• Superolga

Tietzes syndrom

I måndags ( hmm började egentligen i söndags) så fick såå ont att andas, det värkte i revben, bröstbenet och stack i hela överkroppen, tryck över bröstet)
    Jag blev rätt rädd och tänkte att nu är det hjärtat jag kommer dö! Äkte in och träffade en läkare som kolla upp EKG samt syreupptagningen i lungorna, allt såg jättefint ut.

Istället fick jag diagnosen Tietzez syndrom, inflammation i brosken vid revben och bröstbenet..är jätte jätte öm och det gör ont ta djupa andetag... nån mer som har detta?? Jag har försökt läsa om det men finns inte så mkt..

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Tietzes syndrom
  • SIW89

Hej!! Har precis fått diagnos så hittade din hyfsat nya tråd här. De andra med samma tema är äldre. 

hur har det gått för dig? 

Jag är/har varit utbränd/utmattning/inre stress i ett år typ. blev sjukskriven för en månad sen och börjat kbt hos psykolog och nu kom bröstsmärtorna. Trodde först att det var hjärtat. Hade haft ont i en vecka innan jag kollade upp det men EKG och allt såg bra ut så läkaren tryckte på mitt bröst och det gjorde jätteont! 
    de misstänker att jag hade inflammation och tietzes syndrom. Hade konstant ont mer el mindre hela dagarna i 7 dar. Sen försvann det i 5 dar och jag trodde de va över men så kom det tillbaka nu. Är så jobbigt och psykiskt påfrestande. Gör ju inte ens ångest och inte stress mindre direkt. men försöker tänka att det inte är farligt utan är fler som kännt samma. 

• Mrs Moneybags

Det är inte särskilt farligt. Jag har fått det t ex i samband med att jag gjorde mkt rodd på gymmet. Bröstet blev inflammerat, jag blev ordinerad ipren i ett antal dagar. Sedan är det bara vila som gäller så att man inte får tillbaka det.

Ibland känner jag att det börjar sticka i bröstet när jag gör t ex bröstpress. Undviker roddmaskinen numera, för jag vill inte provocera fram en ny inflammation. 

Svar på tråden Tietzes syndrom