• Miss T

No 'poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård

vanilla skrev 2008-06-05 22:06:33 följande:
    Jag har hållit på lääääänge. Först nu, efter 10 månader (visserligen var nio av dem gravida, men ändå) har jag kommit nån vart. Efter fem dagar är mitt hår inte fett, men börjar kännas lite smutsigt. Äntligen!Ge inte upp, fast det ska väl inte behöva ta lika länge för dig som för mig, för mitt utgångsläge var riktigt illa (tvättade håret varje dag) dessutom blir mitt hår fortare fett när jag är gravid.
    Jag har hållit på i snart 6 månader nu. Hmm.... *räknar på fingrarna* Då är det 4 månader kvar! Woho! Jag tvättade också håret varje dag, gärna med mkt lödder. Ju mer lödder,desto renare blir det! *naiv*
  • Miss T
    Björnmossa skrev 2008-06-06 21:57:36 följande:
    Jag vet ju inget om ditt hår, men mitt blir inte smutsigt av att jag tränar, bara svettigt. Svett är ju typ salt och vatten och sköljs lätt bort i duschen. Det räcker nog att skölja igenom håret lite och skippa massera. Du kanske menade att du inte vill blöta håret alls, men det skulle jag nog göra, både för svetten och för att det är så skönt att svalka sig efter träning.
    Jag tänkte mest på att inte blöta ner det alls efter träning. Har inte vågat prova! Tack för tipset.
  • Miss T
    NoMatter skrev 2008-06-06 23:02:51 följande:
    Det har jag också fått lära mig att man ska göra.
    Men varför? En gång räcker väl för att få bort smuts o annat ofräscheter?
  • Miss T

Glass
    Jag har fett hår och tvättar håret 3ggr i veckan. Två ggr är med WO. det brukar bli rent om jag masserar o sköljer noga. Det brukar hålla sig i 2 dagar, sen på 3e dan börjar det se fett ut. Oftast gör jag en grovtvätt lördag. Sen håller jag ut till på tis, då gör jag en WO efter träningen. Redan på tors är det träning igen (med WO tvätt). Mitt hår "hinner inte" bli fett mellan tis - lör.

Jag försöker komma på ett sätt att minska antal tvätt men vet inte hur...  

• Miss T

Yohanna85
    Är det vita/klaraktiga gelet som du kladdade på? För enligt några här som har en sån planta är det viktig att kladda på rätt del av bladet. Plantan ska vara minst 4år gammal också. Är tyvärr inte insatt i plantor, kan inte ge ngt vettigt svar. Generad

Jag tror att den bör ha verkat under natten, inga problem att tvätta bort överskottet och på med solkräm.

• Miss T
    Ronja016 skrev 2008-06-09 18:32:14 följande:
    Hej! Har nu kört balsam metoden i ca 1månad nu :) triva jätte bra... Men nu en fråga tänkte ha lite olivolja i minna torra toppar men hur får jag bort det utan att använda schampo? Går det bort med balsam?
    Tar du EN droppe ska det inte vara nån fara. Håret suger upp överskottet så småningom. Om du råkar göra som jag o tar en näve med olja o smetar in det i topparna då kan du använda balsam eller rasullera för att ta bort det. Glöm inte skölj noga. Men om du har väldig torra toppar räcker det nog med att borsta med svinborte o låta det gå in i håret.
  • Miss T
    Glass skrev 2008-06-09 13:49:18 följande:
    oj, du tvättar det så ofta... JAg tvättar bara en gång eller var tionde dag eller så, men blöter det någon gång och kör mycket havretvätt och borstning. mitt hår blev inte så himla rent av wo:n men det var ju mer än en vecka sedan som jag tvättade det så det kanske inte är så konstigt då...
    Oj, va bra det låter. en gång var 10e dag! *drömmer*
    Jag har märkt att ju mer fett håret blev desto mer fick jag skölja för att det ska bli ren (WO). Det har hänt mig flera ggr att det blev lite fettigt när håret har blivit torrt. Då har jag inte masserat o skölj noga. Prova o massera och skölj 2-3 ggr så mkt än vanligt. Jag tror det krävs mkt gnuggande för att vatten ska kunna få bort fett o så. Annars har man ju balsam eller ngt annat som "hjälper till". 
  • Miss T

Asså, jag blir inte klok på mitt hår! Jag har alltid trott det är fet hårbotten med torra toppar. Men häromdan fick jag höra att det är inte ett dugg torrt. Tvärtom - fett fett fett!

Känner mig jättedum nu, men vilken är den "ulitmata" metoden för fett hår? Balsam eller/och SMT?

• Miss T
    Glass skrev 2008-06-09 21:36:17 följande:
    muffinstönt, de sista dagarna så är inte håret så skoj, men jag har rätt hög tröskel innan jag anser att jag behöver tvätta det
    Haha, nödvänlig förmåga för ett Noo ´poo livstil eller?
    Emre o Leo skrev 2008-06-09 20:55:21 följande:
    Hur får man veta om man har torrt eller fett hår?
    Bra fråga, en frisör sa det till mig. När det gäller mig så ser håret närmast botten fett o blank ut (som om jag har kletat på vax) även längderna känndes oljig. Sen tror jag att torrt hår "sprakar" o låter.
Svar på tråden No 'poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård