No 'poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård
Legewiel: Jag önskar att jag kunde säga att just det här hjälpte mig men det kan jag inte tyvärr utan det försvann av sig själv i vintras. Saker som det skulle kunna bero på är:
Omega 3 - i och med att jag blev gravid så har jag varit jättenoga med att äta en matsked linfröolja om dagen.
Graviditeten - Graviditeter gör ju allt möjligt med kroppen och kan säkert ha bidragit till att eksemen har försvunnit.
Varm vinter - Bor i Göteborg och vi hade ju knappt någon vinter och då slapp jag ju all den torra vinterluften som annars helt brukar torka ut min hud.
Nu när huden är bra och inte torr försöker jag mest underhålla den så den inte blir torr för så länge den inte blir det så slipper jag eksemen. Men rapsodines produkter är säkert bra, läste en undersökning där det stod att rapsolja var väldigt bra mot atopiska eksem. En sak som hjälper min hud väldigt mycket är i alla fall att undvika vatten så mycket som möjligt men när jag måste duscha eller bada så smörjer jag in mig innan med olja så är huden skyddad och slipper torka ut från första början. Det skulle säkert kallpressad rapsolja vara jättebra till.
Apoteket har ju också en hudkräm som inte är gjord på mineralolja utan rapsolja som säkert innehåller något tvivelaktigt men som kanske kan vara bra om man vill spara lite pengar. Att bara smörja in med naturliga hudkrämer blir väldigt dyrt i längden när man måste smörja ofta.