Inlägg från: spiritsinlove |Visa alla inlägg
  • spiritsinlove

No 'poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård

Efter 8-9 månader känner jag att jag verkligen "landat" i No´poo:andet Cool

Mitt hår blir inte fett längre, det ser inte smutsigt eller fult ut, oavsett hur länge jag väntar med tvätt..! Var väl 5-6 dagar sedan jag gjorde en inpackning nu och det ser sjukt rent och bra ut! Och jag vet att det inte blir så mycket värre heller..
    Så jävla glad att jag började med detta och härdade ut..
    Idag (klicka):
    19:e juni
    (Syns iofs inte så väl, men men..)
    Blonderandet är ju verkligen BLÄÄ, ska försöka sluta med det också! (sker dock ytterst sällan)
    Jag har en blogg. Be snällt i min inbox om du vill ha lösenordet.
  • spiritsinlove

mejram - 

Håller verkligen med. Aldrig känt mig fräschare. RENT har fått en ny innerbörd som känns äkta och genuin.
    tyresö skrev 2008-06-19 16:10:55 följande:
    spirits in love och mejran:låter ju grymt att håret blivit så fint nu. hade ni fett hår när ni började? undrar då jag har fett hår nu och undrar om det blir bättre om jag fortsätter med no poo?
    Inte fett, men obalanserat. Haft massa olika perioder under mitt No´poo:ande, men nu börjar det arta sig på riktigt
  • spiritsinlove

mrs Elliott - 

Haha i denna tråden låter det just det - klokt alltså.
  • spiritsinlove
    Miss T skrev 2008-06-22 10:53:06 följande:
    Måste fråga er om råd. Min kille har mjäll,enligt honom. Så han använder Head&Shoulder. Men jag har upptäckt stora "flingor" i hans hår, ser ut som mjäll men jättestora. Jag tror det är hans hårbotten som flagnar. Kan det stämma? Varför det? Vad ska vi göra? Finns det nån mild schampoo, för jag vet att han inte vill börja med no ´poo. Det gör så ont i mig när jag ser hans hår o hårbotten sådär. Kliar inte det?
    Han ska ju sluta med Head&Shoulders i alla fall, för det ska ju vara ett av de värsta och mest uttorkande schampona..
  • spiritsinlove
    Pormoicheia skrev 2008-06-22 15:05:47 följande:
    Har bara sparat en massa sidor i favoriter än så länge men jag kan samla ihop dom jag hittat:cosmeticdatabase.com/index.php komemr ju givetvis behöva gå igenom varenda sida och göra ett ex antal anteckningar o.s.v. Så det är ju lite arbete jag har att göra med tanke på att vissa av sidorna inte är så objektiva på det vis jag kanske önskat.Hade velat ha fler sidor med ren fakta (både positiv och negativ) helt utan "ställningstagande". (om du förstår hur jag menar)Har även tänkt göra någon slags sammanställnign över vanliga matvarors och örters användningsområden inom just hud och hårvård (fler stora projekt ) så även där kommer jag ju behöva hitta bra sidor med information och fakta.Men en sak i taget.
    Sammanställ allt sen och ge ut en bok. Jag lovar att köpa den
  • spiritsinlove
    Pormoicheia skrev 2008-06-22 17:55:22 följande:
    *Hehe*Om jag kommer så långt så lovar jag att dedikera den till No Poo tråden på FL
    Jippiiiie!
  • spiritsinlove

Sötsugen - 

Det kan ta månader. När man börjar med No´poo får man vara beredd på att det går upp och ner. Ibland har man bra perioder och ibland mindre bra. Men efter några månader (väldigt individuellt exakt hur länge) börjar läget stabilisera sig och man får resultatet av sin investering. För det är det det är - en livsinvestering. Men härda ut - det ÄR värt det!
  • spiritsinlove
    Sötsugen skrev 2008-06-24 15:51:44 följande:
    Spiritsinlove-Tack för svaret! Ska väl försöka hålla ut då och hoppas att det blir bättre snart! =) Tänkte prova ägg nån dag med! Hur länge gick det mellan tvättarna i början för dig? Just nu känns det som om jag måste göra nåt i morgon med...
    Jag har nästan aldrig tvättat håret varje dag, så jag försökte hålla det till var 4-7 dag även i början. Jag har visserligen inget jobb som jag måste se representativ ut på varje dag, så för mig har det alltid varit ok att se ut lite hursomhelst. 
    Nu (efter ca 8 månader) tvättar jag cirka en gång i vecka. Behöver egentligen inte det utseendemässigt (håret blir liksom inte smutsigt i den bemärkelsen längre) men tycker om att tvätta håret så det blir så ändå.
  • spiritsinlove
    Emre o Leo skrev 2008-06-25 22:59:54 följande:
    Nu har jag tvättat håret med ägg Det blev rent, men kännt torrt. Jag satte ordentligt med inpackning efteråt (den som jag hade hemma, säkert full med siliconer förstås, har inte kollat.), men jag lät den kanske inte sitta i tillräckligt länge. Hade velat föna håret för att se resultatet, men vill inte väcka barnen och grannarna. Jag får se imorgon hur det ser ut då
    Tror inte riktigt du får effekten av äggtvätten (eller andra no´poo-metoder) om du efteråt använder en vanlig inpackning.. Tänk på att detta är ett långtidsprojekt, inget som man märker ett bestående resultat av efter första tvätten. Kan ta upp till ett år innan man får "skörda av det man sått"  
    (Och tänk också få att fönande sliter och torkar ut håret rejält )
  • spiritsinlove
    myso skrev 2008-06-26 11:58:55 följande:
    Hej, har en fråga till er här inne..Det är så att jag har väldigt fet hy men ändå känslig, problem med finnar hak/käkparti och pormaskar, har provat alla möjliga produkter nu men inget fungerar..Har ni något bra recept jag kan använda mig av, börjar bli lite smått galen här
    Gå över till oljor. Låter kanske knasigt till en början (jag tyckte nog det ) men det är det bästa för de flesta hudtyper. Läs om OCM (kolla lite länkar i ts) och prova dig fram. Det är det bästa du kan göra. Jag har t.ex först nu (efter mer än ett halvår med naturlig hudvård) hittat de oljor som funkar absolut bäst på just mig. 
    Ger lite exempel:
    Förutom OCM använder jag mig en del av tistel eller jojobaolja. Jojoba är bra för den är inte så fet och kladdig och går lätt in i huden. Super att tvätta bort smink med också!
    Införskaffa även tea tree-olja (en eterisk olja) som du antingen punktbehandlar finnarna med eller spär ut med t.ex jojobaolja och smörjer in med. Neemoljan tycker jag är närmast en mirakelolja när det kommer till finnar/dålig hy..den kan åstadkomma mycket bara under en natt (men köp en väldoftande eterisk olja till, för neem luktar ganska illa..)
    Oj..hoppas inte detta blev för snurrigt nu..Räcka ut tungan
Svar på tråden No 'poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård