• MarieX

Dessa nymodiga namn - Tindra, Engla...!

Är det bara jag som inte fattat tjusningen med så kallade nya, moderna namn som Tindra och Engla? Jag kan bara för allt i världen inte fatta varför folk gillar dessa namn!
    Kan nån förklara?
    Det verkar som om vartannat barn snart heter Tindra eller Tilde eller nåt av alla nya, påhittade namn. Vet inte riktigt vad jag vill säga med detta inlägg, bara skriva av mig lite frustration kanske....

• Svar på tråden Dessa nymodiga namn - Tindra, Engla...!
  • fipa

jag tycker som du. men speciellt illa är dessutom engelska eller i övrigt utländska namn om man själv är en vanlig svensson.

• Tutilure

Kan bara hålla med!

Min son heter Caspar och tyvärr så har det börjat bli populärt nu också...
    Men jag har haft det namnet med mig i flera år.

• MarieX

Puh - jag är inte ensam. Så skönt!
    Men vad säger jag då när en av mina bästa vänner döpt sin unge till Tindra? Ska jag blåljuga henne rakt upp i ansiktet så och säga: Åååh, vilket fint namn, eller hur sa man göra?
    Kan ju inte säga: Uach, det namnet gillar jag inte!

• Hjortrongull

Hmnn...
    Tilde har jag funnit i husförhörslängder från tidigt 1800-tal... ;)

Jag gillar både Tindra & Tilde...för att inte tala om Engla :)
    De ligger fint i munnen på något sätt...*S*

Hoppas du inte blir frustrerad över mig nu...*lätt orolig*

• embra

Tycker bara att det är roligt med nyheter, man kan ju inte bara föra vidare namn som Gunilla och Jenny bara för att tidigare generationer heter så.

• Ninnna

Tindra är ju gulligt - tyckte jag först men det kräver väl att ungen tindrar??
    Min äldsta dotter Kim hade inte passat med det namnet. Så tjurig som hon var som liten. Nu är hon dock en charmig 20 åring

• fipa

jag tycker inte du ska behöva säga att det är ett fint namn. inte måste man ljuga. du behöver kanske inte säga rakt ut att det är fult men istället kan du ju säga att flickn är hur söt som helst.

• MarieX

fipa - ska dit nu i veckan och jag har värsta ångesten över hur jag ska bete mig. Får väl göra som du sa och säga att flickan är söt och inte nämna nåt om namnet.

Det jag är irriterad över är att det ofta är folk som vill vara lite originella och ge sitt barn ett "ovanligt" namn som väljer typ Engla eller Tindra. Okej, att det var ovanligt för 10 år sen, men nu är det ju snarare tvärtom. Så man är inte speciellt udda längre om man väljer Tindra, så då tycker jag hela poängen har gått förlorad.

• Atikin65

Tycker tvärtemot.Varför vill man har supertråkiga vanliga namn på sina barn?Så de får heter Anna 1,Anna E eller lilla och stora Anna på dagis eller skolan...nej,fram med lite mera fantasiefulla nam,,,,

• Peppa

Man behöver inte varekn gilla namnen eller utseendet hos alla bar/vuxna. Men man kanske inte måste påpeka det direkt till de berörda? Men man behöver inte ljuga heller...

Personligen avskyr jag: Joel, Louise, Tove, Ylva, Lovisa, Ola, Petronella och Elvira

Svar på tråden Dessa nymodiga namn - Tindra, Engla...!