• Miss T

No 'poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård

Urtekrams schampoo har ngt som kallas försåpad kokosolja som liknar SLS, det som finns vanligt schampo.
    Tagen från bodystore:

Rasulschampo - Afrikansk hårvård

Innehåll: försåpad kokosolja, majsglukos, rasul (afrikansk lerjord), havsalt, citronsyra, eterisk grön myntaolja.

Skakas om ordentligt före användning. Förvaras torrt och svalt

INCI: Water, aloe vera gel* (aloe barbadensis), glycerin*, coconut oil products (cocoamidopropyl betaine, sodium coco sulfate, coco glucoside) glyceryl oleate (from sunflower oil), citric acid , essential oils of orange* (citrus aurantium dulcis), lemon

• Miss T

spiritinlove
    Va synd! Hoppas det blev bättre efter du slutat. Själv kommer jag inte ihåg så mkt Det var ett tag sen jag använde såpass konc rasullera. Sist jag hade light-version höll det mån-tors. Förvånandsvärt bra för så lite lera. Men jag kommer inte ihåg om håret var torrare än vanligt. Nu har jag beställt en till paket rassulera. Bra att variera. Har även provat med nässelte 2 ggr. Men inget gör håret så fin o mjuk som CO + ÄCV nu när jag äntligen har fått kläm på det.   

• Miss T

MammaMandiz
    Jag förstår dig, inte kul att göra såna missar. Jag tänkte själv ett tag att köpa just urtekrams schampoo men ändrade mig och bestämde mig för att ge CO metoden en chans.

Varför inte prova "ren" rassulera? Måste va billigare än att köpa rasullera schampo.

• Miss T
    MammaMandiz skrev 2008-05-17 23:30:40 följande:
    Förresten. När jag tvättar med bikarbonat blandat med vatten så löser det inte upp sig utan blir som klumpar. Då rengör det väl inte spec. bra? :(
    Hej igen! Ser ut som det är bara du och jag här.

Va menar du med klumpar? Jag hällde i så pass mkt vatten att det blir som "slush" eller kornig scrub. Bikarbonat ska masseras noga i hårbotten. Det är massagen som tar bort fett och smuts. Sen sköljer du noga bort bikarbonaten med vatten. Avsluta med ÄCV, det är extra viktig ju med bikarbonat för det återställer ph i hårbotten. Annars kan det lätt bli för torrt eller få annan effekt pga ph-balansen. Nu har jag skriver jag saker som du säkert redan vet. *svammel*
  • Miss T

PrettyUgly
    Har du provat bikarbonat(+ honung),nässelte, eller ägg?

• Miss T
    Xarxa skrev 2008-05-18 10:30:45 följande:
    Ni som använder nässelte, gör ni eget eller köper färdigt?
    Jag köper färdigt. Finns i hälsoaffären. Både i påse och lösviikt. Jag har bara provat 2ggr, nu dricker jag det varje morgon. Smakar ganska ok.
  • Miss T

Ok, hittade inte advocadolja men däremot Fontanas olivolja. Nu ska jag blanda ihop en kroppsolja med olivolja + gurkört + morotolja. Får se om det bra. Jag är osäker på mängderna.  Jag tänker göra 100ml totalt, kanske 5% av varje o resen oliv. Va tror ni?
    Varför ska man blanda det med andra oljor? Morotsolja förstår jag, kan bli missfärgningar men gurkört då?

• Miss T

Va heter det som man tillsätter för att kräm o sånt ska hålla längre? E-vitamin? Hur vet man när man ska anv det? Tänker på om jag ska ha det i min oljeblandning...

• Miss T
    Glass skrev 2008-05-19 17:14:18 följande:
    Jag får inte den länken att funka
    finns oxå i bloggen.
Svar på tråden No 'poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård