• sassus

Någon här som är från Värnamo?

Vi kanske ska flytta dig i höst om sambon får jobb där. Ingen av oss vill väl egentligen bo i Värnamo, men samtidigt kan man kanske inte va så kräsen i dessa tider om han nu får jobb. Det jag undrar lite över är hur staden (är det en stad förresten?) är, om det är svårt att få lägenhet, vart man ska bo/inte bo osv.

Hoppas det finns nån där ute som kan svara på mina frågor

• Svar på tråden Någon här som är från Värnamo?
  • Sommarnatt2010

Bor inte i värnamo längre men är uppvuxen där..det är en trevlig stad tycker jag...Är lite sugen på att flytta tillbaka ibland...Var kommer du ifrån??

har väl ca 30 000 invånare..

hur det är med lägenheter och så har jag ingen aning om..

• sassus

Jag kommer från Gotland från början, men har inte bott där sen 2001. Just nu bor vi i Linköping, och innan dess några år i Jönköping, och det är ju nästan i trakterna Vet du om det är Värnamo som har 30 000 invånare, eller hela kommunen?

Tack för svaret förresten

• sassus

Såg i din presentation att du jobbar som lärare. Också pluggat i Jönköping?

• Sommarnatt2010

Nä jag läste i Växjö..bor just nu i Eksjö.

Hmm det va en bra fråga, det kan vara kommunen men då är det ca 20 000 i staden...Kommer inte ihåg :S Flyttade där ifrån 03/04

• HelenaMaria

Jag är från Värnamo.

Det kan jag säga är ju att Vmo inte är en så liten stad. Det finns affärer (HM, Lindex, Benetton, Kappahl m.fl.) bio och restauranger, dock är utbudet av pubar lite dåligt (Harrys och ngn till). Fik finns det gott om men de flesta ägs av en och samma familj men det behöver ju inte vara en nackdel kanske.

Många villaområden men både äldre och nyare bebyggelse. Finns även en del områden med bara hyresrätter och jag tror att de flesta områden är helt ok.

Det finns fin natur runtomkring och inne i Vmo finns hembygdsparken Apladalen som är perfekt när man har barn. Nära till storstäder som Göteborg, Malmö och Köpenhamn, bra och centralt läge tycker jag i alla fall. Hyfsad arbetsmarknad och nära till Jönköping och Växjö. Det är ganska bra driv i staden och min känsla är att folk vill arbeta och göra rätt för sig.

För mer info kolla www.varnamo.se

Jag skulle kunna tänka mig att flytta tillbaka.

• HelenaMaria

Jag tror inte det är så svårt att få lägenhet men det beror ju på var ni kan tänka er att bo någonstans. Ett stort område med hyresrätter är Doktorsområdet nära sjukhuset, ganska många invandrare men det behöver inte vara negativt såklart. På Vråen finns också en del hyresrätter. Sedan finns det privata hyresvärdar med fastigheter spridda lite över hela staden, så det finns en del att välja på. Dock är villabebyggelsen dominerande, det är i alla fall mitt intryck.

• sassus

Tack så mycket för svaret som fick mig på bra humör

• Pentrollet07

jo Värnamo är rätt så lugnt men jag skulle undvika röda gården som det kallas som ligger nordöst mot Ica kvantum eller gå i apladalen på kväll/natten.

Svar på tråden Någon här som är från Värnamo?