Inlägg från: MarieX |Visa alla inlägg
  • MarieX

Dessa nymodiga namn - Tindra, Engla...!

Är det bara jag som inte fattat tjusningen med så kallade nya, moderna namn som Tindra och Engla? Jag kan bara för allt i världen inte fatta varför folk gillar dessa namn!
    Kan nån förklara?
    Det verkar som om vartannat barn snart heter Tindra eller Tilde eller nåt av alla nya, påhittade namn. Vet inte riktigt vad jag vill säga med detta inlägg, bara skriva av mig lite frustration kanske....

• Svar på tråden Dessa nymodiga namn - Tindra, Engla...!
  • MarieX

Puh - jag är inte ensam. Så skönt!
    Men vad säger jag då när en av mina bästa vänner döpt sin unge till Tindra? Ska jag blåljuga henne rakt upp i ansiktet så och säga: Åååh, vilket fint namn, eller hur sa man göra?
    Kan ju inte säga: Uach, det namnet gillar jag inte!

• MarieX

fipa - ska dit nu i veckan och jag har värsta ångesten över hur jag ska bete mig. Får väl göra som du sa och säga att flickan är söt och inte nämna nåt om namnet.

Det jag är irriterad över är att det ofta är folk som vill vara lite originella och ge sitt barn ett "ovanligt" namn som väljer typ Engla eller Tindra. Okej, att det var ovanligt för 10 år sen, men nu är det ju snarare tvärtom. Så man är inte speciellt udda längre om man väljer Tindra, så då tycker jag hela poängen har gått förlorad.

• MarieX

Har inga barn själv, men de kommer varken att heta Anna eller Tindra.
    Jag gillar också ovanliga namn, men då kan man väl ta ett som är just OVANLIGT! Inte ett av tidens värsta trendnamn!
    Om det är originalitet man strävar efter är väl det sista man ska döpa ungen till Tindra eller Engla? Det är ju inte ett dugg originellt!

• MarieX

Okej, Tindra är et isländskt namn, det visste jag inte.
    Men varför ska man döpa barnet till ett isländskt namn om man inte har någon anknytning till Island? Det finns väl inte många svenska som skulle döpa ingen till Ahmed, t.ex, om man inte har nån anknytning till arabländerna?
    Håller helt med fipa - om man är halvfransk eller halvisländsk eller liknande så låter det lite bättre än om ungen heter Jaqueline Svensson....
    Bara mina åsikter...

• MarieX

Hannispannis - Visste inte heller om jag skulle våga starta en tråd om det, men jag tog chansen. FL:arna har ju en tendens att bli rätt rabiata om nån kritiserar deras namnval...

anjeli - precis! Det är ju så folk tänker: "Mitt barn ska banne mig få ett ovanligt namn, inget Johan eller Anders-namn här inte". Det är bara det att om 40 år heter alla VD:ar Tindra Svensson. Snyggt...? Näe, Anna Svensson är bättre då!

• MarieX

Linda xxx - där kom ett namn till: Vilda eller ännu wärre Whilda!
    Huuadå!
    Men smaken är som baken som vi redan konstaterat här i tråden...

• MarieX

Om man vill ha ett ovanligt namn och verkligen vara UDDA - då tycker jag man ska göra som minez och satsa på MELKER!
    Det var ju häftigt!

Glittra Johansson eller varför inte Glimra Karlsson - är det nästa steg i Tindra-trenden?

• MarieX

zacha - det är MÅÅÅNGA som döper sina barn till ett ovanligt namn i hopp om att de ska bli liiite mer speciella än en vanlig Anna. Det beror nog på kändishysterin i dagens samhälle - "tänk om just min lilla flicka blir stooor stjärna nån gång i framtiden. Då kan hon ju inte heta Kajsa eller Anna, för i så fall måste hon ta sig ett artistnamn." Då är det ju mycket bättre att ge henne ett "artistnamn" redan från början, typ Tindra. Då är det ju dessutom mer äkta än ett taget namn...

• MarieX

Lilja och Balthazar är inga hits hos mig, tyvärr.

Liva1 - Som tur är heter jag ju inte Marie på riktigt. Det är bara mitt nick (efter Mariekex - därav X:et)

• MarieX

Har inga barn ännu. Namnen är färdigt bestämda, men dem vill jag hålla för mig själv! Kan säga som så; det är ovanliga namn, t.ex. flicknamnet är det bara 5 st i Sverige som heter, men det är inga trendnamn. Valde det för att det är en kombination av mitt namn och min mans namn och för att vi tycker att det låter fint. Att det råkade vara ovanligt hade ingen betydelse för oss.

• MarieX

Jag har inte sagt något om vad som är RÄTT eller FEL!
    Jag har BARA sagt mina åsikter angående några namn!

• MarieX

Jag är här - hurså?
    Måste jobba lite också

• MarieX

Jaa du, det är svårt att komma på så här på rak arm...
    Som jag skrev tidigare har jag ett flick- och ett pojknamn
    på lager, men de är hemliga
    Annars gillar jag såna namn som funnits i min släkt, t.ex. Irene, Elsa,
    Karl, Aron....

• MarieX

Det är ju främst just namnen Tindra, Engla och Vilda jag retar mig på. En av anledningarna är just att de betyder något annat. Jag vet att många namn har en betydelse, men att namnet Siv betyder nånting på ungerska stör mig inte det minsta. Jag kan ju inte ungerska!
    Men ordet "tindra" är och förblir för mig just ett verb, jag tänker på en stjärna som tindrar. Kan inte få ihop det att en människa kan heta tindra.
    Som att heta Skriva eller Dansa, så knasigt låter Tindra för mig.

• MarieX

Nåt ska man väl lägga energin på. Tycker faktiskt inte det är såå jobbigt och energikrävande att skriva här. Det är säkert lika energikrävande att skriva i nån av urdeluxpinglornas svammeltrådar eller nåt annt fjant som finns här på FL. Alla gör ju som dom vill!

Svar på tråden Dessa nymodiga namn - Tindra, Engla...!