No 'poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård
Ja, de är eteriska oljor.
Emre o Leo skrev 2008-07-13 16:24:03 följande:
Ja, de är eteriska oljor.
Emre o Leo skrev 2008-07-13 16:24:03 följande:
Om jag smörjer med bara olja blir jag också jättetorr, det är för att min hud även behöver massor med fukt. Jag har ett litet tips som kan vara värt att testa om du inte provat redan. Jag blandar oljan (jag kör jojoba) med en klick aloevera-gel och smörjer in ansiktet, detta funkar superbra på min hy som är åt det lite torrare hållet.
Ja, det funkar också på kroppen (iaf. för mig). Förut smörjde jag in kroppen efter dusch med olja + aloeveragel men nu när jag använder sockerskrubb med olja som "duschkräm" så behöver jag inte smörja in mig alls efter duschen. Skönt, ett moment mindre att utföra
Emre o Leo skrev 2008-07-15 18:22:31 följande:
...och är man lat kan man blanda olja + aloegel i en flaska (förslagsvis 50/50). Bara att skaka om innan användning
Emre o Leo skrev 2008-07-15 18:22:31 följande:
Inte en flaska men en rätt stor burk Bara man ser till att inte få ner nåt vatten (för då smälter sockret) så kan du blanda i förväg. Jag gör en sats sockerskrubb på 2 dl socker, 60 ml tistel, 20 droppar rosmarin och 30 droppar citron. Den blandningen blir gudomlig och räcker väl 1-2 veckor (men jag duschar och använder den varje kväll). Eftersom jag inte har i något för att förhindra oxidation (e-vitamin eller rosmarinantioxidant) bör det vara ganska hög omsättning på skrubben
Emre o Leo skrev 2008-07-15 20:36:57 följande:
Tycker också att tvätten luktar unket av bara nötterna, var tvungen att ge upp dem tyvärr, kändes inte som tvätten blev ren heller.
Det går nog att använda bara du diskar ordentligt. Själv har jag speciella grejjer men det är bara för jag gör så små satser så det behövs mindre kärl, måttsatser har jag också separata. Kastruller använder jag dock men det är bara till vattenbaden och de kommer inte i kontakt med crémen.
Neem är väldigt fet olja så du kanske kan prova med någon torrare? Jojobaolja använder jag själv och tycker den är väldigt bra (blandar med aloeveragel), det är en medelfet olja. Riktigt torra oljor är t.ex gurkört och tistel och ska fungera bra till fet hud.
Ja, om du har fet hy i dig själv kanske du inte behöver tillföra så mycket fett utan att det räcker med fukt...testa
underbart! Grattis!! Aloe vera kanske kan dämpa kliandet? Det lär ju svalka vid solsveda så kanske funkar det mot gravidklåda också..
Jag har rosenseriens deo och tycker den funkar kanonbra! Kan verkligen rekommenderas
Jag använde Jasons aloevera deo innan och den luktade skunk! Så har jag gjort egen deo på salviahyrdrolat och alunkristaller och den fungerade fint men den luktar lite starkt av salvian precis när man tar på den. Så jag trivs bäst med rosenseriens deo, den både luktar gott och är effektiv.
Jag använder rasullera. Har färdigblandad lera i en burk i duschen (doftsatt med rosmarin). Först och främst blöter jag håret ordentligt. Tar sedan en klick lera och smetar ut i handflatorna. Kör in fingrarna i hårbotten och masserar. Masserar också i hårbotten medans jag sköljer ur. Ungefär som om man skulle tvätta med schampo
Jag fyller en burk som rymmer 1 dl med rasulbitar, droppar på ca 10 droppar rosmarin och fyller sedan på med destillerat vatten så det gott och väl täcker alla bitar. Efter en stund har det smält ihop och blivit en lera. Eftersom jag använder destillerat vatten håller blandningen längre. Det tar ca en månad för mig att använda upp burken (tvättar med rasul 1 gång/vecka) och det har hittills inte blivit dåligt innan jag hunnit använda upp innehållet.
kokoskärlek med bubblor skrev 2008-07-22 20:10:04 följande:
Häftigt, vad rekommenderade du? Balsammetoden?