-
Fast det om något sliter verkligen på håret. Det borstar upp "fjällen" eller vad man nu ska kalla det på hårstråna och försvagar håret som mycket lättare går av. Det finns en jättebra sida för att illustrera det men jag har tyvärr inte den adressen sparad >.Miss T skrev 2008-06-30 14:02:24 följande:Emre o LeoMitt hår blir också platt av det. Då brukar jag kamma igenom med fingrarna och rufsa till håret. Annars kan du låta dig framåt o kamma håret "baklänges". Det brukar ge volym.
-
Jahaa, då är jag med. Alltså borsta håret åt rätt håll fast upp och nermejram skrev 2008-06-30 14:32:01 följande:Fast hon menar inte att tupera och kamma från topp till rot, utan att man lutar sig framåt och borstar från rot till topp medan håret hänger mot golvet, sen slänger man bak huvudet och har världens största hår. Att håret blir flygigt i början är mest för att det inte finns något sebum i det tror jag.
-
Håller med Magrat om weledas schampoo och urtekrams balsam. Även dr hauschka har naturliga schampoon och balsam men dem har jag aldrig testat. Skulle gärna göra det dock, speciellt balsamen.sagogryn skrev 2008-06-30 14:27:07 följande:Smiter in med en fråga; Finns det något schampo/balsam med naturliga ingredienser som man kan köpa, om man nu vill använda schampo någon gång?
Jag tror faktiskt jag föredrar CWC med naturliga schampoon och balsam framför CO som jag inte fått att fungera med några naturliga balsam. -
Men varför skulle man inte kunna köra no poo lite halvhjärtat då och då? Det tror jag absolut att man kan. Även om man har silikoner i håret så är ju balsamtvätt ett milt sätt att tvätta håret, och om man dessutom tvättar håret med schampoo lite då och då så får man ju bort om silikonerna igen. Så varje gång man byter ut en schampootvätt mot balsamtvätt så borde det ju vara snällare mot håret än om man bara tvättat med schampoo.
Annars är ju CWC ett alternativ, dvs condition - wash - condition. Alltså man har i balsam i längderna, tvättar med schampoo enbart i hårbotten medan balsamet sitter i och sedan sköljer ut allt. Efteråt har man i balsam i hela håret som vanligt och sköljer ut. Det här funkar oavsett vilket schampoo och balsam man använder (även vanliga med sulfater och silikoner). Om man använder silikoner är det dock viktigt att tvätta hela håret med schampoo lite då och då.
Det här är tvättvarianten jag använder nu fast då med urtekrams schampoo och balsam för att få det så naturligt som möjligt. Tror dock att jag ska byta schampoot mot weledas då det känns mildare.
-
Jaha var det ett specifikt schampoo som vi talade om? Som innehåller silikoner? För de flesta schampoon innehåller inte silikoner, eller det är i alla fall väldigt lätt att välja ett som inte gör det. Men såklart att det inte blir bra tillslut om både schampoo och balsamet innehåller silikoner om det bara byggs på nya hela tiden som inte tvättas bort.IceFalk skrev 2008-07-05 17:12:18 följande:Eftersom det finns silikoner i både schampoo och balsam så sket sig den första teorin. Det enda jag kan se som bättre är att man inte använder sig av sulfater om man kör en balsamtvätt men faktumet kvarstår att man tvättar håret fullt av silikoner. Även om du tvättar med schampoo "då och då" så får du inte bort silikonerna eftersom schampoot adderar nya.Och den andra metoden förstår jag inte riktigt hur du tänker, vadå att det funkar? Det är klart att det funkar med schampoo, det är ju därför produkten finns. Men inte är det mer skonsamt för håret om silikoner, sulfater och andra grejer som inte är särskilt nyttiga för varken hår eller kropp finns i produkterna man använder.
Med CWC menade jag som ett mildare alternativ för hårtvätt jämfört med vanlig hårtvätt där man schamponerar hela håret för att sedan ha balsam i det. Och om man vill ha det "nyttigt" för kroppen (för håret mår ändå bra av det) skulle jag nog inte säga att CO är heller. Inte om man använder de vanliga affärernas balsam som ju innehåller parfymer och parabener och andra saker som inte jag vill ha. Silikoner i sig behöver inte vara dåligt. På long hair community där det finns en hel hög med vackra, långa välvårdade hår så finns det precis lika många som är fina av de som använder silikoner. Fast för min egen del vill jag absolut inte använda det då mitt hår är mycket bättre utan men bara för att en sak fungerar för mig så är det ju inte säkert att det är en sanning för alla.
Fast sedan blir det ju lite konstigt att prata om no poo som en metod när det är flera olika sätt att tvätta håret. Här har jag bara tänkt jämfört med CO, inte några av de andra. -
Jag tänkte mer så att de gånger man väljer en annan metod som exempelvis CO så är det ju bättre för håret än om man hade tvättat med sulfatschampoo som vanligt. Men det är klart att resultatet inte blir samma som om man kör på mer naturliga alternativmejram skrev 2008-07-05 21:29:37 följande:Angående halvhjärtat no 'poo, så tror jag att det är svårt. Inte för att det är dåligt för håret - absolut inte, men det blir svårt att få de resultat man vill ha om man inte gör det helhjärtat. Håret får ju liksom inte en chans att återgå till sitt naturliga tillstånd om man blandar in schampotvättar och silikonbalsam lite då och då.
Apropå silikonbalsam, när jag började med CO för några år sedan så hade jag ingen koll på vilka balsam som innehåll silikoner så det slutade med att jag använda sunsilk (typ det mest silkonstinna av alla haha) och tvätta med och det gav mig helt otroligt mjukt och fint och glansigt hår. Vilket kanske var bra för det gjorde mig ganska frälst i alla fall
Fast jag undrar hur håret hade blivit om jag hade fortsatt med att balsamtvätta det med silikonbalsam i längden. Inte alltför fint misstänker jag.
Jag älskar bodyshops kam ^^ Dock är mina toppar ganska kluvna för tillfället så det blir trassel längst ner som är svårt att få ut på ett snällt sätt även med den kammen. Måste införskaffa en bra sax igen så jag kan börja klippa bort kluvna hårtoppar. -
Ja det är lite skrämmande hur mycket man kan späda ut vanliga schampoon och ändå få rent hår. Det säger något om hur uttorkande det egentligen är.Miss T skrev 2008-07-05 22:32:42 följande:Jag har för mig Lady Dahmer sa att ett bra övergång till no ´poo är 1. späda ut schampoo mängden varje gång du tvättar håret. Det behövs inte så mkt för att bli ren. 2, skölj med ÄCV. Det återställer pH och gör håret mjuk och glansigt. 3,försök fasa ut tvättarna. Helst ska du byta till ett skonsamt schampoo.
-
nilla 1972 - Här www.lockig.se/forum/viewtopic.php&t=250 finns en lång lista på balsam som inte innehåller silikoner, både billigare och dyrare. Min personliga favorit för balsamtvätt är änglamarks sensibel som man kan köpa på coop.
Ett sista schampoo använder man för att tvätta bort alla silikoner, ev mineraloljor och annat som inte går att tvätta bort med enbart balsam.
Jag har aldrig använt ett särskilt leave in men jag brukar ta en droppe mandelolja efter tvätt och krama i topparna och där det känns att det behövs. -
Åh flexi-8 har jag dregglat över hur länge som helst men det känns alltid för dyrt att beställa och så vet jag inte vilka storlekar jag ska ha. Men jag skulle verkligen behöva något hårvänligt (och om det dessutom finns i rosa glittrar så är det ju så bra som det kan bli) just nu när håret är i armhålelängd (hmm synd att inte alla hänger på long hair community, APL låter lite bättre;p) för håret blir hela tiden klämt mellan mig och bärsjalen eller mig och min lilla skrutt vars händer dessutom har en tendens att gripa om mitt hår. Inte särskilt bra när man ska spara ut håret.
-
Är absolut ingen hennaexpert men på den här sidan www.hennaforhair.com/mixes/ finns det olika hennafärger och på bilderna får man oftast se vilka färger de har haft innan.spiritsinlove skrev 2008-07-09 21:19:11 följande:Ni hennaexperter Jag kan NOLL om henna. Alltid använt mig av äckelkemisk skit som färg och blondering...Lutar liiiite åt att testa henna till hösten/vintern..(vill låta blonderingen växa bort först..)Finns det nånstans där man kan se lite på ett ungefär vilket resultat man kan tänkas få på just sin egen hårfärg? Jag har svårt för många röda nyanser och slipper gärna dem..(Har råttfärgat/ljusbrunt hår naturligt.)
Jag tror faktiskt inte att du skulle behöva låta blonderingen (om du inte vill) växa ut då henna byggs på och blir mörkare med varje applicering, utan jag tror ändå att du skulle kunna få det att se bra ut. Dock så skulle det nog bli väldigt morotsorange till att börja med. -
Proteiner kan göra håret torrt och knastrigt och blir då (i alla fall) mitt mer ömtåligt än vad det är i vanliga fall.
Men för andra så kan det hjälpa till att få ett friskare hår, speciellt om det är slitet pga färgning/blekning/permanent och liknande. -
Är det någon som vet något märke som säljer naturliga produkter utan parabener? Förutom urtekram, dr hauscka och weleda. Jag har inte lyckats hitta några och det skulle ju vara trevligt med lite alternativ om man som jag är lat och inte orkar blanda eget (fast även då tycker jag att det verkar svårt att hitta recept utan parabener när det är produkter med vatten i).
-
Weleda och Dr Hauschka konserverar sina saker med alkohol istället har jag för mig. Visserligen mer uttorkande men jag har ändå hellre det än någonting som jag inte vet vad det gör med min kropp (och kanske i sin tur sonens eftersom jag ammar). Urtekram har jag aldrig fattat vad de konserverar med men sen har jag aldrig kollat upp precis alla ingredienser enligt inci heller. Hmm tror jag ska roa mig med det nu när sonen sover.Magrat skrev 2008-07-10 13:41:54 följande:PrettyUgly skrev 2008-07-10 13:17:52 följande:Jag vet inga som inte använder parabener över huvud taget. När vatten är en del av innehållet behöver produkten konserveras om den ska kunna stå. Men några andra märken (förutom de du räknar upp) som säljer naturliga produkter är annars: Eilas, BiLein och Faith in Nature. Vill du prova göra eget är det bara att göra halva receptmängden, utesluta parabener och förvara flaskan i kylskåpet.
Jag är nog för lat för att behöva göra saker i små doser och förvara i kylskåp. Men jag har funderat på att röra ihop whipped body butters utan vatten och göra lotionbars. Jag är bara alltid bara för lat och har för lite pengar för att ta steget att börja med mina egna saker. Synd för det skulle definitivt bli billigare i längden. -
Whintra:
Åh hur funkar det att göra egen mascara? Blir det bra?
-
Apropå göra saker så har en av alla saker jag vill göra är kallrörd tvål. Skulle vilja göra en grundad på olivolja då det ska vara den mildaste oljan att göra tvål på. Jag skulle dessutom vilja göra den överfettad. Det skulle göra en mild och bra tvål för både mig och för sonen om jag någonsin behöver tvätta honom med något annat än olja.
Men sen hittade jag ett recept på tvål gjort på bröstmjölk. Bröstmjölk ska ju vara bra mot det mesta och då tänkte jag att det skulle vara kul att göra en oliv- och bröstmjölkstvål. Det om något borde ju verkligen bli en mild tvål -
Kom på att jag inte har svarat. Jag använder alla vanliga produkter egentligen men jag väljer så långt som möjligt produkter som är miljömärkta, inte testade på djur, utan parabener, utan parfym (eteriska oljor känns dock okej) och med en så begriplig ingredienslista som möjligt:spiritsinlove skrev 2008-07-11 20:52:01 följande:Tänkte fråga..Vilka "vanliga" produkter använder ni fortfarande? Och varför?
Schampo - Urtekrams no perfum eller weledas barnschampo. För att jag inte lyckats hitta något bättre alternativ som fungerar
Balsam - Urtekram no perfume men tror jag ska testa rosbalsamet nästa gång. Eller kanske aloeveran.
Tvål - Naturtvål fråm chagrin valley. Använder till händerna och för att tvätta mig under armarna med. Skulle dock vilja testa weledas duschlotioner då tvål är lite för uttorkande för mig även om de är överfettade.
Tandkräm - urtekrams med flour
Hudkräm - urtekrams no perfume. Använder till händerna. På kroppen smörjer jag med mandelolja.
Ansiktstvätt - Weleda mandel rengöringslotion. Tycker att jag blir torr om jag tvättar med olja.
Ansiktscreme - Weleda mandel. Har försökt hur många gånger som helst att smörja ansiktet med enbart olja och alltid med resultat att jag blir för torr så det är väl bara att inse att en ansiktscreme faktiskt är nödvändig för mig.
Deo - Urtekram no perfume. Är lite för odryg för min smak så jag ska prova rosenseriens när den här är slut.
Allt som löddrar används mycket sparsamt för att inte torka ut min hud och för att det oftast ändå inte behövs så mycket för att bli rent. -
Emre o Leo skrev 2008-07-18 21:59:37 följande:
Någon som kan svara på mina frågor kanske. Har varit in och kollat på www.lush.se/ och hittade en massa intressanta produkter. Är dom okej att använda? Det finns ju några saker dom innehåller som har konstiga namn (för att man inte ska veta vad det är?) så jag har lite svårt att räkna ut vilka som är okej och vilka som inte är det.Det beror på vad man menar med okej. Jag tycker nog lushs produkter är bättre än många andra men helt naturliga är de inte. Vilka ämnen är det du vill undvika? Nästan alla deras löddrande produkter innehåller exempelvis sulfater, även deras balsam och hårinpackningar. De har också parabener i många av sina produker. Deras ansiktsmaskar är dock helt underbara och jag gillar deras angels on bare skin ansiktstvätt. Har varit världens lush-junkie en gång i tiden men nu har jag skänkt bort alla mina lushsaker till min syster då jag tycker de luktar alldeles för starkt nuförtiden. -
Ja det där med bebisar gör ju att man knappast hinner ägna mycket tid åt håret. Eller kroppsvård överhuvudtaget. Min skrutt är nu 1,5 månad och mina duschar består oftast av att jag sköljer av mig i någon minut, tvättar mig under armarna, sköljer i en till minut och sen oljar in mig jättesnabbt medan sonen sitter i babysittern brevid badkaret och är sådär lite halvmissnöjd.
Är det förresten någon som testat rapsoljan med lavendel från minimundus? Just nu smörjer och tvättar jag mig och sonen med mandelolja för jag tycker den luktar godast. Rapsolja tycker jag luktar popcorn men jag skulle ändå föredra att använda det då rapsolja är lätt att få tag på svensk, kravmärkt och kallpressad. Så är det någon som testat minimundus rapsolja och vet hur den luktar? Eller testat att doftsätta rapsolja själv med eterisk olja? Och i såfall vilken? Rapsolja luktar ju en del i sig själv så jag undrar hur det blir när man blandar med en annan doft. Nu pratar jag förresten om för att använda till mig, vill inte ha eteriska oljor till sonen utan han får hellre lukta lite popcorn -
Jag använder urtekrams no perfume deo och tycker den hjälper bra mot lukt. Fast svettas gör man ju fortfarande. Tror det är svårt att hitta en naturligare deo som gör att man svettas mindre då det är aluminiumet som står för den funktionen.
-
Otrevligt att tvätta håret med något som innehåller oxgalla tycker jag... Fast det borde fungera, finns många som tvättar håret med naturtvålar (exempelvis olivtvål även om just olivtvål kanske är lite för fet för de flesta hår). Själv har jag tvättat med tvål från chagrin valley men inte riktigt fått det att fungera själv men det finns många som gör det med gott resultat. Det som är viktigt att tänka på är att skölja med något surt efteråt, som äppelcidervinäger, då tvål är basiskt.Cashew skrev 2008-07-23 21:23:25 följande:läste på galltvåls hemsida www.galltval.com/ att man kan tvätta håret med det. någon som har testat det? det borde väl vara bra för håret då det är natulriga produkter....?