-
Det kan bero på att du har sköljt för lite, när man använder bikarbonat är det extra viktigt att skölja har jag kommit på.honeypie84 skrev 2008-06-04 10:14:43 följande:Tack tack! Ja, det var verkligen häftigt att det funkade . Däremot tycker jag att det kliar lite i hårbottnen, undrar om det är bikarbonaten..hmm...Jag tror att jag ska testa att bara tvätta med honung och i fall jag har använt produkter eller om håret är smutsigt så får jag väl häva i lite bikarbonat. Tänkte att jag ska testa ägg oxå. Man får pröva sig fram
-
Det var någon som skrev tidigare: När man tycker att man har sköljt noga ska man skölja minst lika mycket till och det stämmer, tror jag.honeypie84 skrev 2008-06-05 00:00:07 följande:Jag tyckte att jag sköljde jätte noga..kanske missade lite ändå..hmm..
-
Det har jag också fått lära mig att man ska göra.Miss T skrev 2008-06-06 22:43:23 följande:Herregud! Vilken frisör säger så? Undrar vem som är *hmm* "förd bakom ljuset", dem som tvätta 2ggr eller frisören?
-
Det beror väl på hur mycket hår man har och hur mycket schampo man tar, kanske?Miss T skrev 2008-06-06 23:08:30 följande:Men varför? En gång räcker väl för att få bort smuts o annat ofräscheter?
-
Jag tycker också att mitt hår växer snabbare. Fast jag trodde att jag var knäpp så jag vågade inte säga nåt.spiritsinlove skrev 2008-06-06 23:32:17 följande:Detta kanske låter lite konstigt.. Men jag har sysslat med naturlig hud/hårvård i 8 månader nu..och mitt hår verkar växa snabbare Både på kroppen och på huvudet. Det märks tydligt då jag rakar mig och märker att jag får göra det oftare nu om det ska vara helt hårfritt..Bara en reflektion.. Nån med tankar kring det?
-
Jaja, jag vet att jag är knäpp också men man behöver ju inte ropa ut det till hela världen tänkte jag. Folk kan ju få ha illusionen kvar ett tag till.spiritsinlove skrev 2008-06-07 00:03:01 följande:Haha jag VET att jag är knäpp så jag vågade
-
Varför ska du ha bort det? Håret suger åt sig det mesta.Ronja016 skrev 2008-06-09 18:32:14 följande:Hej! Har nu kört balsam metoden i ca 1månad nu :) triva jätte bra... Men nu en fråga tänkte ha lite olivolja i minna torra toppar men hur får jag bort det utan att använda schampo? Går det bort med balsam?
-
Jag smörjer mig med bara olivolja efter att jag har tvättat mig men medan jag fortfarande står kvar i duschen, sen sköljer jag av mig med ljummet vatten. Vet inte om det gör någon skillnad men det känns bättre. Min hud var EXTREMT torr innan jag började med det, nu klarar jag t.om att hoppa över oljan ibland.Xarxa skrev 2008-06-10 19:55:48 följande:Jag har blivit jättetorr på hela kroppen! Vad göra? Jag funderar på att blanda aloe vera och olivolja, kan det vara bra?
-
Mjäll går tydligen inte att bota:
www.vardguiden.se/templates/Article.aspx
-
www.aconordic.com/default.asp&pid=2410Miss T skrev 2008-06-22 13:00:26 följande:SaramedMDet står ingen innehållsförteckning på apotekets hemsida. Vet du om det är ngt "förbjudet" med i den? Tex alkohol, SLS eller ngt som vi no poo undviker.
Ingredienser och deras funktionerAqua
Disodium Laureth Sulfosuccinat
Cocamidopropyl Betaine
Sorbitol
PEG-7 Glyceryl Cocoate
Sodium Laureth Sulfate
Laureth-3
Sucrose Cocoate
PEG-150 Distearate
Phenoxyethanol
Guar Hydroxypropyltrimonium Chloride
Panthenol
Sodium Chloride
Propylene Glycol
Benzoic Acid
Disodium EDTA
Lactic Acid
Dimethicone Propyl PG-Betaine
-
Jag fattar inte hur ni får pinnarna att sitta kvar i håret, när jag har försökt så åker dom bara ur.
-
mejram skrev 2008-06-26 22:26:27 följande:Claudia - välkommen till sekten Jag känner lite som du att CO inte riktigt stämmer överens med vad jag vill rent etiskt. Därför försöker jag hålla mig till nässla, honung, rasul och WO. Men faktum kvarstår att CO fungerar otroligt bra - tyvärr... Sen är det så med de billiga skitbalsamen som fungerar bäst till CO, att de faktiskt innehåller rätt få ingredienser. Urtekram är bra, men dyrt när man behöver så mycket och många tycker inte att det fungerar så bra heller.Jag fick kanonbra resultat med utspädd rasul och ÄCV. Likaså nässelte med honung. Man ska bara orka ta den lilla extra minuten att förbereda duschen innan man satt på vattnet.Emre o Leo - ÄCV fungerar som balsam, surheten gör att fjällen på hårstråna lägger sig ned och håret blir slätt och lättkammat. Bikarbonat är rätt kraftigt och uttorkande, så någon form av efterbehandling behövs nog. ÄCV, citron eller annat surt. Hårbotten mår bra av att sänka ph-värdet också. Jag försöker skölja hela huvudet när jag väl orkar köra med ÄCV (alldeles för sällan).Mitt hår har blivit mycket fylligare och formar sig bra utan styling. Bäst är det efter tre-fyra dagar. Svinborsten är till stor hjälp här, hundra tag varje morgon. Lite samma effekt får man om man masserar hårbotten ordentligt varje kväll. Rena fingrar och så sitter man i soffan och masserar små cirklar en kvart eller så varje kväll. Havretvätt får mitt hår att stå rätt ut från huvudet - det kanske kan vara något. Framför allt - glesa ut tvättarna, så håret får stadga från sitt eget sebum.Moneysister - rasul var min räddning när jag inte orkade gegga. Väldigt enkelt att använda, massera in - skölj ur, inget "låt sitta en halvtimme" eller så.NoMatter - Så är det för mig också, pinnar fungerar inte om jag inte gör en supertajt knut á la ansiktslyftning. Men gafflar fungerar - de låser håret på ett annat sätt. Men jag tror att hårlängden har väldigt stor betydelse, och givetvis hårkvaliteten. Ett lockigt hår låser sig ju mycket lättare än ett rakt.
Jag har långt och jag har självfall men mitt hår är så mjukt så det mesta åker ut som man inte knäpper fast. T.om snoddarna åker ur såvida jag inte lindar dom så hår att det blir ansiktslyftning (och ont i hårbotten) som följd. Tur att jag kan ha håret i en ohyfsad svans ibland. -
Men då får du ju fruktköttet med, det räcker om du har saften av en (halv) citron.yatsy skrev 2008-06-27 23:26:54 följande:Ja citron och lavendel ska jag nog kanske köra på istället om det funkar. Måste väl vara enkelt och skala och köra i mixer och blanda i vatten och lavendel? borde väl hålla sig bra i kylen?.. eller frysen om man känner för det.. men kändes helknasigt *haha*
-
Här verkar dom sälja såna där hårgafflar (eller vad dom hette?) www.balihouse.se/balihouse-jewellery.html
-
Varsågod.Magrat skrev 2008-06-28 10:24:45 följande:NoMatter skrev 2008-06-28 00:39:59 följande:Intressant. Tack för länken. Ska kolla där senare.
-
Jag måste bara få berätta. Jag började NoPooa i slutet av april. I helgen var jag på släktträff och en av mina kusiner som är hårfrisör sen 30 år (det är oftast hon som klippt och färgat mitt hår) Det första hon frågade var vad jag hade gjort med håret eftersom det var så fint. Det var i fredagskväll och i lördags under släktträffen ropade hon på mig, då var det ett kusinbarn som hade frågat henne vad hon skulle göra med sitt hår och sin hårbotten eftersm hon var så torr och sårig. Då hänvisade min hårfrisörkusin henne till mig. DET är ett gott betyg. *glad*
-
Precis så tolkade jag det.tyresö skrev 2008-07-22 20:46:00 följande:häftigt!! det säger ju verkligen allt om denna metod!
-
Jag rekommenderade honung och balsam och ägg och honung. Personligen är jag helt övertygad om att det är honungen som är den goda féen. Sen rekommenderade jag den här tråden och att hon skulle söka på NoPoo på nätet.Whintra skrev 2008-07-22 21:55:59 följande:Häftigt, vad rekommenderade du? Balsammetoden?