• emma lotta

vilken nappflaska är bäst till bröstmjölk? Hur sparar du mölken?

Skulle vilja kunna vara borta från min bebis någon/några timmar och vill då kunna pumpa ur så att hon kan äta ur flaska. Men vilken nappflaska är bäst? vilka behållare sparar ni mjölken i? har fått tips om iskuber.. ska man koka allt?

• Svar på tråden vilken nappflaska är bäst till bröstmjölk? Hur sparar du mölken?
  • Caranlachiel

Har fått tips från min BM om att amningspip är bättre att använda när bebisen är liten, än nappflaska. Om du vill fortsätta amma parallellt alltså. Anledningen är att sugtekniken är annorlunda med en nappflaska, så då kan det bli problem med amningen sen.

Amningspip finns att köpa på apoteket.

Vecka 37 - and counting! (BF 21 mars)
  • arkeologitjejen

Jag var tvungen att stödmata Linnea och hade inga problem med att varva nappflaska och amning. Den där pipen ger jag inte mycket för, det rinner ju överallt och hur naturligt är det för barn att dricka ur en pip egentligen?

Vi har använt Pigeons flaskor som finns på Babyland. De är inte fria från Bisfenol A, men vi har löst det genom att inte värma i mikron. Tyckte iallafall att de funkade bäst för Linnea att äta från. Vi har testat Nuk, Mam, Apoteket, Pigeon och lite märken som jag inte minns nu. Det var lite jobb att hitta något som funkade för den lilla fröken.

Mamma till Linnea, född mars 2008.
  • Kickan 84

Vi använder Mam ultivent, gör att de sväljer mindre luft och förebygger på så vis magknip.

Funkat kanon att ge båda mina i flaska enstaka tillfällen trots att jag ammar, amningen har inte störts allt. Att mata med en sån matkopp är jättekrångligt.

• Nynne

Vi har köpt Tommee Tippee till bebis nr 2. Den har ett brett hål med en bröstvårtsliknande napp. Har ingen aning om ifall det funkar men en personal på Barnens Hus rekommenderade den.

• Nynne

Vi har köpt Tommee Tippee till bebis nr 2. Den har ett brett hål med en bröstvårtsliknande napp. Har ingen aning om ifall det funkar men en personal på Barnens Hus rekommenderade den.

• sunshine 86

Vi har använt MAM ultivent, både för ersättning och bröstmjölk.
    Han får bra grepp på den inga konstigheter där, den e ju rund o så och mjuk.

• Bambusa

Nynne skrev 2009-02-24 10:39:36 följande:

den har vi, den är kanon!!
    har en sån där mjölkuppsamlare på de andra bröstet när ja ammar, rinner ju en massa, så de spar ja i en nappfaska med lock i kylen å fryser in i en vanlig fryspåse, skriver hur mkt d är å datum... smidigt!
  • hallooj

Man bör bara förvara färsk mjölk max ett dygn i kylen annars kan man frysa mjölken i små Mjuka iskubber och lägga dom i en fryspåse när dom har stelnat. Funkar kanon att lägga i flaskhalsen sen  eftersom det blir rätt storlek. Men var noga med att köpa dom mjuka iskubberna, hårda är helt omöjliga.
    Och mjölken ska tina långsamt så man inte förstör mjölken eftersom det är en levande produkt.

♥ Angelina 2008-10-22 ♥Mamma älskar dig mest i hela världen
  • brünnhilde

Medelas flaskor och nappar är anpassade till just bröstmjölk och inget annat. Det finns även pipar om man föredrar det. De är lite dyrare, men de funkar kanon. Jag började använda dessa (jag helpumpade i 4 månader eftersom min son inte fattade hur man gjorde vid bröstet) och är helt övertygad om att dessa flaskor hade ett finger med i spelet när han plötsligt började förstå hur man blir ammad.

Medela har också speciella infrysningspåsar som är sterila, och som man kan pumpa rätt ner i. Renare kan det inte bli.

Svar på tråden vilken nappflaska är bäst till bröstmjölk? Hur sparar du mölken?