Inlägg från: NoMatter |Visa alla inlägg
  • NoMatter

No 'poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård

Noomi skrev 2008-05-26 15:39:41 följande:
    Jag ska testa att tvätta med honung och balsam nästa gång så får jag se om det löser problemet. Ingen som kan tipsa om dunderkur för fötterna?
    För mig tog det två tvättar med balsam och honung sen var klådan borta.

Jag tror faktiskt att honungen även kan hjälpa fötterna. Men annars är rasullera blandat med lite olja kanon har jag märkt. Både skrubbar och mjukar upp. Kolla i bloggen så finns ett recept på rasultvål, den använder jag.
    Jag tänker, alltså är jag.........kvinna.
  • NoMatter
    Styrkekram skrev 2008-05-26 15:47:32 följande:
    Olivolja i en plastpåse om fötterna, på med raggsockor ovanpå och sov med det. Torka av på morgonen.
    Hur ska man kunna sova med raggsockor?

/Svettfoten.
  • NoMatter
    mejram skrev 2008-05-26 18:55:24 följande:
    För att inte tala om hur man ska kunna ta sig till toaletten när man halkar omkring i påsarna....Nej, visserligen blir fötterna mjuka, men det är alldeles för meckigt för mig. Mina fötter blir avsevärt bättre bara jag skrubbar dem ordentligt med borste eller skrubbvantar i duschen och sen oljar in med kokosolja direkt efter medan de fortfarande är blöta. Sen punktsmörjer jag lite på torra fläckar innan natten med dundermjukgöraren från Lendelundens när jag kommer ihåg.
    Ja, DET också. Herrejisses, jag skulle ju slå ihjäl mig i trappen ner. Mmm, jag använder Propyless och det fungerar. Men jag ska prova honung för jag är säker på att det fungerar, frågan är bara hur jag ska lägga upp det. Jag kan ju inte sitta ute då blir jag uppäten av getingar och andra otäckingar. Och inomhus blir det ju samma som med oljan. Jaja, jag får försöka hitta på nåt.
  • NoMatter
    Yohanna85 skrev 2008-05-30 21:49:29 följande:
    jag har nu börjat med mandelolja i ansiktet. Har problemhud, tror det beror på hormoner. Men vill inte förvärra det. Men jag är känslig, och tycker den är skön. Antingen tvättar jag mig med weledas mandellotion eller mandelolja (apotekets) sen smörjer jag mig med aleo vera gele, och kanske två droppar med mandelolja, annars blir jag stram och torr.Jag är rädd för att detta kanske inte är bra för min hud, jag har fått en del finnar, småbölder runt munnen nu, inte så mycket små knottror som det står att man kan få av mandeloljan. Har använt i en vecka nu. Ska jag fortsätta"? jag ska gifta mig om 2,5 mån. Och jag vill ha fin hy tills dess, ska snart börja äta p-piller som stabiliserar mina hormoner.Men har någon mer här inne, varit med om att huden blivit MYCKET bättre efter ha börjat med naturligt, olja osv. Jag vill vara säker att jag väljer det rätta för mig, Jag använde dermalogicas förut och tyckte om det med, men jag gillar känslan efter mandeloljan jag är inte stram eller torr. Oj vikket långt inlägg det blev nu hoppas jag inte skrev för mycket strunt och konstiheter.
    Jag läste någonstans, minns tyvärr inte var, att man kunde bli mycket sämre innan man började bli bättre av aloe vera. Så det kanske är den som orsakar problemen?
  • NoMatter
    Yohanna85 skrev 2008-05-31 09:10:06 följande:
    jaha okej, jag har använt aleo vera gelen ett tag, fast har dock gjort ett uppehåll eftersom den tog slut och börja nu igen för en vecka sen. Kanske det som gör det? har läst någonstanns att huden avgiftar sig från om man använt vanlig kosmetika. Men det gör inget just nu, jag vill bara att det lugnar ner sig till bröllopet om 2,5 mån. Så man inte får täcka en massa finnar, ush. Jag får mest på hakan, som jag har läst mig till att det kan vara just hormoner. Och det kan man inte göra så mycket åt.Men jag förvärrar inte problemen då med att använda aleo vera och mandelolja? Jag tänkte först vänta med detta till efter bröllopet men har inte hittat någon bra produkt för min hy, jag blir gärna stram. Men inte nu. Så om den känns skön borde den väll vara bra? =) förhoppningsvis
    Jag tror inte att du förvärrar problemet.

Jag har enormt torr hud och har börjat använda honung. Jag lägger på det innan jag går in i duschen, sen får det sitta medan jag tvättar håret och kroppen (ca 5 min), sen tvättar jag bort det och jag måste säga att min hy har blivit babymjuk och jag är SÅ nöjd. Ibland smörjer jag mig med lite olivolja men inte så att jag blir fet utan mer att jag tar en droppe eller två i händerna och gnider det mellan händerna och sen stryker med händerna över ansiktet. Det gör jag medan jag fortfarnade är fuktig efter duschen.
  • NoMatter
    mejram skrev 2008-05-31 12:58:40 följande:
    Man sköljer inte håret med WO, man tvättar håret med WO. För mig är det en milsvid skillnad. På samma sätt som jag tvättar kroppen med vatten och inte bara sköljer. Det måste till mekanisk bearbetning för att det ska bli rent. Som sagt - massera!Hett vatten torkar ut mer, eftersom det löser upp mer fett och öppnar upp porerna. Så det kan vara bra att göra själva tvätten i varmet vatten och sen avsluta med en kall sköljning för att stänga igen porerna och få fjällen på håret att lägga sig ner igen.Yohanna - hur ofta tvättar du enligt din procedur? Min hy mår verkligen mycket bättre när den får vara ifred. Numer kommer det bara vatten och annat i ansiktet när jag duschar, 1-2 ggr/vecka. Oftast bara vattnet som rinner när jag sköljer håret - ingen annan rengöring - och lite olja efteråt som insmörjning.
    Hur gör du dom andra dagarna då? Med ansiktet alltså? Jag skulle absolut inte vakna om jag inte fick skölja ansiktet i ljummet vatten på morgonen
  • NoMatter
    malinka2 skrev 2008-05-31 19:52:19 följande:
    Hej på er tjejer! Nu har jag suttit i två dagar o läst i era trådar så det känns nästan som jag känner er Funderar på om detta kan vara nåt för mej? Mitt hår är super super torrt och risigt, tvättar redan nu så sällan jag kan, blir ca varannan vecka, sen är det så torrt så jag har (tyvärr) i en massa "onyttigt" i håret för att kunna visa mej ute . Mitt hår blir aldrig fett utan jag tvättar det när jag känner mej ofräsch eller det ser smutsigt ut (vilket det typ aldrig gör).Testade igår att tvätta med enbart ägg o sen balsam (fuskade med ett MED silikon bara för att prova på, hade inget annat hemma). Inga silkesdropper el liknande som jag brukar ha i efter. Vad skulle ni rekomdera mej? Rasullera kanske är dumt då om det är torkande... honung läste jag, hur gör man rent praktiskt med honung, renar det oxå eller ska man kombinera det med bikarbonat?
    Jag har (eller borde kanske säga hade numera) supertorrt hår och hårbotten. Jag tvättar med honung blandat med lite (silikonfritt) balsam, masserar intensivt i hårbotten med det i ca två minuter, har i resten av blandningnen i resten av håret och tvättar försiktigt. Låter det verka en stund medan jag tvättar kroppen, typ. Sköljer ur det supernoga och har i balsam som vanligt men bara i topparna. Och sköljer såklart ur det också. Ibland använder jag lite olivolja på händerna, några droppar bara och kramar in i topparna på håret. Hur mitt hår ser ut numera ser du på avataren, även om det är oborstat där.
  • NoMatter
    mejram skrev 2008-05-31 22:12:41 följande:
    Ingenting. Ibland får jag peta bort lite grus från ögonvrån. Men jag använder aldrig smink heller, så jag behöver inte tänka på att få bort det. Tror att det är mest en vanesak, jag har aldrig använt vatten för att vakna, pappa har alltid duschat på kvällen, så det har väl satt sina spår hos mig.malinka2 - Jag som egentligen inte är riktigt vän med konceptet CO skulle faktiskt rekommendera det för dig. Jag blev torrare och torrare i hårbotten av rasul, nässla och WO och gjorde en CO och hårbotten blev genast bättre. Nu varvar jag lite mellan de olika. Men du behöver nog så mycket fukt du kan få. Kanske till och med att du ska köra SMT varje gång du tvättar för att dränka håret i nyttigheter.Och sen framför allt - sluta med silikonet omedelbums, så håret får en chans att suga upp det fett det behöver.
    Jag sminkar mig högst sällsynt men nog vill jag tvätta ur ansiktet, framförallt ögonen, på morgonen. Annars känns det som att jag går i en dimma mest hela dagen eller att jag är sjuk Fast jag använder ju bara vatten i ansiktet. Men du kan nog ha  rätt i att det kan vara en vanesak.
  • NoMatter
    PrettyUgly skrev 2008-06-02 10:10:03 följande:
    Någon mer som råkat ut för att rasul täpper igen avloppet? Vågar inte använda det mer, speciellt inte nu när jag är hemma hos mamma och pappa. Det får bli att tvätta händer och under armarna och andra väl valda ställen med naturtvål i fortsättningen istället. Någon som vet någon bra svensk försäljare av naturtvålar/kallrörda tvålar? Jag har som jag tidigare nämnt beställt tvålar från www.chagrinvalleysoapandcraft.com/soapbars.ht... men usa ligger en bit bort och det skulle kännas mer miljövänligt att beställa från någon här i sverige. Bortsett från avstånden kan jag annars varmt rekommendera CV tvålarna. Är överfettade och består enbart och av förtvålade oljor och andra naturliga ingredienser. Inga parfymer utan enbart doftsatta med eteriska oljor. Även ett stort urval som inte ens är doftsatta med det för känslig hy. Någon gång i framtiden ska jag se till att tillverka mina egna tvålar tror jag och andra saker. Kanske skulle vara något att greja med under föräldraledigheten under tiden pappan har bebisen? (Som förövrigt inte verkar vilja dyka upp, BF på onsdag och inte en enda tillstymmelse till att h*n är på väg ut)
    Jag har ännu inte upplet det men jag antar att det kommer. Samma med all olja jag häller i avloppet men det kan man ju avhjälpa med att hälla kokande vatten i avloppet ibland. Vet inte om det möjligen skulle hjälpa mot leran också.
  • NoMatter
    PrettyUgly skrev 2008-06-02 10:10:03 följande:
    Någon mer som råkat ut för att rasul täpper igen avloppet? Vågar inte använda det mer, speciellt inte nu när jag är hemma hos mamma och pappa. Det får bli att tvätta händer och under armarna och andra väl valda ställen med naturtvål i fortsättningen istället. Någon som vet någon bra svensk försäljare av naturtvålar/kallrörda tvålar? Jag har som jag tidigare nämnt beställt tvålar från www.chagrinvalleysoapandcraft.com/soapbars.ht... men usa ligger en bit bort och det skulle kännas mer miljövänligt att beställa från någon här i sverige. Bortsett från avstånden kan jag annars varmt rekommendera CV tvålarna. Är överfettade och består enbart och av förtvålade oljor och andra naturliga ingredienser. Inga parfymer utan enbart doftsatta med eteriska oljor. Även ett stort urval som inte ens är doftsatta med det för känslig hy. Någon gång i framtiden ska jag se till att tillverka mina egna tvålar tror jag och andra saker. Kanske skulle vara något att greja med under föräldraledigheten under tiden pappan har bebisen? (Som förövrigt inte verkar vilja dyka upp, BF på onsdag och inte en enda tillstymmelse till att h*n är på väg ut)
    Här är ett tips: www.klockargardens.se/webshop.htm
Svar på tråden No 'poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård