Inlägg från: Mrs Vader |Visa alla inlägg
  • Mrs Vader

No 'poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård

kan du inte låta den stå i kylen då? Med lite plastfolie över..

IceFalk skrev 2008-05-23 16:38:25 följande:
    Hejsan alla glada No Poo-are! Tänkte fråga om ni vet hur länge citronsaft kan stå tillsammans med henna i rumstemperatur? Ska nämligen åka iväg över helgen och tänkte att jag då kan fixa till hennan och låta den stå, för jag antar att färgen blir bättre och bättre, men nu blir jag osäker på om citronen kommer bli dålig? Vad tror ni?
    Naturlig hud- och hårvård is the shit!
  • Mrs Vader

Använd bara balsam istället. Schampo gör håret mer strävt och tovigt. Köp Coop x-tra eller Änglamarks balsam. Massera noga, noga in i hårbotten och låt sitta i en stund, skölj. Mjukt och fint hår!

SaramedM skrev 2008-05-25 16:11:54 följande:
    Hon är 4 och jag har tvättat henne sammanlagt 4 gånger med schapo! ( sista veckorna för att det var så strävt och tovigt)Hur får man hennes hår att inte vara så strävt och tovigt? för det var hela anledningen att jag börjad med schampo. Innan hade jag bara tvättat med vatten
  • Mrs Vader

Olivolja i en plastpåse om fötterna, på med raggsockor ovanpå och sov med det. Torka av på morgonen.

Noomi skrev 2008-05-26 15:39:41 följande:  Ingen som kan tipsa om dunderkur för fötterna?
  • Mrs Vader
    NoMatter skrev 2008-05-26 19:44:29 följande:
    Ja, DET också. Herrejisses, jag skulle ju slå ihjäl mig i trappen ner. Mmm, jag använder Propyless och det fungerar. Men jag ska prova honung för jag är säker på att det fungerar, frågan är bara hur jag ska lägga upp det. Jag kan ju inte sitta ute då blir jag uppäten av getingar och andra otäckingar. Och inomhus blir det ju samma som med oljan. Jaja, jag får försöka hitta på nåt.
    hehe ja om man har tid över så funkar det nog att sitta nån timme på kvällen med påsar och sockor. Man MÅSTE nog inte ha raggisar. Funkar nog med lite större strumpor med..
  • Mrs Vader
    Björnmossa skrev 2008-05-28 20:37:31 följande:
    Såg också, det är sånt som mineralsmink är gjort av
    Det stod bara att zinkoxid inte var godkänt som solskydd, inte att det var farligt. Zinkoxid är bra för huden.
    Titandioxid är inte heller farligt om den är mikroniserad. De pratade om nanopartiklar som är 1000 ggr mindre än mikropartiklar. De kan alltså gå in i kroppen (vilket mikropartiklarna inte kan) och möjligtvis, kanske om man har extrem otur vara farliga. Sminket är alltså inte farligt på något sätt.
  • Mrs Vader
    Styrkekram skrev 2008-05-28 20:57:53 följande:
    Det stod bara att zinkoxid inte var godkänt som solskydd, inte att det var farligt. Zinkoxid är bra för huden. Titandioxid är inte heller farligt om den är mikroniserad. De pratade om nanopartiklar som är 1000 ggr mindre än mikropartiklar. De kan alltså gå in i kroppen (vilket mikropartiklarna inte kan) och möjligtvis, kanske om man har extrem otur vara farliga. Sminket är alltså inte farligt på något sätt.
    Just ja. Inte farliga för miljön heller... Även där nanopartiklar. artikeln var ju lite luddig. De skrev om miljöfarliga ämnen, SEN skrev de att zinkoxid inte var godkänt som solskydd. Kan misstolkas.. Man ska vara försiktig med solkrämer som innehåller zinkoxid stod det också. Ja för man kan bränna sig i solen ja.. Inte tillräckligt skydd.
  • Mrs Vader
    http://www.shenet.se/ravaror/zinkoxid.html Kolla här också.

Nanopartiklar används inte i kosmetika (möjligen L´oreal) och ävan om de skulle det så finns det inga studier på människor som visar att det skulle vara farligt.
    Om man inhalerar stora mängder kan det vara farligt (yrkesmålare) eller om det tränger igenom huden men det är nästintill omöjligt.
    Mikropartiklar kan däremot inte tränga igenom huden överhuvudtaget.

Jag är säker men kan tyvärr inte bevisa det. Men googla lite så hittar ni nog nåt.
    Hur många använder zinkpasta på barnrumpor? *räcker upp handen* Där har jag inte hört att det ska vara farligt iaf.
    Tidningar ska ju alltid förvränga allting. Blir trött..
  • Mrs Vader

Jag pratade med en hudterapeut en gång om finnar just på hakan och käken och enligt henne berodde det på att man inte skötte magen ordentligt. Fundera på det. Bajsa varje dag

• Mrs Vader
    www.tvaleriet.se rekommenderar jag också. Där finns också tvättnötter, eteriska oljor och salvor har jag för mig. Tänk på att såna tvålar kan sätta igen rören. De är så mjuka. Prova getmjölkstvålen. Luktar jättegott!
  • Mrs Vader

Avråder från trä. Samlas massa uschiga bakterier i dem. De är fina och så men äckliga. Ville ha tvålfat och nagelborste i trä och min svägerska skrek rakt ut. Typ.. Hon hade nyligen sett hur de testat olika fat och borstar och trä var äckligast. Köp nån fin i prorslin istället. Eller köp trä och byt OFTA!

PrettyUgly skrev 2008-06-02 11:41:02 följande:
    Tack för alla tips. Apropå tvålar, är det någon som vet var man kan köpa bra tvålfat? När man köper lite finare tvålar vill man ju helst inte att de ska ligga och luckras upp i vatten bara för att man har dåliga tvålfat. Helst skulle jag vilja ha ett ganska stort tvålfat i trä att ha på badkarskanten som det får plats flera tvålar på så jag kan variera mig när jag duschar och inte bara behöva använda en i taget. Jag använder så ytterst lite tvål så det tar hur lång tid som helst att få slut på en så jag vill kunna ha några i rotation
  • Mrs Vader

Grattis till bebisen!!

PrettyUgly skrev 2008-06-12 00:30:33 följande:
    Jag kan nu varmt rekommendera urtekrams no perfume deodorant om man vill ha en naturlig deo. Med den så kan man klara sig genom en tio timmar lång igångsatt förlossning med att stress som det innebär, inne på ett tokvarmt förlossningsrum + en alldeles för varm natt efter det och man luktar ändå inte svett efteråt Nu när bebis har kommit får dock diverse hår- och kroppsexperiment ligga på is ett tag. I alla fall hårexperiment och jag kommer tvätta med både schampoo och balsam från urtekram. Jag tycker nästan håret blir bättre om jag tvättar det, eller snarare sköljer det, med tokutspätt schampoo än när jag tvättar med enbart balsam som tvättar för rent för mig. Lagomt utspätt (vilket betyder lite, lite schampoo och mycket vatten) så lämnas en del sebum kvar och håret blir att se rent ut utan att kännas torrt. Då brukar egentligen inte balsam behövas men förut har jag ändå gjort så att jag även blandat ut balsamet med vatten och sköljt genom håret. Nu har jag i och för sig inte testat detta med urtekram men det funkade bra när jag tvättade håret med schampoo och balsam från lush. Sparar på miljön också när man bara använder jättelite produkt ^^
  • Mrs Vader

Paraffin är inte bra. Mineralolja..

Ge coop och änglamark ett par chanser till. De är faktiskt väldigt bra. Jag har hållt på i ca 8 månader nu och först nu är jag riktigt nöjd. Mitt hår är jättevackert.

Jag har dessutom slutat att göra den bökiga CO:n och numera tvättar jag håret som jag gjorde med schampoo fast med balsam istället. Gnuggar lite mera bara. Det går inte åt lika mycket balsam men det blir lika rent och fint =)

tyresö skrev 2008-07-21 19:26:41 följande:
    hej hejundrar om detta balsam är godkänt; naturelle balsam- rödklöveringredienser;Aqua, cetearyl alcoholparaffin, cetrimonium chlorideisopropyl alcohol, glyceryl stearateparfum, trifolium pratense (clover)flower extract, betainecocodimonium hydroxypropyl hydrolyzed wheat proteinpropylene glykol, 2.bromo-2-nitropropane-1,3-diol, sodium benzoate,benzoic acid, sodium chloride,citric acid, benzyl salicylate,hexyl cinnamal, limonene, linaloolundrar då de andra naturell balsamen står på listan över godkända, men ej denna sort.kan det vara för att den är ny i sortimentet eller kan någon se om den innehåller något förbjudet?
Svar på tråden No 'poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård