• Magrat

No 'poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård

Xarxa skrev 2008-06-10 19:55:48 följande:

Jag har blivit jättetorr på hela kroppen! Vad göra? Jag funderar på att blanda aloe vera och olivolja, kan det vara bra?
    Visst funkar det att blanda, men det blir ju inte helt homogent. Skaka gärna flaskan du har blandningen i innan du tar av den för säkerhets skull. Och gör inte så mycket åt gången.
  • Magrat

destino skrev 2008-06-12 09:59:52 följande:

kan man köpa tistelolja på Ica, eller?vill ej beställa då jag har allt annat hemma, kunde ej hitta i nån hälsokost butik???
    I vanliga matvaruaffären finns inte så många oljor som är kallpressade. Några av de stora butikerna har olivolja, rapsolja och nu ibland även avocadoolja kallpressat, övriga oljor brukar däremot vara varmpressade eller en blandning mellan varm- och kallpressad.
    Bor du i Stockholm kan du antingen gå till Gryningen på Söder eller Moonsun i Gamla Stan för kallpressad tistelolja, bor du någon annanstans kanske någon annan kan hjälpa till med tips.
  • Magrat
    Miss T skrev 2008-06-22 12:21:54 följande:
    Glass och SpiritinloveJag vet att Head&Shoulders är fy fy fy. Men så länge jag inte kan hitta ngt bättre vill han inte byta.
    Jag måste bara inflika med lite exempel på just hur mycket fy det faktiskt är från naturskyddsföreningens hemsida:
    "Naturskyddsföreningens beräkningar visar att drygt en halv tesked (3 ml) av ett mjällschampo med 0,8 procent zinkpyrition räcker för att döda hälften av fiskarna i ett akvarium med 1000 liter vatten inom fyra dygn."
    (En dos för hårtvätt beräknas vara ca 10 ml).

Ibland när man får mer konkreta fakta är det lättare att inse hur dumt det är att använda något. Det är lättare att strunta i ett allmänt "det är dåligt för miljön".
    Lycka till med killens hår.
  • Magrat

Emre o Leo skrev 2008-06-22 22:42:44 följande:

Hittade en intressant sida, tänkte dela med mig ifall ni inte sett: www.aftonbladet.se/sofismode/article142455.ab Nån som testat den/liknande hårinpackning?
    Tja, ingenting där som inte diskuterats förut här i tråden, men det är kul att se sådant på sidor från en vanlig tidning.

Den avslutande inpackningsdelen är ju vanlig äggtvätt vad jag kan se.
    Ett ägg och lite honung som rengör och sedan avsluta med kallt vatten med lite ÄCV i.

Vad gäller övriga delar:
    Rosmarin eterisk olja är nog en av de vanligaste "håressenserna", man kan ha ett par droppar i sista hårsköljen eller i sin inpackning, vilket man känner för.
    Avocadoolja, olivolja och kokosolja är de oljor som de flesta använder till håret. (Själv blandar jag kokos- och avocadoolja, passar mitt hår bäst.)
    Att först dränka in håret i olivolja och sedan schamponera bort oljan tror jag inte vi som hänger här gör, men vill man testa en rejäl inoljning kan man få ut det mesta överflödiga oljan antingen med rasullera (som suger upp överskottsfett) eller med en balsamtvätt. Äggtvätt är jag tveksam till om det tar bort rejält med överskott av olja.
    Personligen kör jag med en lätt inoljing några gånger i veckan. Bara ett par droppar lite då och då funkar bättre för mig än att dränka håret en enstaka gång.

Däremot skulle jag inte våga försöka kamma ut håret när det är blött och ägg i.
    Kul att läsa i alla fall.
  • Magrat

Emre o Leo skrev 2008-06-22 22:35:15 följande:

Man ska alltså inte alls blöta håret? En dum fråga kanske, men svinborste är det dom där svarta som många äldre har? Mjuka.
    Om man känner att håret blir fett men inte vill tvätta det ännu kan man använda sig av havretvätt vilket brukar göra att man kan vänta en dag eller två tills nästa tvätt. Då blöter man inte håret alls, utan tar bara havregryn (mixar om man vill, det är inte nödvändigt, men det funkar bättre), böjer huvudet upp-och-ned över handfatet/badkaret/utomhus (det flyger omkring en del) och gnuggar in grynen/mjölet i hårbotten och i håret. Efter en stund kan man borsta ut det ur håret och då funkar en svinhårsborste bäst.
    De kan se ut på lite olika sätt, men de är inte så mjuka, snarare sträva och hårda. De är bra, men det tar lite tid att vänja sig vid att borsta med dem, speciellt om man har tjockt hår, för det känns inte som om man kommer igenom riktigt, utan man får borsta både ovanifrån och underifrån. Har man lockigt hår bör man förresten inte borsta alls, utan bara reda ut med gles kam (gärna av trä) eller fingrarna.
    Ett exempel på hur en svinborste ser ut: www.easywebstore.se/huntingford/images/svinborste1.jpg
  • Magrat
    Miss T skrev 2008-06-23 10:24:26 följande:
    Det stod att man ska skölja med varmt vatten. Men då stelnar ju ägget och bli äggröra. Eller menar dem skölja bort oljan med varmt vatten.
    De lyckades faktiskt skriva kallt vatten för oljeskölj (varmt vatten och olja i håret vill jag minnas blir konstigt).
    Nej, det står faktiskt varmt vatten för att skölja ut ägget.
    Författaren kanske gillar äggröra?
    Och de har missat att det ska vara kallt vatten som sista sköljvatten.
  • Magrat
    Miss T skrev 2008-06-22 17:37:19 följande:
    Magratfy va hemsk! Tack för konkret exempel. Det ska jag berätta om. Stod det ngt om vilka schampo som inte är miljöfarliga?
    Nix.
    www.naturskyddsforeningen.se/natur-och-miljo/gron-guide/hygien-och-halsa/mjallschampo/

Jag har visserligen inte mjäll, men jag tror att no 'poo generellt borde lindra de flesta mjällproblem (även om det kanske inte "botar" alla).

www.vardguiden.se/templates/Article.aspx
  • Magrat
    Miss T skrev 2008-06-23 10:33:19 följande:
    Varför blir det konstigt att skölja bort olja med varmt vatten?  Trodde man ska göra det. Är kallt vatten bättre?
    Ah, jag hittade det jag vagt mindes:
    www.shenet.se/recept/harinpackningolja.html
    "Hur får man bort oljan? Försök inte skölja ur oljan med varmt vatten, då sitter den kvar ännu mer."
  • Magrat

Emre o Leo skrev 2008-06-23 21:13:27 följande:

Bleks inte håret i solen om man har citron i det?
    Om du har ren citronsaft i håret bleks det i solen, men här är det nog frågan om citron i.s.f. ÄCV, vilket då är en del citron och flera delar (allt mellan 6-10 tror jag folk har) kallt vatten som sista sköljvatten. Då tror jag det blir så pass svagt att det inte är en stor risk för blekning. Vill man vara helt säker är det ju bara att späda ut det lite extra eller t.o.m. ta citron/ÄCV som *näst* sista sköljvatten och bara kallt vatten som avslutning.
Svar på tråden No 'poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård