• Miss T

No 'poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård

Maja Gräddnos skrev 2008-05-20 08:34:05 följande:
     Huden däremot älskar mig sen jag slutade tvätta och smörja en massa, den har aldrig varit finare! Pormaskar, vad är det? Alla orenheter bara försvann. Och så tror folk att man blir smutsigare av att inte tvätta med tvål och vatten! *fnys*
    Önskar jag kunde säga detsamma.  Men du kanske tvättar varje morgon o kväll. Det gör inte jag.
  • Miss T
    ladydahmer skrev 2008-05-20 10:57:02 följande:
    ett bra tips är att dagen före du gör superinpackningen, dränka in håret i olja. dubbel effekt!
    Haha, ser mig själv med en oljebalja och sen doppar ner håret i den ett par ggr. När jag lyfter upp det så droppar det olja och håret ser ut att vara redo att friteras. Fast det är ju min hjärna och min fantasi. Du kanske menar ngt heeelt annat.
  • Miss T
    Pormoicheia skrev 2008-05-22 14:29:27 följande:
    Är 70:- ett ok pris för 500 ml kokosfett (ekologiskt, kallpressat, luktfritt, ej hydratiserat (vad det nu betyder)Enligt etiketten "bra för veganer"
    Jag köpte min 100ml för ca 35kr från crearome. Så 70 för 500ml låter billigt. Är det nån speciell affär eller kan ma nfå tag på det i andra städer också?
  • Miss T
    Xarxa skrev 2008-05-22 17:56:19 följande:
    Jag hittade en havrepeeling i "vår" blogg häromdagen. Det står att man ska använda apelsin, men det har jag inte hemma. Däremot citron. Vågar jag prova det istället tro? Det är peelingen till ansiktet alltså
    Jag har skrivit det receptet men pinsamt nog har jag inte provat det. Och jag kommer inte ihåg varför man skulle ha apelsiner heller. Det stod varken man måste eller inte ta apelsiner. MEN jag gissar på att i apelsiner finns det flera/andra(?) vitaminer som är bra för hyn. Eller så är den inte lika sur. Har tyvärr ingen aning.  
  • Miss T

"måste" du tvätta med balsam o dyl varje gång eftersom du blöter ner håret så ofta? Räcker det med vatten tro? Om det är hav o pool kanske du kan ha  badmössa (tantvarning,jag vet!!)eller ngt annat för att skydda håret.

• Miss T

rasullera? ett paket räcker länge + tar inte så mkt plats. Fast du kanske inte använder det. Fundersam 

• Miss T

Hej Hej!
    Gjorde en WO igår o sköljde som satan. Oj va rent det blev efteråt! Det var så längesen jag gjorde WO att jag helt glömt bort att det kunde bli såhär rent. Får se om det håller rent lika länge som med andra metoderna. Annars har jag tänkt tvätta håret på sön.

Förresten... Jag gjorde en brazilvaxning i onsdags. Igår såg jag att det var ngt rött o en liten prick på venusberget. Har aldrig haft ngt sånt innan heller, vare sig på andra ställen med andra metoder. Är det inåtvöxt hår eller är hårsäcksinflammation? Eller ett "sår"?

• Miss T

Honeypie
    Välkommen! Eller hur är det en mirakel. 

Menar du att du tvättar håret endast med honung? Intressant! Eller ska du ha det tillsammans med bikarbonat?

Japp, ÄCV är muums för håret, av nån anledning slutade jag med det. Ska nog börja igen.

• Miss T
    honeypie84 skrev 2008-06-05 00:01:57 följande:
    Redan idag känns mitt hår riktigt flottigt. Brukar det vara så i början?? Kan man göra något för att förhindra detta?
    Jag tycker det låter normalt. Mitt hår börjar bli oljig 4e dan o flottig i slutet av 5e.

Det tar ett tag innan håret vänjer sig utan schampo. Du kan antingen göra havretvätt eller göra en light-tvätt (späda ut bikarbonat eller vilken metod du ska anv) Glöm inte massera LÄÄÄNGE och skölja NOGA!

Jag tycker det viktigaste i början är att försöka få håret att bli schampoo fri. Tvätta det när du tycker det se ut att behöva. Spelar ingen roll om det är 3e eller 4e dan. Sen kan du försöka dra ut på det med en dag.

Det kan även vara så att bikarbonat eller ÄCV gör håret snabbare fet. Själv slutade jag med bikarbonat just för att jag trodde det. Du kan ju testa andra saker för att se. Men som sagt, det tar ett tag innan håret har återhämtat sig.
  • Miss T
    spiritsinlove skrev 2008-06-05 23:20:14 följande:
    Ingen som vill uppdatera lite eller kanske skriva in sig?www.familjeliv.se/Forum-5-73/m33281687.html
    Tänkte göra det men såg att jag hade redan skrivit ner allting. Är lite sugen på att göra en ny lista men har inget nytt att tillföra.

Skulle vilja få råd från er. Just nu så tvättar jag 3 ggr i veckan. Två ggr är WO och en grovtvätt. Det superdumma är att när jag tvättar WO, är håret inte ens smutsig. Utan mest för att jag har tränat o är svettig. Jag tränar varje tis och tors,då gör jag WO. Sen gör jag en grovtvätt under helgen eller tis nästa vecka om jag orkar vänta så länge.  Min fråga, HUR ska jag kunna minska på antal tvätt? "Kan" man hoppa över håret efter träningen o bara tvätta kroppen. Eller luktar det sunkigt o bläää. Fundersam 
Svar på tråden No 'poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård