Inlägg från: Pormoicheia |Visa alla inlägg
  • Pormoicheia

No 'poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård

Miss T skrev 2008-06-22 14:55:33 följande:
    PormoicheiaVilka sidor har du kollat i hittills? Jag har tyvärr inga länkar att ge dig men borde inte myndigheterna (miljöverket eller hälso-ngt, hoppas du förstår vad jag menar) ha nån sida eller länk på saker tex miljöfarliga ämnen.
    Har bara sparat en massa sidor i favoriter än så länge men jag kan samla ihop dom jag hittat:

cosmeticdatabase.com/index.php
    www.geocities.com/HotSprings/4266/gloss.html
    www.lockig.se/
    www.avro.co.za/misc/about_skincare/cosmetic_ingredients.html
    www.eucerin.se/product/inci_a-z.html
    www.lyko.se/
    naturligskonhet.blogspot.com/2007/10/lskiga-listan.html
    www.shenet.se/ravaror/start.html
    www.topphalsa.se/skonheten/artiklar/2008/snyggare-lockar-utan-scham/index.xml

Jag komemr ju givetvis behöva gå igenom varenda sida och göra ett ex antal anteckningar o.s.v. Så det är ju lite arbete jag har att göra med tanke på att vissa av sidorna inte är så objektiva på det vis jag kanske önskat.

Hade velat ha fler sidor med ren fakta (både positiv och negativ) helt utan "ställningstagande". (om du förstår hur jag menar)

Har även tänkt göra någon slags sammanställnign över vanliga matvarors och örters användningsområden inom just hud och hårvård (fler stora projekt ) så även där kommer jag ju behöva hitta bra sidor med information och fakta.

Men en sak i taget.
  • Pormoicheia
    spiritsinlove skrev 2008-06-22 15:59:29 följande:
    Sammanställ allt sen och ge ut en bok. Jag lovar att köpa den
    *Hehe*

Om jag kommer så långt så lovar jag att dedikera den till No Poo tråden på FL
  • Pormoicheia
    Sötsugen skrev 2008-06-25 12:57:55 följande:
    Magrat: Har redan skrivit en lista...=) Förresten hur gör ni när ni duschar om det inte är dags att tvätta håret? Sköljer ni igenom det med bara vatten ändå eller ska man gå och köpa sig en dusch-huva??
    Jag brukar bara sätta upp det i en knut.

Ibland händer det att jag duschar igenom det med vatten men det är sällan.
  • Pormoicheia
    Magrat skrev 2008-06-26 14:28:47 följande:
    Jag har hängt lite på longhaircommunity och blivit jättesugen på hårsmycken! De har trådar där man ser alldeles gudomliga hårpinnar och "hairforks" av olika slag. Men de är dyra, speciellt om man ska beställa från USA. Men det verkar tunnsått med liknande saker i lilla Sverige. Det enda jag hittar på internet är denna: heandshe.shop.wosbee.com/PublishedService... Nog för att träormen är fin och jag nog ska beställa den, så vill jag ha såna där hairforks. Någon som vet var man kan leta? Vad sägs om den här: www.etsy.com/view_listing.php... Eller: www.etsy.com/view_listing.php... Eller: www.etsy.com/view_listing.php...
    Använder penslar och kinapinnar som jag har liggandes här hemma.
    Det har t.o.m. hänt att jag använt en sticka eller 2

*true japan style*

Sambon och bonusen har bara sett brydda ut och ännu mer förvånade blev dom när jag sa att det faktiskt finns hårpinnar att köpa som är speciellt gjorda att sätta upp håret med

Ska ta ett par av kinapinnarja jag har och korta ner dock för dom är lite långa.
    Måste runda till dom lite så dom blir slätare och lacka också så har jag två hemmagjorda pinnar

Penseln är dock favoriten än så länge!
  • Pormoicheia
    Svar på #904
    Dom ätpinnar jag har är av trä och olackade så jag förlorar inget på att justera dem lite.

Sambon frågade tidigare "vad vill du ha dem i för material?"

Han kan nog tillverka några fina åt mig han med
  • Pormoicheia
    Magrat skrev 2008-06-27 14:13:42 följande:
    Jag tänkte också i början att jag bara skulle testa. Var nyfiken på hur man skulle kunna få håret rent med bara vatten. Sen att jag jublade över att ha härliga oljor isf mineraloljebaserade krämer med parfym till dottern var också en faktor. Jag anser inte att jag blivit någon fanatiker på något sätt, men om man tittar i badrummet hemma så finns det bara tvål kvar. Allt annat är oljor eller egenhändigt gjorda lotions och deo. Tja, tandkrämen också, men jag har i alla fall bytt till Urtekram och kör varannan gång utan fluor. Jag kanske är fanatisk i alla fall?
    Samma här!

Jag var nyfiken och mammaledig så jag tänkte att skulle det verkligen inte funka så riskerar jag iaf inte att komma "Äcklig" till jobbet

Men det fungerade över förväntan och jag bara "råkade" komma in på ämnet men min granne igår.
    Hon sade något i stil med:
    -Men det syns inte, och såg förvånad ut när jag sa att jag inte använt varken schampo eller tvål sedan oktober

Jag har även "råkat" komma in på det lite lätt på ÖF ibland
    *upps*

Men jag har börjat lite lätt med att rekommendera bara småsaker som olivoljescrub o.dyl. och sen avancerat om någon varit intresserad av mer.

Har faktiskt inte så många olika oljor för att vara helt ärlig.

Har lite kokosolja som dock inte används till något i nuläget.
    Använder främst olivolja, ricinolja och bikarbonat till kropp och ansikte.
    Samt min ständiga följeslagare scrubhandsken!

Håret håller jag fortfarande på och letar "rätt produkter" till.
    Allt jag provat hittils har fungerat jättebra men då sambon blir hungrig av att jag luktar "pizzasallad" av ÄCV:n så har jag börjat glida in på citron istället.
    Ska köra med ägg + honung och citronskölj nu nästa gång (vilket blir idag eller imorgon) så får vi se hur det funkar och när det finns tid).

Ska dock köpa upp mig lite på eteriska oljor så jag kan byta doft ibland
  • Pormoicheia

Gör scrub med ricinolja och bikarbonat och det har fungetat kanon på min hy...(hittils).

Gör det dock bara någon gång ibland och kör lite som man gör med ocm fast med varmt/hett vatten i duschen (som del av rutinen) istället för handduk.
    Gör likadant med resten av kroppen fast med olivolja istället (bara ren och inte scrub alltså), torrskrubbar alltid hela kroppen innan jag sätter igång.
    Gör det dock bara 1 gång i veckan (ibland 2 om ork och vilja finnes men det är inte så vanligt).

Har ännu inte sett tecken på att jag skulle behöva använda äcv efteråt men det är ju isåfall bara att ta några droppar äcv i händerna och smörja in försiktigt på den våta huden eftersom man redan är både inoljad och våt.

• Pormoicheia
    Whintra skrev 2008-06-27 22:28:15 följande:
    Bra att det fungerar för dig...jag vet ju inte exakt om det var bikarbonaten som ställde till det för mig men jag misstänker det, jag använde nämligen inte ÄCV som ansiktsvatten efteråt heller. Jag körde dock skrubben lite oftare än 1 gång/vecka så det kan ju bero på det med. Men nu när jag använder OCMblandning med tistel och ricinolja och använder en frottélapp istället = perfekt hud! Pytteporer och inga finnar *yes!* Det är såhärligt när man hittat vad som fungerar för en själv.
    Ja jag är helt lyrisk som hittat rätt för ansiktet och kroppen

Nu är det bara håret som jag ska hitta rätt rengöring till.

Allt har ju fungerat bra hittils. Men inget har fungerat bättre än det andra så jag får fortsätta testa mig fram.

Nästa test blir ägg+honungstvätt med citron+lavendelskölj.
    Det beräknas bli nu i helgen någongång.

Kommer inte ihåg när jag tvättade håret sist men jag tror att det var någon vecka sedan...
  • Pormoicheia

Det blev ingen lavendel i citronsköljet.
    Därimot så blandade jag ner några droppat lavendel i ägget och honungen.

Håret är fortfarande blött men det känns ok och luktar inte pizzasallad (vilket jag anar sambon störde sig lite på fast han inte velat säga något snäll som han är).

Därav bytet till citron i sköljvattnet istället.
    Det luktar riktigt gott i duschen iaf
    Blev väldigt mycket citron insåg jag medan jag sköljde håret men å andra sidan så kostar inte en flaska citron så många kronor och så ofta tvättar jag ju faktiskt inte håret (är lat och orkar inte hålla på och pressa själv).

*återkommer med "torrt" resultat*

• Pormoicheia

Måste köpa mig en ny svinporste trro jag.

Jag vet inte om den jag har egentligen är bra eller ens riktig.
    Borsten är blandat hård och mjuk så jag anar att det är någon slags skum blandning av "bra" och "dåligt".
    Men den är ju iofs bättre än vanlig hårborste, men ändå.

Funderar på att köpa 2.
    En som jag kan ha till dem normala hårborstningarna samt havretvättarna och en jag kan använda till "oljebehandling" (alltså så jag kan ha någon droppe olja på borsten och bortsa igenom håret för att få det bättre fördelat).
    Men det kanske är onödigt?

Har varit inne lite på att tillverka hårvatten av något slag.
    Och på det viset inte behöva tvätta håret allt (såvida det inte behövs då förståss).
    Borde kunna funka med bara citronvatten egentligen...eller vad tror ni?

Svar på tråden No 'poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård