• cruz

Ni som har barn med diagnosen autism med lätt utvecklingsstörning-hur är era barn, hur fungerar livet? Ny diagnos här.

Vår son har autistiskt syndrom med utvecklingsförsening. Han var så liten då testerna (22 månader) gjordes att de inte kunde fastställa om han har en utvecklingsstörning eller inte. Problemet med intelligenstesterna är ju att det finns inget test som på ett rättvist sätt kan avgöra IQ på ett autistiskt barn. Det handlar precis som ni säger hur mycket barnet är villig att samarbeta, har förmåga att koncentrera sig osv. Ibland tror jag att om vi hade gjort testerna en dag när Max humör var på topp så hade diagnosen blivit annorlunda.

Det är ett halvår sedan vår son fick sin diagnos och det har hänt så otroligt mycket under denna tid. Sedan vi började med IBTn så har jag insett han vår son visst är intelligent, på vissa områden helt klart över sin tvillingbror. Framför allt så har språket exploderat från att i princip inte har pratat alls vid diagnosutredningen till 4-ordsmeningar. Men han behöver rätt hjälp för att utvecklas, det är det ingen tvekan om. Jag tar också det här med eventuell utvecklingsstörning med en nypa salt. Autism innebär ju ett allvarligt inlärningshandikapp och det är inte konstigt att barnen halkar efter i utvecklingen. Med träning så kan man komma långt och det känns oerhört positivt att vara delaktig som förälder och verkligen se att man kan hjälpa sitt barn.

Vi kör som sagt IBT och än så länge har jag bara positivt att säga. IBTn har rykte om sig att vara dressyr och drillning, men på det sättet tränar i alla fall inte vi. Allt handlar om motivation och jag använder mig av sådant som Max är intresserad av vid träningen. Eftersom vår son gillar bokstäver så får han tex. lära sig spela Lotto med hjälp av bokstäver. Nu spelar han även Lotto med Bamsebilder för att han har lärt sig att själva spelet i sig också är kul. På samma sätt jobar vi med andra lekar. Vi kör bla Bulleri-Bulleri Bock när han pekar ut kroppsdelar och använder Rida rida ranka vid träning av ögonkontakt. Så hård tycker jag inte IBT är, men däremot tidskrävande. Vi använder vårdbidraget till städ och tvätt-hjälp för att hinna med all träning. Men det är tusen gånger roligare att träna än att städa, så det är snarare ett upplyft!

Men det finns även andra tränings/förhållningssätt som tex. Son-Rise och floortime som jag själv gillar väldigt mycket och som jag också tror på. Men även här tror jag det är viktigt med intensitet och att alla i barnets närhet är införstådda.

Svar på tråden Ni som har barn med diagnosen autism med lätt utvecklingsstörning-hur är era barn, hur fungerar livet? Ny diagnos här.