• jenniebw

cysta i samband med graviditet någon mer.....

Hej....
    jag har haft ont på högra sidan i några dagar och blev orolig till slut att fostret hade satt sig på äggledaren,
    jag fick en akut tid och när jag väl var där så såg allt bra ut med min lilla bebbe och jag såg för första gången hjärtat slå på den lille.. Men det var inte allt för på höger sida så hittade dom en cysta som var 8-9 cm lång och 6-7 cm bred, den är lite för stor och dom vill ta bort den men då är det så liten chans att bebbe klarar sig och om nu jag kan hålla ut till moderkakan tar över försörjningen så minskar chansen att bebbe försvinner. jag hoppas att cystan inte börjar snurra sig ska tillbaka om 2 veckor och se hur allt ser ut..

Finns det någon som har varit med om samma sak och hur gick det för dig/er..... skulle vara snällt om någon ville dela sin erfarenhet med mig....

MVH Jennie

• Svar på tråden cysta i samband med graviditet någon mer.....
  • Busgrabbarnas mamma

Vilken vecka är du i nu?
    Jag fick cystor vid min andra och tredje graviditet. Vid den andra (då var cystan ca 10 cm i diameter) åkte jag till sjukan med ambulans pga smärtorna och cystan punkterades och tömdes.
    Egentligen ville dom operera, men dom ville vänta tills jag var i andra trimestern så därför fick jag gå på undersökningar och tömma en gång till. Det var också för att dom ville se om cystan försvann självmant.
    Nu hade jag sån tur att jag slapp opereras, för när dom undersökte mig inför operationen så var cystan borta. Dom gissade att den växande livmodern hade tryckt ihop cystan så mycket att den försvann.
    Vid tredje graviditeten sprack cystan själv och försvann sedan.

• jlindahl

Jag har en cysta på höger äggstock som är ca 7*7 cm. Den kommer de inte operera förrän efter förlossningen, om det inte blir ett akut läge (är i vecka 23 nu). Den är inte av en sådan sort som spricker, eller som är skapad av graviditeten, utan en så kallad dermoid cysta, som är kompakt pch består av typ hudvävnad. I alla fall så är det ju jättejobbigt att veta att det kan bli fråga om akut operation innan förlossningen om den skulle vrida sig fel, och också jobbigt att man ska behöva åka in för operation en månad efter att man fått en nyfödd baby.

• jenniebw

Hej...
    tack för era svar...
    Jag är i vecka 8 men fostret var så litet att dom trodde det var i v6 men kan stämma rätt bra tack vare att man räknar från sista mensen annars men ÄL är 14 dagar efter.

Busgrabbarnas mamma: i vilken V. var du i när din cysta punkterades. tömmningar är det farligt för fostret.

jlindahl: v.23 jag har hört att dom oftast tar bort cystan i samband med förlosningen. är det något dom har pratat med dig om..

Jag är livrädd att cystan ska spricka och göra så att fostret försvinner....

hur mycket gör/gjorde ni när ni hade cystan!? doktorn sa att jag skulle ta det lugnt men hur mycket då?

MVH Jennie

• Zoomi

Jag undrar lite här också. Jag har varit öm på höger sida under hela graviditeten, bara när jag trycker där. Är i v15 nu. Jag har varit på tre VUL och har alla gångerna frågat om det kan vara en cysta eller liknande. De har sagt att det inte är något utan bara ligamenten som sträcks ut. Kan man lita på det? Syns en cysta på ultraljud??

• jenniebw

hej joooo en cysta syns kan jag lova dig... i ett tidigt stadium i graviditeten så kan en cysta uppkomma oftast bara 4 cm då men försvinner senare i graviditeten. jag tror inte du behöver vara orolig det är säkert bara ligamenten som sträckts ut. skulle det vara en cysta så skulle den vara rund och svart precis som fostret är i tidigt stadium....lycka till

MVH Jennie

• zamii

vet inte om den kom i samband med graviditeten..
    menn när min dotter var 2 veckor gammal hae jag haft ont i höger äggstock några dagar, till slut kom smärtan som en plötslig köftsmäll.. ambulansen fick hämta mig, först misstänkte de blindtarmen ellergallan, eftersom jag under graviditeten legat inlagd 2 ggr för misstänkt blindtarmsinflammation..
    de opererade mig å insåg att det inte var nåt av dte, utan en cysta på äggstocken.. roliga va att den dagen på akuten skicka de mig till gynekologen, för å utesluta nåt gynekologiskt med tanke på att jag nyligen blivit förlöst.. men de undersökte hade sig men hitta inget.. men under kniven, nersövd, hitta de en cysta.. den punkterade de nog, för låg med dränage rakt in i magen i flera dagar.. synd man inte kan göra nåt åt det under graviditeten, för det va inte kul å ligga inne i en vecka kan jag säga, när man ha en 2 veckors bebis hemma.. som resultat av det sinade min mjölk fast att jag pumpade, sen räckte det inte till bebis, så jag börja med ersättning... idah ger jag bara henne det.. min mjölk försvann helt till slut.. synd faktiskt... men va gör man? hon mår bra på det iaf :)

• jenniebw

Hej....
    ooj viste inte att man inte kunde se en cysta..
    kan förstå att det måste ha varit jobbigt under den tiden.

Zoomi: sorry man kan vist ha en cysta utan att det syns...
    zammi jar haft det...

min cysta syntes över hela skärmen iallafall...

mvh jennie

• Busgrabbarnas mamma

jenniebw: Nej det ska inte vara farligt att tömma en cysta (fick jag höra i alla fall). Egentligen brukar tydligen en punktering gå till så att man går nerifrån med en nål och tömmer, men det gick inte på mig för cystan satt så konstigt till. Istället gick dom via buken.
    Första gången den punkterades var jag i vecka 9 och andra gången vecka 11.
    Jag hade otroligt ont så jag kunde inte göra så mycket innan cystorna försvann, bara vara så stilla som möjligt och knapra smärtstillande.
    Och var inte vara orolig för att fostret skadas om cystan spricker. Det som händer då är att vätskan inuti cystan rinnner ut i buken. Det gör ont några dagar tills kroppen tagit upp vätskan.

• jenniebw

hej hej,
    tack för alla svar känner mig mer lättad.
    men läkaren var lite orolig över att fostret inte skulle må så bra av ev operation eller spricker kan bli att fostret åker ut.
    därför vill han vänta till v 13-14 innan man gör något åt det. förhoppningsvis så tar kroppen hand om det mesta själv.

jag var i dag på vårdcentralen för att sjukskriva mig men det jag fick till svar var att cystan är ingen sjukdom så jag kan inte sjukskriva dig.... jag har aldrig hört något sjukare...
    får ringa min andra läkare ang det... tack vare att han inte kunde sjukskriva mig var att ett akut ´fall hade kommit in.

men det löser sig nog...

mvh jennuie

• Zuher

Hej,
    Min fru har samma problem och har mycket ont på höger sidan, hon kan knappt röra sig.
    Hur gick det för dig?? 

Svar på tråden cysta i samband med graviditet någon mer.....