Inlägg från: Whintra |Visa alla inlägg
  • Whintra

No 'poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård

Ja, de är eteriska oljor.

Emre o Leo skrev 2008-07-13 16:24:03 följande:

Whintra: Är det dom eteriska oljorna du menar med tea tree, citron och myrra?
  • Whintra

Om jag smörjer med bara olja blir jag också jättetorr, det är för att min hud även behöver massor med fukt. Jag har ett litet tips som kan vara värt att testa om du inte provat redan. Jag blandar oljan (jag kör jojoba) med en klick aloevera-gel och smörjer in ansiktet, detta funkar superbra på min hy som är åt det lite torrare hållet.

PrettyUgly skrev 2008-07-15 12:53:41 följande:
    Kom på att jag inte har svarat. Jag använder alla vanliga produkter egentligen men jag väljer så långt som möjligt produkter som är miljömärkta, inte testade på djur, utan parabener, utan parfym (eteriska oljor känns dock okej) och med en så begriplig ingredienslista som möjligt:Schampo - Urtekrams no perfum eller weledas barnschampo. För att jag inte lyckats hitta något bättre alternativ som fungerar Balsam - Urtekram no perfume men tror jag ska testa rosbalsamet nästa gång. Eller kanske aloeveran.Tvål - Naturtvål fråm chagrin valley. Använder till händerna och för att tvätta mig under armarna med. Skulle dock vilja testa weledas duschlotioner då tvål är lite för uttorkande för mig även om de är överfettade. Tandkräm - urtekrams med flourHudkräm - urtekrams no perfume. Använder till händerna. På kroppen smörjer jag med mandelolja.Ansiktstvätt - Weleda mandel rengöringslotion. Tycker att jag blir torr om jag tvättar med olja.Ansiktscreme - Weleda mandel. Har försökt hur många gånger som helst att smörja ansiktet med enbart olja och alltid med resultat att jag blir för torr så det är väl bara att inse att en ansiktscreme faktiskt är nödvändig för mig.Deo - Urtekram no perfume. Är lite för odryg för min smak så jag ska prova rosenseriens när den här är slut. Allt som löddrar används mycket sparsamt för att inte torka ut min hud och för att det oftast ändå inte behövs så mycket för att bli rent.
  • Whintra

Ja, det funkar också på kroppen (iaf. för mig). Förut smörjde jag in kroppen efter dusch med olja + aloeveragel men nu när jag använder sockerskrubb med olja som "duschkräm" så behöver jag inte smörja in mig alls efter duschen. Skönt, ett moment mindre att utföra

Emre o Leo skrev 2008-07-15 18:22:31 följande:

Funkar det på kroppen också? Jag har förut provat smörja in kroppen med olja, men det hjälper inte (iaf inte på vintern) utan jag är ändå jättetorr. Så jag använder hudlotion, men tycker att det är mycket lättare att smörja in med olja (och lat som jag är...). Men olja och aloevera-gel till kroppen borde ju vara lika lätt som att bara smörja med olja.
  • Whintra

...och är man lat kan man blanda olja + aloegel i en flaska (förslagsvis 50/50). Bara att skaka om innan användning

Emre o Leo skrev 2008-07-15 18:22:31 följande:

Funkar det på kroppen också? Jag har förut provat smörja in kroppen med olja, men det hjälper inte (iaf inte på vintern) utan jag är ändå jättetorr. Så jag använder hudlotion, men tycker att det är mycket lättare att smörja in med olja (och lat som jag är...). Men olja och aloevera-gel till kroppen borde ju vara lika lätt som att bara smörja med olja.
  • Whintra

Inte en flaska men en rätt stor burk Bara man ser till att inte få ner nåt vatten (för då smälter sockret) så kan du blanda i förväg. Jag gör en sats sockerskrubb på 2 dl socker, 60 ml tistel, 20 droppar rosmarin och 30 droppar citron. Den blandningen blir gudomlig och räcker väl 1-2 veckor (men jag duschar och använder den varje kväll). Eftersom jag inte har i något för att förhindra oxidation (e-vitamin eller rosmarinantioxidant) bör det vara ganska hög omsättning på skrubben

Emre o Leo skrev 2008-07-15 20:36:57 följande:

Whintra: Har du en flaska med sockerskrubb i duschen? Eller måste man göra den varje gång?
  • Whintra

Tycker också att tvätten luktar unket av bara nötterna, var tvungen att ge upp dem tyvärr, kändes inte som tvätten blev ren heller.

Magrat skrev 2008-07-15 21:05:37 följande:
    imsel skrev 2008-07-15 21:01:48 följande:
    Nja, jag har provat, men tycker att det inte funkar att BARA använda det. Efter ett par tvättar tyckte jag att kläderna luktade lite unket. Nu har jag använt tvättnötter och ca 1/4 av normal dos tvättmedel. Det verkar funka bra, men jag skulle gärna testa något annat också.
  • Whintra

Det går nog att använda bara du diskar ordentligt. Själv har jag speciella grejjer men det är bara för jag gör så små satser så det behövs mindre kärl, måttsatser har jag också separata. Kastruller använder jag dock men det är bara till vattenbaden och de kommer inte i kontakt med crémen.

Miss T skrev 2008-07-17 17:26:44 följande:
    Magrat/ Whintra (och ni som gör egna rejer)Hur gör ni med kastruller, skålar och visp mm. Använder ni samma som ni har till mat o bak eller har ni separata saker? Jag har köpt cylindermått o bägare men inte slev,visp,kastruller o skålar. Tänker att det går använda det man har till köket. Men nu blir jag lite osäker. Det gör väl gå, bara man tvättar noga innan osv.
  • Whintra

Neem är väldigt fet olja så du kanske kan prova med någon torrare? Jojobaolja använder jag själv och tycker den är väldigt bra (blandar med aloeveragel), det är en medelfet olja. Riktigt torra oljor är t.ex gurkört och tistel och ska fungera bra till fet hud.

tyresö skrev 2008-07-17 18:12:45 följande:
    Har använt neem olja i ansiktet nästan varje kväll i en månads tid. Men nu plötsligt har jag fått en enorm klåda i ansiktet..nån som har en idè på vad det kan bero på?kan ju tillägga att jag har fet hy i ansiktet så jag vet inte vilken annan olja som passar mid hudtyp.
  • Whintra

Ja, om du har fet hy i dig själv kanske du inte behöver tillföra så mycket fett utan att det räcker med fukt...testa

tyresö skrev 2008-07-17 20:03:57 följande:
    ok, tistelolja har jag varit sugen på att testa. tror du att enbart aloe vera gel fungerar att använda så länge?
  • Whintra

underbart! Grattis!! Aloe vera kanske kan dämpa kliandet? Det lär ju svalka vid solsveda så kanske funkar det mot gravidklåda också..

Glass skrev 2008-07-17 22:53:09 följande:
    Tack! Efter 3 år så funkade det äntligen
  • Whintra

Jag har rosenseriens deo och tycker den funkar kanonbra! Kan verkligen rekommenderas
    Jag använde Jasons aloevera deo innan och den luktade skunk! Så har jag gjort egen deo på salviahyrdrolat och alunkristaller och den fungerade fint men den luktar lite starkt av salvian precis när man tar på den. Så jag trivs bäst med rosenseriens deo, den både luktar gott och är effektiv.

Björnmossa skrev 2008-07-21 19:05:11 följande:
    Jag luktar inte så mycket, plus att jag gillar doften av Lushs deosar så det skulle gå att göra en kombination. Enda problemet med Lush är att de inte håller torrt en hel dag och det är inte så snyggt med lökringar under armarna.Rosenserien har jag hört bra om, har nån testat?
  • Whintra

Jag använder rasullera. Har färdigblandad lera i en burk i duschen (doftsatt med rosmarin). Först och främst blöter jag håret ordentligt. Tar sedan en klick lera och smetar ut i handflatorna. Kör in fingrarna i hårbotten och masserar. Masserar också i hårbotten medans jag sköljer ur. Ungefär som om man skulle tvätta med schampo

tyresö skrev 2008-07-22 19:48:12 följande:
    någon här som brukar tvätta håret med rasullera?testade detta idag och håret blev superrent där jag kom åt, men vad har ni för teknik?tyckte det var jättesvårt att komma åt i hårbotten då leran stelnade fort.hade i det i torrt hår, gör det någon skillnad?
  • Whintra

Jag fyller en burk som rymmer 1 dl med rasulbitar, droppar på ca 10 droppar rosmarin och fyller sedan på med destillerat vatten så det gott och väl täcker alla bitar. Efter en stund har det smält ihop och blivit en lera. Eftersom jag använder destillerat vatten håller blandningen längre. Det tar ca en månad för mig att använda upp burken (tvättar med rasul 1 gång/vecka) och det har hittills inte blivit dåligt innan jag hunnit använda upp innehållet.

kokoskärlek med bubblor skrev 2008-07-22 20:10:04 följande:

Hur länge kan man ha en sådan färdigblandad burk? Har du enbart rasul + rosmarin i?
  • Whintra

Häftigt, vad rekommenderade du? Balsammetoden?

NoMatter skrev 2008-07-22 20:44:05 följande:
    Jag måste bara få berätta. Jag började NoPooa i slutet av april. I helgen var jag på släktträff och en av mina kusiner som är hårfrisör sen 30 år (det är oftast hon som klippt och färgat mitt hår) Det första hon frågade var vad jag hade gjort med håret eftersom det var så fint. Det var i fredagskväll och i lördags under släktträffen ropade hon på mig, då var det ett kusinbarn som hade frågat henne vad hon skulle göra med sitt hår och sin hårbotten eftersm hon var så torr och sårig. Då hänvisade min hårfrisörkusin henne till mig. DET är ett gott betyg. *glad*
Svar på tråden No 'poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård