• mejram

No 'poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård

Ännu en fortsättningstråd för oss no'poo-are -- vi som inte använder schampoo och vi som gillar naturliga alternativ till den kommersiella skönhetsindustrin.

För er nya och intresserade som vill sälla er till vår lilla familj så uppmanar jag er att läsa TS (+länkarna) i de gamla trådarna, där finns all information man behöver för att själv starta med de metoder man känner sig intresserade av.

Den urspungliga No'Poo tråden, med all info man behöver för att själv komma igång! --->
    Läs TS och länkarna!
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m23678129-1.html

Tråd 2:
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m26433668-1.html

Tråd 3:
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m29225742.html

Ursprungliga Skönhetsvårdstråden med alternativa hudvårdstips: LÄS TS!!!!
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m26627399.html

En tråd med våra rutiner:
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m28536848.html

SUPERINPACKNINGEN (från LHC - rekommenderas!)
    "SMT" (Snowymoon's Moisture Treatment):
    www.longhaircommunity.com/forums/showthread.p...

Blogg med våra recept:
    www.familjeliv.se/Bloggar-3-47/b95979.html

VÄLKOMNA!!!!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-05-27 21:44
    Naturlig hud- och hårvård för baby/barn:
    www.familjeliv.se/Forum-3-28/m32543425.html

Superinpackningen SMT:s länk fungerar inte, men receptet finns i bloggen.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-06-11 22:42
    En ny uppdaterad rutintråd
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m33281687.html
  • Svar på tråden No 'poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård
  • stenfalk

Då lägger jag den här också i mina favoriter med en fråga.

När tusan blir håret bättre egentligen? Mitt blir bara flottigare och flottigare. Står snart inte ut längre. Trodde att det skulle bli mindre fett efter hand, men det verkar det ju inte bli. Hur lång tid har det tagit för er?

• Fuga

Jag har no-poat i en vecka nu... testade i går att bara tvätta med Rasul-lera men det blev bara elektriskt och torrt. Annars tycker jag att det känns ok med att köra bara balsam fast jag vet inte som det SER så mycket finar ut än innan.

Ja, ja... jag är mammaledig så jag kan ju se ut lite hur jag vill i håret medans jag exprimenterar med detta.

• Straw

Jag har också provat detta men säger som Stenfalk...mitt hår blir också bara fetare och fetare. Inte så kul om man ska tillbringa tid i skolan varje dag. Vad är felet jag gör eller passar denna metod helt enkelt inte mig?

• mejram

Nu var det en vecka sedan jag tvättade håret och det är fortfarande inte fett. Däremot rätt elektriskt. Har hållt på sedan augusti och det är först senaste månaden jag kunnat dra ut så mycket på tvättarna. Håll ut är mitt tips. Och ha håret uppsatt så märks det inte så mycket i omställningsfasen.

Tvåan på gång, BF 23 juli 2008
  • Mrs Vader
    stenfalk skrev 2008-04-27 19:35:04 följande:
    Då lägger jag den här också i mina favoriter med en fråga.När tusan blir håret bättre egentligen? Mitt blir bara flottigare och flottigare. Står snart inte ut längre. Trodde att det skulle bli mindre fett efter hand, men det verkar det ju inte bli. Hur lång tid har det tagit för er?
    Vilken metod använder du?
    Naturlig hud- och hårvård is the shit!
  • stenfalk
    mejram skrev 2008-04-27 20:21:52 följande:
    Nu var det en vecka sedan jag tvättade håret och det är fortfarande inte fett. Däremot rätt elektriskt. Har hållt på sedan augusti och det är först senaste månaden jag kunnat dra ut så mycket på tvättarna. Håll ut är mitt tips. Och ha håret uppsatt så märks det inte så mycket i omställningsfasen.
    Du menar att det finns hopp då? Jag tvättar visserligen 4-5 gånger i veckan, för jag tränar så ofta och att inte duscha efter träning är ju inte så trevligt.
    Har tyvärr för kort hår får att sätta upp det och nu är det bara stripigt och dötråkigt. Och har varit så i sju månader, sen jag började med det här. Tycker att man borde märka någon liten förändring i alla fall...
  • mejram

stenfalk - det kan säkert vara så att din hårbotten inte hinner balanseras om du tvättar så ofta. Kan du minimera tvättandet på något sätt? Bara snabbt skölja av huvudet under duschen för att få bort värsta svetten efter träningen? Och sen massera och borsta när håret är torrt?

Tvåan på gång, BF 23 juli 2008
  • stenfalk
    mejram skrev 2008-04-27 20:42:12 följande:
    stenfalk - det kan säkert vara så att din hårbotten inte hinner balanseras om du tvättar så ofta. Kan du minimera tvättandet på något sätt? Bara snabbt skölja av huvudet under duschen för att få bort värsta svetten efter träningen? Och sen massera och borsta när håret är torrt?
    Jag kör bara WO. Har inte haft något annat än vatten i håret sen i september. Tror du att jag ska försöka skölja snabbt utan att gnugga ändå?
Svar på tråden No 'poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård