• imsel

No 'poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård

AAA!
    Vad blev fel?
    jag duschade idag som vanligt med rasullera och balsam (naturelle smultron).
    Men sen när håret torkat, känns det och ser ut som att jag har haft i massa produkter i håret, typ wax!
    Känns jättekonstigt!

vad tror ni jag gjorde fel?
    Blev inte allt balsam borttvättat eller vad?
    Det känns ändå lite risigt.. och fett på samma gång..
    hoja, jag måste nog ducha imorron igen, känns inte skönt, och ser äckligt ut ju!

hade i aloe vera i blött hår, typ två små klickar, det har jag inte haft förut, men det borde inte bli såhär då va?
    jag har ju aloe vera i torrt hår alltid annars..

• imsel
    Miss T skrev 2008-07-08 18:38:36 följande:
    ImselAnvände du rasullera i hårbotten o balsam i längderna eller har du blandat allt o haft det i hela håret?Sådär händer också mig förut när jag inte har skölj ordentligt. Har du masserat som vanligt. Jag tror inte det var aloevera. Jag har haft aloevera i blött hår och det fick bra.
    ag gjorde som vanligt, alltså först rasullera i hela håret, mest i hårbotten, och så massera, men jag har aldrig behövt massera mycket.
    och sen balsam i hela håret, extra i topparna, och så sköljt och masserat.
    men kanske jag sköljde för lite.. jag vet faktikst inte. tyckte det inte kändes som att nåt var kvar.
    kanske kör en co imorgon om jag har tid.
  • imsel

För övrigt så är min hud i uppror eller nåt.
    Mitt hår brukar vara fett, nu är det torrt.

Mina ben (inte låren) är så himla torra så dom typ fjällar, det bara lossnar massa hud hela tiden! fast jag tar med scrubvante och oljar ibland 2 gånger i duschen, och sedan smörjer med a-creme. helst sjukt..

Mitt ansikte har varit hur fett som helst, jag har inte ens kunnat sätta aloevera utan att det känts jättefett och jag fått finnar!

Under armarna kliar det, fast jag bara använder thai-stenen och lite kokosolja ibland.

resten är väl som det brukar tror jag.
    Nån som vet "svar" på nån av mina konstigheter??

• imsel

Började tänka på en sak när ni pratade om proteiner..
    Om håret inte "tål" proteiner, märker man det direkt, eller kan det ta ett tag??

Jag skrev ju tidigare att mitt hår blev helt konstigt efter jag tvättat.. Det blev som torrt och så kändes det som att jag hade typ wax eller nåt i håret, torrt och fettigt på samma gång.

Kan det ha att göra med att jag hade Naturelle smultron som ju innehåller protein?

Fast jag har ju använt det basamet förut, utan att det blivit så konstigt.. fast kanske inte tillsammans med rasullera, som jag tänkte var orsaken till mitt konstiga hår..
    hade ju änglamarks balsam nu sist, och det blev inte lika hemskt.

Nån som har lite spekulationer?

• imsel
    Xarxa skrev 2008-07-10 22:12:45 följande:
    Jag kan ju bara spekulera som så ... att när jag har använt rasullera och naturelle smultronbalsam, och håret blev hemskt! Fett och märkligt torrt samtidigt ... Var tvungen att tvätta om det med bikarbonat nån dag efteråt för jag stod inte ut.
    då är det kanske dom som inte funkar ihop på nåt konstigt sätt!??
    Tur att jag ändå inte kan använda parfymerat balsam så ofta, brukar bara använda den lite då och då.

För den har funkat när jag använt urtekrams schampoo utan problem.

Tror ni förresten att det sliter på håret mer om jag har rasullera varannan/var tredje dag, än schampoo??
    Håret känns ju iaf mer slitet och torrt när jag använt rasullera.

Måste måste måste prova ägg tror jag.
    har köpt citron, så jag ska väl först prova rasullera och sen.. antingen bara citron efter, eller både balsam och citron..
    vad tror ni blir bäst??
  • imsel
    mejram skrev 2008-07-11 16:44:25 följande:
    imsel - jag tycker rasul torkar ut en hel del, så jag skulle aldrig använda det så ofta som varannan, var tredje dag. Max en gång i veckan. Går det inte att göra WO med citronskölj varannan tvätt i stället för schampo/rasul? Och om du vill testa om det är proteinerna som är boven, ska du absolut inte prova ägg - det är ju massor med protein.
    WO tror jag inte att jag ska göra, då måste jag isåfall göra det varje dag..
    Får se hur jag ska göra.
    Men balsamet med proteiner har funkat annars.. bara inte med rasul verkar det som.
    Ska nog köra en CO imorron med balsamet med protein och se hur det blir.
    Blir det bra kanske jag vågar prova ägg nångång.

Nån som vet om ägg som är lite gamla går att använda till håret?
    Eller om dom måste vara färska?
  • imsel

vanliga produkter jag använder:

tandkräm (ofta problem med tänderna)
    tvål, till händerna, men inte ofta, och då pyttelite
    Smink: ögonbrynspenna (dagligen), mascara (nån gång i veckan)

Sena använder jag mineralsmink, men det är väl liite mer naturligt än annat smink.

Tror inte det är nåt mer faktikst.

• imsel

Jag tror inte jag kan ga balsam med protein i!!
    provade göra en CO idag, med naturelle smultron, som det ju är protein i.
    hade den och honung, och hade i i kanske...1 timma eller nåt.
    När jag sköljt bort, kändes det inte sådär mjukt som det brukar, utan mer torrt, inte som när jag haft den efter rasullera..
    Så jag tog med sensibel balsamet oxå, och sen sköljde jag även med citron, och sköljde lite efter det.
    Håret är jättebra nu ändå.

Men jag ska nog ge bort det där balsamet, trots att det luktar såå himla gott!
    Får väl ha mitt bamsebalsam om jag vill lukta lite gott, om det nu inte är protein i det med, måste kolla upp det.

Så då ska jag inte prova ägg med andra ord..eller?
    Blir det inte annorlunda när det är naturligt..? *hoppas*

• imsel
    spiritsinlove skrev 2008-07-14 11:32:37 följande:
    vad gullig du är!Jag blandade bara rakt av. Inget vattenbad eller kokande eller något. Bara blandade i allt i tomma Everydaymineralsburkar (de minsta). Konsistensen blev perfekt och även super på läpparna. Men som sagt; jag testade ju bara lite..egentligen kanske man ska göra vattenbad och massa annat..hehe
    Jäklar nu blir ju jag oxå glad!
    Om det bara behövs kokosolja, ricinolja, och ögonskugga.
    Du skrev att du hade eterisk olja.. Vågar jag som är känslig för parfym (bara om jag får på huden) ha en droppe??
    Enda jag har är apelsin från crearome, kan man ha den? Blandat med ja ricin och kokosoljan??
    Kanske inte behövs, för det lär ju lukta/smaka kokos, men tänkte mest om man KAN använda den.
  • imsel
    spiritsinlove skrev 2008-07-14 21:28:38 följande:
    Oj jag kan inte så mycket om just det..Jag hade EN droppe eteriskt citrongräs och det doftar ljuvligt på läpparna. För övrigt vet jag inte alls hur länge denna form av läppglans håller, men jag gör så små mängder (Everydayminerals minsta burkar) så det är nog lugnt..hoppas jag
    Hur mycket har du av allt då?? på ett ungefär..
Svar på tråden No 'poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård