• Tuss70

Långtidsodling av frysta embyon

Är det någon som har erfarenhet av långtidsodling av frysta embryon? Vi har embryon i frysen som blivit frysta på dag två (8-celliga). Vi har gjort 4 hela IVF och 2 vanliga frysförsök (aldrig lyckats), och nu vill man prova att tina ett antal och långtidsodla dem.

Är det någon som har erfarenhet av detta? Tacksam för alla svar!

/ Tuss

• Svar på tråden Långtidsodling av frysta embyon
  • Gazelle

Hej,

För oss lyckades tyvärr inte den planerade långtidsodlingen. Av våra fem frysta embryon klarade bara ett upptiningen när det var tänkt att långtidsodling skulle göras. För att inte riskera att det enda embryot inte skulle klara en odling fick jag tillbaka det samma dag (hade då förlorat två av tio celler). Tyvärr lyckades inte det försöket.

Hoppas att det finns andra här som kan dela med sig av positiva erfarenheter! Det verkar ju bra när läkarna berättar om erfarenheterna kring detta även om det inte verkar så vanligt ännu.

Stort lycka till!

• AmorFati

jag vill också veta så jag puffar lite.

vi har 6 st frysta embryos som vi vill långtidsofla (samtliga, eller så många som klararsig), då jag vill maximera chanserna . Gjorde 3 ICSI med perfekta 8-celliga som inte lyckades.

Så ni som har erfarenhet av detta, skriv gärna

tack

• AmorFati

puff puff ingen som vet eller som har gjort samma?

• HoppetKärleken

Jag har erfarenhet dock ingen positiv sådan...hade sex super fina embryo i frysen som alla var två dagars med fyra celler, samtliga tinades och klarade sig men INGET nådde blastocyst stadiet. Ångrar massor att jag gjorde detta och inte istället gjorde så många vanliga FET som det räckt till...men om det lyckats hade jag ju givetvis hurrat men nu blev det inte så...tror inte det är så jätte vanligt att vidare odla frysta embryo.

Kram och lycka till!

• AmorFati

tack Hoppetkärleken! Hoppas det skall gå bra för dig!

• Tuss70

Ja, det verkar inte som att det är så många som har erfarenhet av det här. Hoppas fortfarande på svar från några fler... :o)

• lillawi

Vi gjorde det, efter ett färskförsök och två "ordinära" FET som misslyckats trots optimala förutsättningar.

Vi hade fortfarande ägg i frysen från färskförsöket och läkaren föreslog då att vi skulle tina fler, fem stycken, för att odla vidare ytterligare några dagar. Fem fina upptinade ägg lades på vidareodling. På dag fem, dvs den dagen äggen ska ha uppnått blastocyststadiet, fanns ett optimalt ägg kvar. Det återfördes och det blev en graviditet. Dock var turen inte med oss den gången och det slutade senare i en konstaterad ofostrig graviditet och sedermera skrapning i vecka 9.

Nu är vi gravida igen, efter nytt färskförsök, och den här gången peppar, peppar, verkar det gå bättre. Jag är nu i vecka 25 med tvillingar.

lillawi

• Tuss70

Idag har vi varit och fått tillbaka två blastocyster

Man tinade 6 st embryon, 4 st gick vidare och fortsatte dela sig, och idag var det 2 st som uppnått blastocyststadiet.

Håll tummarna!

• AmorFati

Hej Tuss,

vi håller tummarna för dig och hoppas att du har redan testat plus! Låt oss veta!

kram

• Tuss70

Hej!

Tack för omtanken! Tyvärr blev det inget den här gången heller. Får se om vi gör ett nytt försök efter sommaren.

/ Tuss

• solros71

Hej Tuss70!
    Jag fick tillbaka två långtidsodlade blastocyster (5 dagar) och det ena fäste. Har nu en liten flicka på ett år! Hade tidigare gjort en ET (kort tid) och en FET utan att lyckas. Rekommenderar långtidsodling.
    Lycka till!

• Rosita123

Undrar också....

Våra 2 tvådagars klarade inte tiningen så bra. Ett dog, ett blev tvåcelligt, som nu odlas vidare. Får reda på om några dagar om det klarade sig. Men det ser väl ine så ljust ut.  

• KattenH81

Vet att denna tråd är gammal men svarar utifall att någon som jag surfar efter svar.

Fick en dotter efter en färsk återföring på en tvådagars; hon föddes i Jan 2014.

Fick samtidigt sex st tvådagars till frysen. Började efter ca 2-3 år med syskonförsök. Två återföringar med de frysta tvådagarsembryona som inte resulterade i något plus. Ett embryo dog även vid upptining.

I somras hade jag lite telefonkonferens med en överläkare. Jag funderade på om det var smartare att köra ett nytt färskförsök (kanske bättre odds att lyckas än med fryst tvådagars och billigare i längden ev - 11 000 per fryst återföring kontra ca 30-35 000 för ett nytt färskförsök).

Han presenterade då idéen med att tina alla de tre kvarvarande embryona och se om det var något som klarade sig till dag fem för en återföring. Sagt och gjort! I nov tinades alla. Ett dog direkt men två kämpade på. På dag fem fick jag tillbaka ett perfekt femdagarsembryo. Ett odlades en dag till men gick sen inte att frysa om.

Men det gjorde inget! Blev plus! Imorn är det 20 fulla veckor så halvtid nu!

Svar på tråden Långtidsodling av frysta embyon