet inte - folk kanske gör olika
  • Glass
    spiritsinlove skrev 2008-05-17 21:07:21 följande:
    jag hade ju tunt som sjutton nu, typ soppa och hällde i och masserade lite snabbt och sköljde ut och det verkade räcka, iallfall den här gången. Mitt hår är ju fortfarande tort och tråkigt efter blekningen så jag ville vara lite försiktig. Nu ska jag låta bli att tvätta håret i många dagar så att det får smörja till sig lite och bli lite finare.
    Jag har ingen sidfot...
  • spiritsinlove
    Glass skrev 2008-05-17 21:14:07 följande:
    jag hade ju tunt som sjutton nu, typ soppa och hällde i och masserade lite snabbt och sköljde ut och det verkade räcka, iallfall den här gången. Mitt hår är ju fortfarande tort och tråkigt efter blekningen så jag ville vara lite försiktig. Nu ska jag låta bli att tvätta håret i många dagar så att det får smörja till sig lite och bli lite finare.
    Mm..jag har slutat med rasul för jag tycker det är lite uttorkande för håret..
    Använder dock någon gång på kroppen eller som ansiktsmask
  • Miss T
    Glass skrev 2008-05-17 21:14:07 följande:
    Så mycket utspädd hade jag också sist. Det funkade bra med mkt massage. Det är faktiskt bättre, att ha utspädd än tjock lera. Verkar som torkar ut håret.

Igår gjorde jag CO och masserade jättenoga och sköljde superlänge. Avslutade med ÄCV. Funkade jättebra! SÅåå glad!!! Tänk att man kan bli glad för så litet....

Förresten, puffar för min fråga om morotsolja och gurkörtsolja. Hur ska jag använda dem för bäst "effekt"?
  • MammaMandiz

Jag har köpt rhassoul schampoo från urtekram. Jag hade för mig att jag läst att det skulle vara helt ok att använda. Jag kanske missuppfattade? Är det bara när man tillverkar schampoot själv som det är bra?
    Lite surt att använda något som man tror är bra om det inte är det :S
    Håret känns iaf JÄTTE lent och är inte frissigt över huvud taget. Ligger helt platt och håller sig rent lääänge.

(¯`°?.¸ ღ♥ Tyra ♥ღ ¸.?°´¯)
  • spiritsinlove
    Miss T skrev 2008-05-17 22:49:01 följande:
    Så mycket utspädd hade jag också sist. Det funkade bra med mkt massage. Det är faktiskt bättre, att ha utspädd än tjock lera. Verkar som torkar ut håret.
    Fast jag har testat även jätteutspädd rasul. Blev lika torrt för det Jag gillade det först, men funkade inte för mig under en längre period..
  • Miss T

Urtekrams schampoo har ngt som kallas försåpad kokosolja som liknar SLS, det som finns vanligt schampo.
    Tagen från bodystore:

Rasulschampo - Afrikansk hårvård

Innehåll: försåpad kokosolja, majsglukos, rasul (afrikansk lerjord), havsalt, citronsyra, eterisk grön myntaolja.

Skakas om ordentligt före användning. Förvaras torrt och svalt

INCI: Water, aloe vera gel* (aloe barbadensis), glycerin*, coconut oil products (cocoamidopropyl betaine, sodium coco sulfate, coco glucoside) glyceryl oleate (from sunflower oil), citric acid , essential oils of orange* (citrus aurantium dulcis), lemon

• MammaMandiz
    Miss T skrev 2008-05-17 23:24:48 följande:
    Urtekrams schampoo har ngt som kallas försåpad kokosolja som liknar SLS, det som finns vanligt schampo. Tagen från bodystore: Rasulschampo - Afrikansk hårvård Innehåll: försåpad kokosolja, majsglukos, rasul (afrikansk lerjord), havsalt, citronsyra, eterisk grön myntaolja. Skakas om ordentligt före användning. Förvaras torrt och svalt INCI: Water, aloe vera gel* (aloe barbadensis), glycerin*, coconut oil products (cocoamidopropyl betaine, sodium coco sulfate, coco glucoside) glyceryl oleate (from sunflower oil), citric acid , essential oils of orange* (citrus aurantium dulcis), lemon
    Aj då.. Vad synn. Jag som tyckte det funkade så bra. Kanske inte i längden då. Tur att jag frågade iaf. Usch vad tråkigt det blir att slänga.
    (¯`°?.¸ ღ♥ Tyra ♥ღ ¸.?°´¯)
  • Miss T

spiritinlove
    Va synd! Hoppas det blev bättre efter du slutat. Själv kommer jag inte ihåg så mkt Det var ett tag sen jag använde såpass konc rasullera. Sist jag hade light-version höll det mån-tors. Förvånandsvärt bra för så lite lera. Men jag kommer inte ihåg om håret var torrare än vanligt. Nu har jag beställt en till paket rassulera. Bra att variera. Har även provat med nässelte 2 ggr. Men inget gör håret så fin o mjuk som CO + ÄCV nu när jag äntligen har fått kläm på det.   

Svar på tråden No 'poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård