Inlägg från: PrettyUgly |Visa alla inlägg
  • PrettyUgly

No 'poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård

Legewiel: Jag önskar att jag kunde säga att just det här hjälpte mig men det kan jag inte tyvärr utan det försvann av sig själv i vintras. Saker som det skulle kunna bero på är:

Omega 3 - i och med att jag blev gravid så har jag varit jättenoga med att äta en matsked linfröolja om dagen.

Graviditeten - Graviditeter gör ju allt möjligt med kroppen och kan säkert ha bidragit till att eksemen har försvunnit.

Varm vinter - Bor i Göteborg och vi hade ju knappt någon vinter och då slapp jag ju all den torra vinterluften som annars helt brukar torka ut min hud.

Nu när huden är bra och inte torr försöker jag mest underhålla den så den inte blir torr för så länge den inte blir det så slipper jag eksemen. Men rapsodines produkter är säkert bra, läste en undersökning där det stod att rapsolja var väldigt bra mot atopiska eksem. En sak som hjälper min hud väldigt mycket är i alla fall att undvika vatten så mycket som möjligt men när jag måste duscha eller bada så smörjer jag in mig innan med olja så är huden skyddad och slipper torka ut från första början. Det skulle säkert kallpressad rapsolja vara jättebra till.

Apoteket har ju också en hudkräm som inte är gjord på mineralolja utan rapsolja som säkert innehåller något tvivelaktigt men som kanske kan vara bra om man vill spara lite pengar. Att bara smörja in med naturliga hudkrämer blir väldigt dyrt i längden när man måste smörja ofta.

• PrettyUgly

Saker som jag provat som inte alls hjälpt mig mot eksem är i alla fall emuolja och aloe vera. Kan ju kanske också vara värt att nämna :)

• PrettyUgly
    Hägris skrev 2008-05-28 15:59:55 följande:
    Är jag verkligen den enda som har äcklig svett? Det funkar inte att tvätta bort den under armarna med bara vatten eller olja heller, och i håret kliar det och hela håret blir platt och ser flottigt ut.
    Nej du är inte den enda. Min svettlukt försvinner absolut inte med bara vatten, inte vatten och olja heller för den delen. Kanske skulle fungera om jag tvättade med tvättlapp men är nu hemma hos mina föräldrar och här har jag inga sånna.
    Har de senaste två veckorna tvättat med rasullera och det tar bort svettlukt hur bra som helst. I kombination med urtekrams no perfume deo så har jag inte luktat alls ^^
  • PrettyUgly
    imsel skrev 2008-05-28 18:53:51 följande:
    Hur mycket vatten ska man ha till rasulleran?Till tvål?Till scahmpoo?
    Jag använder bara min rasullera till tvål och jag brukar ta ganska många bitar och fylla upp i en såndär liten schampooburk från lush, hälla på med vatten så det täcker + lite till och sen hälla i ganska mycket mandelolja. Sen får det stå en stund. Torkar ut huden ytterst lite (speciellt i jämförelse med tvål) och man blir ren av det.

Måste bara införskaffa fler sånna burkar så jag kan ha en inne på toaletten, en i badrummet, en i köket och en i väskan. Så slipper jag tvål helt
  • PrettyUgly

Någon mer som råkat ut för att rasul täpper igen avloppet?
    Vågar inte använda det mer, speciellt inte nu när jag är hemma hos mamma och pappa. Det får bli att tvätta händer och under armarna och andra väl valda ställen med naturtvål i fortsättningen istället.

Någon som vet någon bra svensk försäljare av naturtvålar/kallrörda tvålar? Jag har som jag tidigare nämnt beställt tvålar från www.chagrinvalleysoapandcraft.com/soapbars.htm men usa ligger en bit bort och det skulle kännas mer miljövänligt att beställa från någon här i sverige. Bortsett från avstånden kan jag annars varmt rekommendera CV tvålarna. Är överfettade och består enbart och av förtvålade oljor och andra naturliga ingredienser. Inga parfymer utan enbart doftsatta med eteriska oljor. Även ett stort urval som inte ens är doftsatta med det för känslig hy. Någon gång i framtiden ska jag se till att tillverka mina egna tvålar tror jag och andra saker. Kanske skulle vara något att greja med under föräldraledigheten under tiden pappan har bebisen? (Som förövrigt inte verkar vilja dyka upp, BF på onsdag och inte en enda tillstymmelse till att h*n är på väg ut)

• PrettyUgly

Tack för alla tips. Apropå tvålar, är det någon som vet var man kan köpa bra tvålfat? När man köper lite finare tvålar vill man ju helst inte att de ska ligga och luckras upp i vatten bara för att man har dåliga tvålfat.

Helst skulle jag vilja ha ett ganska stort tvålfat i trä att ha på badkarskanten som det får plats flera tvålar på så jag kan variera mig när jag duschar och inte bara behöva använda en i taget. Jag använder så ytterst lite tvål så det tar hur lång tid som helst att få slut på en så jag vill kunna ha några i rotation

• PrettyUgly
    spiritsinlove skrev 2008-06-03 11:00:41 följande:
    Frågat innan men testar igen:Är dessa ingredienser ok (våtservetter/ta-bort-smink-servetter):Aqua (Purified Water), Aloe Barbadensis Leaf Juice (Aloe Vera), Lavender Hydrosol, Organic Lavender Essential Oil, Organic Grapefruit Essential Oil, Extracts of Green Tea, Chamomile Extract, Phenoxyethanol, Potassium Sorbate, Grapefruit Seed Extract, Citric Acid.
    För att vara våtservetter verkar de ju hur bra som helst. Det enda jag kunde hitta som möjligen kunde vara dåligt är phenoxyethanol som det står såhär om på shenet: Alkohol som inte har hittats i naturen. Färglös vätska till fast ämne med mild blomdoft. Använd som konserveringsmedel ensam eller blandad med t. ex. parabener. Godkänt som bra Miljöval av konserveringsmedel. Kan ge kontaktallergi och kontakteksem.

Men det finns ju ganska många saker som kan ge eksem och sålänge du inte märker av något så måste det ju vara lugnt.

Vilka våtservetter är det som det handlar om?
  • PrettyUgly

Jag kan nu varmt rekommendera urtekrams no perfume deodorant om man vill ha en naturlig deo. Med den så kan man klara sig genom en tio timmar lång igångsatt förlossning med att stress som det innebär, inne på ett tokvarmt förlossningsrum + en alldeles för varm natt efter det och man luktar ändå inte svett efteråt

Nu när bebis har kommit får dock diverse hår- och kroppsexperiment ligga på is ett tag. I alla fall hårexperiment och jag kommer tvätta med både schampoo och balsam från urtekram. Jag tycker nästan håret blir bättre om jag tvättar det, eller snarare sköljer det, med tokutspätt schampoo än när jag tvättar med enbart balsam som tvättar för rent för mig. Lagomt utspätt (vilket betyder lite, lite schampoo och mycket vatten) så lämnas en del sebum kvar och håret blir att se rent ut utan att kännas torrt. Då brukar egentligen inte balsam behövas men förut har jag ändå gjort så att jag även blandat ut balsamet med vatten och sköljt genom håret. Nu har jag i och för sig inte testat detta med urtekram men det funkade bra när jag tvättade håret med schampoo och balsam från lush.
    Sparar på miljön också när man bara använder jättelite produkt ^^

• PrettyUgly

Apropå svinhårsborstar, man ska vara lite försiktig med sådana om man har väldigt fina hårstrån. Jag har det och om jag borstar för mycket med svinhårsborste så får jag massor av kluvna hårtoppar.

För att få ut sebum i resten av håret kan det fungera lika bra med massage av hårbotten som med en svinborste. Fast håret blir iofs inte lika rent då på samma sätt.

Svar på tråden No 'poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård