Inlägg från: Björnmossa |Visa alla inlägg
  • Björnmossa

No 'poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård

spiritsinlove skrev 2008-07-11 20:52:01 följande:
    Tänkte fråga..Vilka "vanliga" produkter använder ni fortfarande? Och varför?
    Tandkräm och fluor - tror inte att det skadar mig och det är nog bra för tänderna
    Tvål - använder det ändå bara till händerna och mellan tårna samt till besvärliga smutsfläckar, dvs sånt jag vill ha hårda tag till
    Mascara - finns inget alternativ och det är så sällan
    Cerat/läppglans - gillar de jag har och vill ta slut på dem, använder dem dessutom så sällan att det inte skadar
    Ögonskugga - de nya jag köper är mineral men ser inget skäl att inte ta slut på de gamla
    Nagellack - fint med färg
    Eye makeup remover - för att jag lagt pengar på den och för att den funkar bra att ta med när jag sover borta, olivolja är så kladdigt, plus att även den används så sällan att det kvittar
  • Björnmossa

Hej alla, förresten! Jag har varit bortrest i tre veckor och nu läst ifatt - tog evigheter!

Jag har testat havretvätt sen sist och är urnöjd, har även provat och blivit nöjd med askorbinsyra + vatten som ansiktsscrub. Lite konstigt eftersom jag även gillar bikarbonat + ricinolja och det måste ju vara raka motsatsen. Basisk olja mot surt vatten liksom.

Sen har jag varit med om en skum grej.
    Jag tvättade håret med bikarbonat när det plötsligt började LÖDDRA. Blev jättelätt att fördela i håret och superrent efteråt. Jag vill gärna att det ska hända igen men vet inte exakt vad jag gjorde annorlunda. Det är väl logiskt att det kan löddra eftersom det är ett jäsmedel, men har som sagt bara hänt den enda gången.
    Nån som har varit med om samma eller har nån tanke?

• Björnmossa

Min mamma sa häromdagen att hon ibland använder bikarbonat när det är stopp i avloppet. Jag hade inte tänkt på det förut, men bikarbonat är ju såklart en soda, så det borde ju funka när tex kaustiksoda ofta används. Alltså skitbra att skölja ner lite i avloppet varje vecka! Åh, jag är så glad att jag upptäckte det här.

• Björnmossa

mrs Elliott skrev 2008-07-17 08:02:28 följande:

Svar på #1397tycker inte det är ett dugg tråkigt..jag har jättekul med mitt nya schampoo
    Kul, men glöm inte att skölja ur det direkt och inte efter två dagar . hihi, kunde inte låta bli.
  • Björnmossa

mrs Elliott skrev 2008-07-17 13:05:44 följande:

Tro mig jag har läst igenom hela tråden och var från början väldigt positivt inställd,men jag har ett liv och har helt enkelt varken tid eller lust att hålla på längre.Sen var jag urless på att ha smutsigt hår.Dammigt efter havretvätt etc..Det enda som var någorlunda bra var björklöv ,men ärligt talat vem fan har ork att gå ut och repa björklöv hela dagarna?Man är ju inte fäbodjäntan reinkarnerad.Fortsätt med noo-pooandet med liv och lust och låt er inte provoceras av att jag tycker det är svammel.
    Tråkig inställning.

Jag har också ett liv, därför orkar jag inte hålla på att tvätta håret varje dag. Tack vara no-poo räcker det med en gång i veckan, sparar flera timmar i månaden som istället kan gå till vilda äventyr. Inget svammel, enkel matematik.
  • Björnmossa

Vad använder ni för deo? Jag vill hitta nåt som håller torrt på naturligt sätt. Lukt är inte så noga, den biten kan jag ordna på annat sätt.

• Björnmossa
    imsel skrev 2008-07-21 18:05:47 följande:
    Hur gör du då med lukten??
    Jag luktar inte så mycket, plus att jag gillar doften av Lushs deosar så det skulle gå att göra en kombination. Enda problemet med Lush är att de inte håller torrt en hel dag och det är inte så snyggt med lökringar under armarna.

Rosenserien har jag hört bra om, har nån testat?
  • Björnmossa

Verkar som att många gillar rosenserien, kanske bra att ha en sån oavsett. Är det sant att den är dryg och räcker länge?

Mejram, hur funkar kokosolja, håller det torrt? Som sagt, lukten är inte så farlig, man kan ha sura saker som ÄCV under armarna för att döda bakterierna osv, det är främst det våta jag vill åt.

• Björnmossa
    imsel skrev 2008-07-22 13:10:48 följande:
    Men är det lite fettigt, så blir det bara mer fettigt av att jag borstar..
    Prova att inte nudda hårbotten med borsten utan att bara borsta själva håret. Mitt blir fint en stund av det iaf.

Antar att ni tvättar borstarna ibland.
  • Björnmossa

Jag tänkte blanda oljor i flaska så att jag sen lätt kan ta lite av min favoritblandning (alltså OCM, är inte så avancerad).

Visst borde det hålla sig rent och fräscht länge om jag har en ren flaska och bara häller oljor i den och skakar om, dvs inte dräglar ner i den eller så?

Vet nån var det finns bra flaskor? Såg i en Crearome-inspirations-butik jag var i, men kommer inte komma tillbaka dit på ett tag. Kanske matlagningsbutiker...?

• Björnmossa

gröna hönan skrev 2008-07-23 14:16:54 följande:

Det beror väl på vilken typ av flaskor du vill ha; plast eller glas? Plastflaskor säljs överallt där det säljs kosmetik, typ Lindex och HM. Glas vet jag inte dock... Olja borde väl funka att ha i plastflaska?
    Hade inte ens tänkt på att kolla på HM men nu ska jag absolut göra det! Plast är bra och svårt att krossa, tack!
  • Björnmossa
    Xtina82 skrev 2008-07-23 19:21:34 följande:
    Hej  Hej!Jag e VÄLDIGT sugen på att köra metoden utan shanpoo, MEN min fråga:Då mitt hår blir fett på typ 24h...så undrar jag om det e så bra och BARA använda balsam?Blir det inte fettigt då direkt???Vilka balsam rekomenderar ni?Eller det är bara egengjort som gäller?Jag har även mjäll och det kliar i hårbotten (kanske eksem?)Vill ju kunna tvätta mitt hår var 3-4 dag men som d e nu så MÅSTE jag tvätta det ja iaf varannan dag!Min hår kvalite e väl annars ganska fin säger folk....men jag tycker det är torrt (förutom i hårbotten) och buskigt liksom.HJÄLP!!
    Har du mjäll och fett hår tror jag mer på bikarbonat + äppelcidervinäger. Blir det torrt kan du köra en hemmagjord inpackning efter.
  • Björnmossa
    seSSa skrev 2008-07-23 23:57:28 följande:
    vilket balsam är BÄST? o rekommendera gärna inpackningar...

lite dum fråga men vart köper man bikarbonat?
    Här gillar vi Snowymoons inpackning, recept finns i bloggen som är länkad i TS.

Bra balsam finns listade på lockig.se

Bikarbonat köper du i mataffären, antingen vid kryddorna eller i närheten av bakpulver och sånt.
  • Björnmossa
    seSSa skrev 2008-07-24 06:55:57 följande:
    länken funkar inte o när jag kollat uppdaterings länken så kommer jag till en annan tråd där d inte helelr står nått om d...(?)
    Tryck inte på länken som det står Snowymoons blabla över utan på den som leder till "bloggen med våra recept"!
  • Björnmossa
    seSSa skrev 2008-07-24 13:18:53 följande:
    jag märkte inte att d var 2 sidor men nu har jag 2 frågor till.. vad e aloe vera gel o hur mkt kostar d samt vart kan man få tag på d??sedan 2:a frågan... vad fan e 4 delar balsam?? e d vanlig "flaskbalsam" som ni tänker på eller vad..?
    Jag har använt tinyurl.com/6moodh och beställt från bodystore men det kan säkert finnas i affärer med hälsokost/naturkosmetik.

Vanliga balsam ja, ett utan silikoner och proteiner och sånt, lista över bra finns på lockig.se. Jag har kört med Eldorados.
Svar på tråden No 'poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård