• MarieX

Dessa nymodiga namn - Tindra, Engla...!

Är det bara jag som inte fattat tjusningen med så kallade nya, moderna namn som Tindra och Engla? Jag kan bara för allt i världen inte fatta varför folk gillar dessa namn!
    Kan nån förklara?
    Det verkar som om vartannat barn snart heter Tindra eller Tilde eller nåt av alla nya, påhittade namn. Vet inte riktigt vad jag vill säga med detta inlägg, bara skriva av mig lite frustration kanske....

• Svar på tråden Dessa nymodiga namn - Tindra, Engla...!
  • MarieX

Har inga barn själv, men de kommer varken att heta Anna eller Tindra.
    Jag gillar också ovanliga namn, men då kan man väl ta ett som är just OVANLIGT! Inte ett av tidens värsta trendnamn!
    Om det är originalitet man strävar efter är väl det sista man ska döpa ungen till Tindra eller Engla? Det är ju inte ett dugg originellt!

• Atikin65

Fast de flesta "svenska " namn är ju inte heller svensk från början......

• Wilmas mamma

Vad sjutton spelar det för roll då? DU måste ju inte beblanda dig med dom som heter Tindra, Engla mm. Kanske är det ngt "fel" på Wilma med?

• embra

TS - Vad skulle du kunna tänka dig att döpa dina barn till då???

• Mammis me Tindra

Min dotter heter Tindra, om du hade lite koll skulle du veta att det är ett gammalt Isländskt namn och inget påhittat...

• Atikin65

Tro vi diskutera lite olika saker här, jag missförståd nog tråden....tyckte att det handlade om ovanliga namn,fattade inte riktigt att det handlade om ovanliga nam som har blivit trendnamn!

• fipa

gela, det vet jag, men dom är det nu. jag kan bara säga att JAG tycker det låter fånigt med såna namn på en helt vanlig svensk, men det betyder inte att jag respekterar de personer mindre som väljer att döpa sina barn så.

• Wilmas mamma

fipa: Nemn som Tindra och Engla?

• Jennie med ie

Nej TS det är inte bara du som inte fattat tjusningen Men det är väl tur att smaken är som ändalykten...

• MarieX

Okej, Tindra är et isländskt namn, det visste jag inte.
    Men varför ska man döpa barnet till ett isländskt namn om man inte har någon anknytning till Island? Det finns väl inte många svenska som skulle döpa ingen till Ahmed, t.ex, om man inte har nån anknytning till arabländerna?
    Håller helt med fipa - om man är halvfransk eller halvisländsk eller liknande så låter det lite bättre än om ungen heter Jaqueline Svensson....
    Bara mina åsikter...

Svar på tråden Dessa nymodiga namn - Tindra, Engla...!