• Nikki75

Laktosintolerans? -Kan man vara hård i stället för lös i magen när man är känslig mot laktos?

Min sjuåriga dotter har alltid haft krånglig mage, ända sen hon föddes. Det började med kolik och så småningom upprepade förstoppningar som i vissa fall slutat med microlax och vid något tillfälle även jourcentralen.

Nu, sen hon blivit äldre och förstår att hon måste gå på toa så fort hon känner det och inte vänta, så har det funkat ok, men hon har mycket gaser och magknip då och då, och hon är ändå alltid trög i magen.

Har hela tiden hört att vid laktosintolerans har man diarréer och är inte hård i magen, men nu har jag hört att det även kan vara motsatsen, fast det är inte så vanligt.

Har testat laktosfritt till henne under ett par veckor nu och hon säger att hon känner sig bättre i magen och att hon inte är så hård i magen längre.
    Vet inte om det är så eller om det kanske är "nyhetens behag" och att hon rent av tycker det är lite spännande och nytt.

• Svar på tråden Laktosintolerans? -Kan man vara hård i stället för lös i magen när man är känslig mot laktos?
  • Nikki75

Puffar lite, för jag är nyfiken om nån vet nåt om detta.

• Bispan

Jag vet bara att en del reagerar så på mjölk, att de blir hårda i magen av den. Tror inte att man då automatiskt måste vara laktosintolerant..

• Nikki75

Nä, ok... I detta fallet bör det ju ha med laktosen att göra iom att hennes problem försvunnit och vi inte slutat med mjölk, bara laktos.

• Trulis78

Hej!

Absolut kan det vara så. Jag är laktosintolerant och reagerar på det viset! Gå på din magkänsla och prova med laktosfritt ett tag till så kanske det är lättare att säga om det hjälper? För mig tar det lång tid innan jag känner mig helt bra om jag råkat få i mig mjölk med laktos i.

• mermaid

Vi har utrett dottern för hennes förstoppning och på BVC sa de HELA tiden att laktos ger lös mage.

När vi sen kom in till läkare på barn så sa hon att hälften blir lösa, hälften blir hårda bland barn, men hos vuxna är det vanligare med lös i magen, men det finns absolut de som blir hårda också.

• Lindquist

Prova mandelmjölk istället. Komjölksprodukter är så hårt att smälta för människokroppen skrev en getbonde till mig. Getter, buffel, jerseykossor har A2 protein medans vanliga kossor har A1 protein som är jobbigt för tarmen. Men A2 skulle kunna bättre med getprodukter och buffel. 

Jag tror det är homogeniseringen som är problemet med mjölken. När jag dricker råmjölk direkt från kossan då är magen snäll. Köper jag mjölk från affären. Då är det magproblem.

Ursäkta sent svar

Svar på tråden Laktosintolerans? -Kan man vara hård i stället för lös i magen när man är känslig mot laktos?