• mejram

No 'poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård

Ännu en fortsättningstråd för oss no'poo-are -- vi som inte använder schampoo och vi som gillar naturliga alternativ till den kommersiella skönhetsindustrin.

För er nya och intresserade som vill sälla er till vår lilla familj så uppmanar jag er att läsa TS (+länkarna) i de gamla trådarna, där finns all information man behöver för att själv starta med de metoder man känner sig intresserade av.

Den urspungliga No'Poo tråden, med all info man behöver för att själv komma igång! --->
    Läs TS och länkarna!
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m23678129-1.html

Tråd 2:
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m26433668-1.html

Tråd 3:
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m29225742.html

Ursprungliga Skönhetsvårdstråden med alternativa hudvårdstips: LÄS TS!!!!
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m26627399.html

En tråd med våra rutiner:
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m28536848.html

SUPERINPACKNINGEN (från LHC - rekommenderas!)
    "SMT" (Snowymoon's Moisture Treatment):
    www.longhaircommunity.com/forums/showthread.p...

Blogg med våra recept:
    www.familjeliv.se/Bloggar-3-47/b95979.html

VÄLKOMNA!!!!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-05-27 21:44
    Naturlig hud- och hårvård för baby/barn:
    www.familjeliv.se/Forum-3-28/m32543425.html

Superinpackningen SMT:s länk fungerar inte, men receptet finns i bloggen.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-06-11 22:42
    En ny uppdaterad rutintråd
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m33281687.html
  • Svar på tråden No 'poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård
  • Mrs Vader
    Mylta skrev 2008-04-28 17:30:28 följande:
    länken till superinpacknings receptet funkar inte =/
    Kolla bloggen
    Naturlig hud- och hårvård is the shit!
  • mejram
    Mylta skrev 2008-04-28 17:30:28 följande:
    länken till superinpacknings receptet funkar inte =/
    Nej, vet du. LHC var ju kaputt för ett par månader sedan när jag tänker efter, så de har fått bygga upp hela forumet igen. Det kan vara därför den gamla länken inte fungerar. Kolla som sagt i bloggen eller googla på Long hair community och snowymoon's moisture treatment.
    Tvåan på gång, BF 23 juli 2008
  • Hjartesjalen

Ok, tack, jag har inte last dom andra tradarna, blev sa jattenyfiken pa denna o kikade in. Kanner ni att ni blir riktigt rena i harbotten om man bara tar tex vatten, eller bara appelcidervinager o sa vidare. Jag har mer at det "feta" harbottnen, sa jag tror inte det skulle funka pa mig, jag anvander shampoo, men kravmarkt (organic)som det heter har i USA. Endast naturliga ingredienser utan farliga tillsatser o inte heller djurtestat.

Vad tror ni?

• Magrat

Hjartesjalen skrev 2008-04-29 03:33:09 följande:

Ok, tack, jag har inte last dom andra tradarna, blev sa jattenyfiken pa denna o kikade in. Kanner ni att ni blir riktigt rena i harbotten om man bara tar tex vatten, eller bara appelcidervinager o sa vidare. Jag har mer at det "feta" harbottnen, sa jag tror inte det skulle funka pa mig, jag anvander shampoo, men kravmarkt (organic)som det heter har i USA. Endast naturliga ingredienser utan farliga tillsatser o inte heller djurtestat.Vad tror ni?
    Jag citerar Shenet för kort kommentar: (www.shenet.se/recept/harschampoflyt.html)
    "10 % av hårsmutsen är fett. Schampo för fett hår är förvånande nog mindre fettlösande än de för torrt. Och det finns vett bakom: Om allt fett tvättas bort från hårbotten reagerar huden genom att snabbproducera ny talg och håret blir fort fett igen."
    Det är inte bara VAD du använder, utan även HUR du använder det som ska rengöra. Att bara tvätta med vatten innebär inte att skölja ur håret. Man masserar bort smutsen med fingrarna och sköljer bort med vatten.
    Några av oss här kör WO, men inte som den enda varianten, utan vi varvar med något annat också.
    Och äppelcidervinäger är ingen rengöring i sog (inte för håret i alla fall), det är som slutsköljning, ungefär som balsam kan man säga.
    Det är bra att du använder miljövänligt schampoo, men vad vi främst försöker här är att hitta varianter till tensider som alla schampoon innehåller, även de miljövänliga. Svagare tensider är också de ganska hårda.
    Välkommen, förresten!
  • Maja Gräddnos

Jag har precis haft ett halleluja-moment här hemma!

Nu har jag skippat schampoo sen förra helgen, och så här har det gått till hitintills:

Dag 1: CO (Änglamarks balsam till tvätt och till längderna)
    Dag 3: CO (se ovan)
    Dag 5: WO
    Dag 7: CO (se ovan, fast blandat med aloe vera-gel i längderna)

Dessa dagarna har håret känts rent efter tvätt men blivit fett snabbt igen efteråt (tvättar i vanliga fall varannan till var tredje dag, men det blev fett mycket snabbare nu).

Men nu lät jag det gå tre dagar tills jag tvättade igen, och den här gången dristade jag mig till att använda bikarbonat och ägg i hårbottnen (är äggallergiker)och sköljde ut med utspädd äppelcidervinäger. Och milde himmel vad mycket bättre håret känns efter det här! Det är ännu blött, men jag tror det kommer att bli mycket bättre även sen det har torkat!

Har dessutom slutat med ansiktskräm och gått över till olivolja/aloe vera gel till ansiktet vilket gått hur bra som helst. Jag har gjort OCM (heter det va?) en gång också, och det var nog den mest effektiva rengöring jag upplevt.

Deo hade jag redan slutat med vilket är en befrielse och fungerar utmärkt för mig. Ingen svettlukt här inte, och inga kemikalier!

Summan av kardemumman: Ni är en enorm inspiration, tjejer! Tack tack tusen tack!

• Miss T
    Mejram
    Är lite nyfiken på ditt nässelrecept. 1dl vatten, är det allt som man ska ha till håret? Räcker det?Låter så litet. Om man vill ha mer vatten, ska man ha fler tepåsar? Hur länge ska man massera och skölja, som när man CO eller ännu längre?
  • Mrs Vader

Som sagt. Snowymoons moisture treatment finns översatt (av mig) i bloggen, så kika där så slipper ni googla osv.

Naturlig hud- och hårvård is the shit!
  • Jesster

Vilken blogg är det...? Här på FL har du ingen offentlig blogg.

Styrkekram skrev 2008-04-29 15:07:04 följande:
    Som sagt. Snowymoons moisture treatment finns översatt (av mig) i bloggen, så kika där så slipper ni googla osv.
    ♥ v.29 ♥
Svar på tråden No 'poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård