• mejram

No 'poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård

Ännu en fortsättningstråd för oss no'poo-are -- vi som inte använder schampoo och vi som gillar naturliga alternativ till den kommersiella skönhetsindustrin.

För er nya och intresserade som vill sälla er till vår lilla familj så uppmanar jag er att läsa TS (+länkarna) i de gamla trådarna, där finns all information man behöver för att själv starta med de metoder man känner sig intresserade av.

Den urspungliga No'Poo tråden, med all info man behöver för att själv komma igång! --->
    Läs TS och länkarna!
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m23678129-1.html

Tråd 2:
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m26433668-1.html

Tråd 3:
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m29225742.html

Ursprungliga Skönhetsvårdstråden med alternativa hudvårdstips: LÄS TS!!!!
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m26627399.html

En tråd med våra rutiner:
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m28536848.html

SUPERINPACKNINGEN (från LHC - rekommenderas!)
    "SMT" (Snowymoon's Moisture Treatment):
    www.longhaircommunity.com/forums/showthread.p...

Blogg med våra recept:
    www.familjeliv.se/Bloggar-3-47/b95979.html

VÄLKOMNA!!!!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-05-27 21:44
    Naturlig hud- och hårvård för baby/barn:
    www.familjeliv.se/Forum-3-28/m32543425.html

Superinpackningen SMT:s länk fungerar inte, men receptet finns i bloggen.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-06-11 22:42
    En ny uppdaterad rutintråd
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m33281687.html
  • Svar på tråden No 'poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård
  • Miss T
    Xarxa skrev 2008-05-18 10:30:45 följande:
    Ni som använder nässelte, gör ni eget eller köper färdigt?
    Jag köper färdigt. Finns i hälsoaffären. Både i påse och lösviikt. Jag har bara provat 2ggr, nu dricker jag det varje morgon. Smakar ganska ok.
  • Ingless

Blandade i honung i min inpackning idag och det var en succe.Nu har jag kokosnötolja(crearome)i topparna.Älskar doften av kokos

• imsel

Har en fråga om beställning från bodystore..
    Jag hade lite för bråtom med min beställning.

Jag gjorde beställningen idag, men glömde en sak.
    Hittade inget om det går att lägga till nån vara, och de har ju inte skickat iväg den, borde dom inte göra på helgen iaf va?

Ja, nån som vet om man kan lägga till en vara på beställningen?

Kanske om jag beställer en till så kommer den på samma???
    Bara den inte hamnar på en egen, kostar ju extra då..

• Björnmossa
    MammaMandiz skrev 2008-05-17 23:50:18 följande:
    Just det. Klumpar var det ja.. Jag använder inte så värst mkt bikarbonat. 1 tesked ungefär. Har ca 1 dl vatten. Klumparna kanske har något med temperaturen på vattnet att göra. Jag har tagit kallt vatten. Sen har jag blandat bikarbonat med balsam också. Det verkar funka. Mixtrar för fullt. Har spätt ut babyschampoo med vatten också. Det måste ju vara ganska skonsamt iaf.
    Jag tänker mig att det borde kunna bli svårt att fördela bikarbonatet om du spär ut det så mycket? Hur gör du sen?

Jag brukar inte blöta det mer än att det lätt går att plocka upp lite med fingrarna, men du måste hälla allt över håret eller?
  • Miss T

Ok, hittade inte advocadolja men däremot Fontanas olivolja. Nu ska jag blanda ihop en kroppsolja med olivolja + gurkört + morotolja. Får se om det bra. Jag är osäker på mängderna.  Jag tänker göra 100ml totalt, kanske 5% av varje o resen oliv. Va tror ni?
    Varför ska man blanda det med andra oljor? Morotsolja förstår jag, kan bli missfärgningar men gurkört då?

• Ingless
    PrettyUgly skrev 2008-05-18 09:44:48 följande:
    Jag kanske skulle ta upp det där med schampoo bars igen? Jag har en hög från chagrin valley www.chagrinvalleysoapandcraft.com/shambar.htm%20BARS%20INTRO som jag inte riktigt kommit mig för att använda då jag är överkänslig mot att skölja med vinäger. Men skulle kunna testa följt av balsam och se hur det blir. Alltid lika kul med nya hårexperiment
    Om du vill sälja cv-barsen så köper jag dom mer än gärna.
  • NoMatter
    PrettyUgly skrev 2008-05-18 09:44:48 följande:
    Jag beställde ju urtekrams no perfume balsam vilket inte alls visade sig fungera för CO. Håret blev visst oljigare än vad det var innan så vet jag inte riktigt vad jag ska ha och tvätta med. Jag tvättade ut det oljiga med rasul och använde urtekram balsam efteråt men jag vill helst inte tvätta håret regelbundet med rasul. Försöker undvika allt som eventuellt kan missfärga det nu när jag sparat ut håret och bara har lite gulaktigt hår kvar i topparna.Så nu behöver jag något att tvätta håret med som tvättar rent utan att torka ut varken hår eller hårbotten, utan parfym och så ska det inte innehålla sulfater eller parabener eller andra läskiga saker. Haha vadå kräsen?Jag kanske skulle ta upp det där med schampoo bars igen? Jag har en hög från chagrin valley www.chagrinvalleysoapandcraft.com/shambar.htm%20BARS%20INTRO som jag inte riktigt kommit mig för att använda då jag är överkänslig mot att skölja med vinäger. Men skulle kunna testa följt av balsam och se hur det blir. Alltid lika kul med nya hårexperiment
    Jag har haft jätteproblem med torrt hår/extremtorr hårbotten. Nu har jag tvättat med honung och balsam i en knapp månad och håret är som nytt. Jag är HUR nöjd som helst. Använder honung i mitt torra ansikte också och t.om det är mjukt som en barnrumpa numera. SÅ skönt att slippa klåda och irriterad hud/hårbotten och ett hår som inte flyger omkring.
    Jag tänker, alltså är jag.........kvinna.
  • MammaMandiz
    Björnmossa skrev 2008-05-18 17:29:05 följande:
    Jag tänker mig att det borde kunna bli svårt att fördela bikarbonatet om du spär ut det så mycket? Hur gör du sen?Jag brukar inte blöta det mer än att det lätt går att plocka upp lite med fingrarna, men du måste hälla allt över håret eller?
    Aa jag har hällt allt i håret för jag har inte vetat hur jag ska blanda. Tänkte att det inte skulle gå att fördela i hela håret annars. :S Fpr prova att inte spä ut det så mkt nästa gång då.
    (¯`°?.¸ ღ♥ Tyra ♥ღ ¸.?°´¯)
  • sommarochsol
    NoMatter skrev 2008-05-18 18:20:08 följande:
    Jag har haft jätteproblem med torrt hår/extremtorr hårbotten. Nu har jag tvättat med honung och balsam i en knapp månad och håret är som nytt. Jag är HUR nöjd som helst. Använder honung i mitt torra ansikte också och t.om det är mjukt som en barnrumpa numera. SÅ skönt att slippa klåda och irriterad hud/hårbotten och ett hår som inte flyger omkring.
    Vilket baksam använder du? Och tvättar du med honung och balsam i hårbotten? Har också torr hårbotten och tvättar just nu med honung och bikarbonat vilket funkar helt ok, men är ju alltid kul att testa något nytt .
  • Mrs Vader
    Miss T skrev 2008-05-18 17:54:13 följande:
    Ok, hittade inte advocadolja men däremot Fontanas olivolja. Nu ska jag blanda ihop en kroppsolja med olivolja + gurkört + morotolja. Får se om det bra. Jag är osäker på mängderna.  Jag tänker göra 100ml totalt, kanske 5% av varje o resen oliv. Va tror ni?Varför ska man blanda det med andra oljor? Morotsolja förstår jag, kan bli missfärgningar men gurkört då?
    För att den är för torr att användas ensam har jag förstått. Det räcker med ca 5-10 procent i en blandning. Lite slöseri annars kanske? Den är väl ganska dyr? Minns ej vad min kostade.
    Naturlig hud- och hårvård is the shit!
Svar på tråden No 'poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård