Inlägg från: Whintra |Visa alla inlägg
  • Whintra

No 'poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård

Jag tror naturliga balsam fungerar sämre som tvättbalsam för att de innehåller större del olja och mer vårdande ingredienser. Men som sagt, detta är något jag bara hört från andra, har inte provat själv. Jag har dock testat CO med sambons eldorado-tvättbalsam (han vill INTE tvätta med lera.... ) ett par gånger men tycker inte det blir lika bra som med mina ler- och havretvättar samtidigt som det inte känns lika rent för samvetet...

Miss T skrev 2008-07-01 22:16:04 följande:
    Varför funkar inte naturlig balsam till CO? Jag använde urtekrams balsam från början. Sen har jag hört att just urtekram är inte nr 1 för just CO. Det är allmänt så om naturlig balsam? Va synd! Tyckte också det kändes konstigt att gå till komersiell balsam när jag har använt ägg och bikarbonat osv.
  • Whintra

Jag säger som Mejram...det går mycket fortare med havretvätt än att vattentvätta. Efter en havretvätt som för mig tar högst 10 min är håret rent, torrt, snyggt och stylat om jag har bråttom och håret ser lite jävligt ut är det havretvätten som räddar upp situationen.

Emre o Leo skrev 2008-07-01 22:07:37 följande:

Jag var så sugen att prova havretvätt idag, men det fanns verkligen inte tid. Så jag har tvättat håret med schampo idag igen. Ska till frissan på fredag och bröllop på lördag, så det lär bli iaf 1-2st schampotvättar till den här veckan. Sen ska jag försöka igen. Men jag märker skillnad på mitt hår redan, det är platt (antagligen pga att det blivit för långt) men det känns mycket bättre redan!
  • Whintra

Vill tillägga: ACOs baby mousse schampoo Men det luktar dock inget vidare...

Magrat skrev 2008-07-02 23:21:15 följande:
    Miss T skrev 2008-07-02 22:19:24 följande:
    Jag har letat rätt mycket, och det jag har kommit fram till är att man har tre alternativ: 1. Weledas babyshampoo. 2. BiLeins shampoo (som är jättedyrt och - tror jag - bara finns hos vissa frisörer). 3. Gör ditt eget. Om någon annan har fler förslag vill jag också gärna veta. Bra att ha alternativ.
  • Whintra

Ja, just ja...det var så det var basiskt....nä jag har inte använt det själv, har det till lillkillen som back-up när han kletat in alltför mycket gojs i håret. Men jag kommer nog köpa Weledas sedan när denna tagit slut, antar att det kanske luktar lite bättre...ACO-shampot luktar peck men är iaf. skonsamt utan sulfater och med livsmedelsgodkända ingredienser.

Magrat skrev 2008-07-02 23:25:12 följande:
    Whintra skrev 2008-07-02 23:23:54 följande:
    Och det var väldigt basiskt har jag för mig. Hur gick det, har du fått efterskölja med ÄCV eller citron?
  • Whintra

Exakt! Var på besök i huvudstaden i helgen och var ju bara tvungen att svänga förbi Monsoon, har handlat mycket där tidigare och det är så perfekt att kunna lukta och klämma på allt ...blev galet besviken istället Hade tänkt köpa hårstärkelse och göra en grym hårgelé...Nu måste jag fundera ut ytterligare grejjer jag behöver för att komma upp i minsta ordervärde i deras webb-butik istället *grrr*

Har förresten testat att göra linfrögelé som styling och tycker det funkar rätt så Ok, men om jag skulle kunna tillsätta liiite hårstärkelse skulle den bli kanon! Ska lägga in receptet i bloggen som kommer från lockig..

Magrat skrev 2008-07-06 10:28:18 följande:
    mejram skrev 2008-07-05 21:29:37 följande:
    Neeeeejjj!!!
  • Whintra

Har förresten varit utan min svinborste i helgen *glömde hemma* och OJ vad jag saknade den...det första jag gjorde när jag kom hem var att gå till badrummet och hugga den, vilken befrielse att få köra en ordentlig omgång med den i håret jag är nog beroende....haha. Kan nu iaf konstatera att mitt hår blir rejält mycket sämre utan borstning och det känns skitigt när jag inte kunnat borsta ur håret ordentligt varje dag... borsten tar bort damm och smuts ur håret, så den hjälper mig jättemycket att kunna dra ut på tvättarna.

• Whintra

Borde finnas hos crearome.se
    Jag vet att de har lite olika sorters leror.

SolOchSnö skrev 2008-07-07 17:21:28 följande:
    Är det någon som vet var man kan köpa grön lera? Jag tror att man brukar kalla den french green clay. Jag vill göra en ansiktsmask
  • Whintra

Det där lät spännande, tror jag måste prova att enbart tvätta med honung någon gång också

spiritsinlove skrev 2008-07-07 12:49:01 följande:
    Min kille gör det ibland. Tycker hans hår blir superbra efter varje tvätt (han har långt, relativt tjockt hår)
  • Whintra

*Slänger upp en hand också*

Miss T skrev 2008-07-08 18:41:37 följande:
    MagratÅh,va fina!!! Nu vill jag också bestlla, men fy va dyra dem är.  Vilka är det som göra egna krämer osv? Jag har sån lust att börja lite smått o behöver säkert fråga en massa löjliga frågor. Vore bra att veta vilka man ska vända sig till.
  • Whintra

Jag köpte faktiskt mina redskap på crearome...

Miss T skrev 2008-07-08 20:12:28 följande:
    Åh, va bra! Ok då tar vi det från början. All redskap som man behöver, typ mätglas,mått o bägare osv, var köpte ni det? Jag vet att crearomes "butik" har allt, men det är liite dyrt. Undrar om det finns nåt billigare ställe.
Svar på tråden No 'poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård