• mamma hampus

Mamma födda 85

Skulle vara kul om det fanns några man kunde prata lite med som är lika gammal som en själv

• Svar på tråden Mamma födda 85
  • Lizzyzz

ja vi hade en bra dag, och hon fick ju sol som hon önskat sig :D hehe

mamma hampus.
    jag var ensam mamma ett tag för ca 2år sedan, efter jag gjort slut med mina 4 barns pappa och innan jag flytta ihop med min nuvarande sambo.

• mamma hampus

Netha85: Jo Hampus är hos sin pappa varann helg men det kom blev mer aktuellt när Hampus var runt 4 år.Innan det så jobbade han så det kanske blev bara att han kom och hälsade på en fredag kväll men det kunde variera mycket i bland varje fredag sedan kunde ta en vecka eller månad...Men i stort sett har jag varit ensam mamma sedan Hampus skulle bli 7 månader.Då var jag bara 18 år så vi skulle flytta till ett hus som jag skulle hyra av mina föräldrar men vi fick göra om lite i golven innan jag flyttade in så det var att bo hemma först i 2 månader och det kändes konstigt och jag var mest orolig för hur det skulle fungera med barnomsorg för det var snart dags att jag skulle börja skolan igen och att jag hade inte hört ngt från kommunen att jag hade fått ngn dagmamma eller dagisplats.Men jag löste det själv jag ringde en dagmamma och pratade med henne och så fick jag plats men kommunen var inte glada på mig att jag ordnade det själv.Men Hampus fick gå där till han var 4 år sedan fick han tyvärr sluta för att börja på dagis så han skulle få gå med sina kompisar som han skall börja 6 års gruppen nu i höst.Och i höst så skall Hampus bli halvstorebror på sin pappa sida och det är lite lockande men det är mer här nu hemma hos mig för nu skall han få nya tapeter i morgon..

ALLA: Hur stort bor ni?Jobbar/Studerar ni?
    När tog ni studenten?

Sj bor jag i en trea på 74 kvm och jag tog studenten 2006 sedan var jag arbetslös i ett år.Sedan hoppade jag in på skolan igen och läste 2 år så jag blev precis klar nu i Maj.Och nu letar jag efter jobb igen och jag hoppas att det kommer att ordna sig så man klarar sig i sommar.Som tur så har jag goda kontakter med mina föräldrar så de hjälper mig ekonomiskt eftersom inte socialen gör det,eftersom vi bor i en insatslägenhet,i våran kommun så hjälper de inte till vid sådana lägen.De vill bara att man skall sälja den

Så nu vet ni lite om mig och min son Hampus

Fråga gärna om du har några frågor

kram

• mmn1

Hej.
    Har en dotter som föddes den 6/1 -09, så snart är lilltjejen 5 1/2 månad :)

• Cath0309

Jag bor i hus med min sambo + barnen.
    Jag tog aldrig studenten eftersom jag fick barn på hösten efter jag slutat 2:a året i gymnasiet. 2006 tog jag en vuxenutbildning (intensivkurs) till Undersköterska.
    Har vikarierat/prakt/jobbat inom demensvården sedan 2001.
    Blev färdig uska sommaren 2007...

• Netha85

mamma hampus: Oj, det är strongt av dig att klara av ett litet barn själv o plugga samtidigt. Tycker att alla ensamma föräldrar som har barnen på heltid är extremt starka eftersom det krävs ändå mer utav er än utav t.ex. ett par som fått barn, för där är man 2 som uppfostrar oftast. Både nya tapeter o ett halvsyskon, då är det mycket som händer i hampus liv nu. Vad tycker han om att få ett syskon hemma hos pappa då?

Jag o sambon bor i en 3a på  74 kvm. Privatuthyrning så vi ligger på en hyra som är ca 2000 kr under hyresbolagets hyra mitt inne i centrum. Just nu har jag ett sommarjobb, hade fast jobb till sommaren -08, sen körde jag taxi i ca 1 år innan jag fick detta jobb. I höst blri jag ju mamma"ledig". Studenten tog jag 2004 i Uppsala.

Soc här i Motala skulle inte heller hjälpa till om man söker bidrag och bor i BR eftersom det räknas som en tillgång. För man har ju pengar om man bara säljer lägenheten. Men får du inget underhållsbidrag utav hampus pappa?

• Anki85

jag tog studenten 04 och började plugga på högskola, läste 1½år på biomedicin linjen. men fick reda på av min läkare att skulle jag ha barn så var jag tvungen att skaffa dem inom de närmsta åren. har nämligen en lungskada sedan min egen födsel och denna blir tyvärr inte bättre med åren.
    har lungemfysen (samma som KOL) fast jag inte rökt mig til det... så lungkapaciteten har sjunkt från 78% (vid 18års ålder) till 52% vid 22års ålder...
    de kunde inte garantera att jag skulle kunna skaffa barn om 5 år, och då var det valet inte särskilt svårt.
    hade varit tillsammans med min sambo i 5 år när sonen föddes, sen kom tvillingarna och nu kommer pyret i magen.. det var visserligen inte planerat men om det är sista gången jag kan vara gravid så tar jag gärna denna bonusen

vi bor i en 4 på 105kvm, börjar känns lite trång nu när man ska ha 4e barnet. sonen har eget rum och tvillingarna delar på sitt rum. sen kommer vi ha bebisen inne hos oss i en "korgsäng" tills den är ca 5-6 månader. sen blir det byte av sängar, tjejerna får växa sängar och bebisen får en av spjälsängarna
    vi har väl kommit överens om att bo kvar tills bebisen är runt 1-2 år och under tiden ska vi kolla oss om efter något större.
    vill gärna att barnen ska ha varsina rum. men tyvärr så älskar jag läget på vår bostadsrätt, ligger precis vid dagis/skola, har bara 20-30 meter till dagis
    plus att vi har egen trädgård så det är bara att släppa ut barnen och leka

var och kollade på ett hus här i samhället som hade 9 rok, 4 sovrum på övervåningen + vardagsrum och möblerbar hall. det hade varit perfekt att ha alla sovrummen på övervåningen.
    på undervåningen var det ett sovrum, möblerbar hall, matsal och kök.
    men tyvärr så var det så stort renoveringsbehov, 2 vattenskador plus tegelfasaden hade rämnat, plus endel mögel i källaren...
    så vi bestämde att det inte var värt allt jobb... men tyvörr var ju trädgården fantastisk, med frukträd, stor lekyta för barnen och låg mitt i samhället...
    tyvärr kan man inte få allt.
    får hålla ögonen öppna efter något annat.

• camillas1985
    Netha85 skrev 2009-06-17 21:53:59 följande:
    Camillas1985: Välkommen hit! Grattis till liten. :) Hoppas allt går bra och att det inte vart en för stor omställning när ni kom hem från BB.
    Tack så mycket. Allt går jätte bra, i början var han väldigt skrikig (kolik) men det försvann och nu är allt bara underbart.

mamma hampus skrev 2009-06-17 22:07:56 följande:
    ALLA: Hur stort bor ni?Jobbar/Studerar ni? När tog ni studenten?
    Vi bor i en lägenhet på 2,5 rum så det blir som en trea men vi ska kanske flytta om ett tag så vi får det lite större.
    Tog studenten för några år sedan men har pluggat till undersköterska efter det, blev klar med det i oktober -08. Han inte få något jobb innan pojken kom.
  • Fiva

Den första augusti flyttar vi till en 5:a på lite över 100 kvm, kommer visserligen få ett extra rum men det kan passa bra med ett gästrum

Just nu bor vi i en trea på 76 kvm.

Tog studenten 2006 - Började jobba året efter det i ett storkök som maskinansvarig där jag fortfarande jobbar kvar. Är dock sjukskriven nu.

Var gift med 4-åringens pappa men skiljdes vintern 2007 och träffade "ungdomskärleken" igen, vi var tillsammans första gången år 2000 och nu är vi tillsammans igen. Lyckligare än någonsin och väntar med spänning på bebisen i magen.

Det blir hans första barn så han är lite extra pirrig som man brukar vara första gången.

• Quinny

Vi bor i en 5:a, flyttade hit för ett halvår sen ungefär.

Tog aldrig studenten, fick min son Melvin 03, sen har jag studerat på folkhögskola efter det, och jobbat endel i klädbutik.

Jag träffade dotterns pappa när sonen var knappt 1½ år, så han har blivit mer som en pappa för honom än hans biologiska. (Jag har dock känt sambon sen vi var små, då vi gick i samma klass, o hade en flört i tonåren :) Men vi flyttade inte ihop fören mars förra året, dessförinnan bodde jag själv med grabben. Och i augusit 08 föddes våran gemensamma lilla dotter Maja.

• Lizzyzz

ojj vad ni skriver :)

själv tog jag alrig studenten då jag fick min första sommaren efter ettan och nummer två i slutet av tvåan.

Men har jobbat en hel del i resturang och i stort sätt allt som hör till. även jobbat att laga mat till skola/dagis och ålderdoms hem. Älskar att laga mat så de passar mig perfekt...

när jag var 18, köpte jag och mitt ex ett stort hus, men detta lämnade jag bakom mig när jag gick ifrån honom. (han jobbar i norge och jag var ensam med barnen hela tiden så de höll verkligen inte när kärleken inte längre finns)

sen flytta jag till 4a med barnen. men soc vägra hjälpa eftersom vi inte fått huset sålt.. så efter bott där 1 år hade jag inte råd längre utan jobb etc + att ja studera på komvux.. (blir ju inte rik på de!)
    Så då flytta jag och sambon + 4 barn till en 2½a för att ha råd leva.. *suck*

men nu har vi nyligen flyttat till ett litet men underbart hus som vi hyr för en skit summa varje månad. kände att jag häldre bor i ett litet hus med massor av plats utomhus och som ligger helt underbart till på landet än i en lägnhet mitt i stan som kostar massor och barnen inte kan leka ordentligt.

Så här blir vi fast tills sambon får fast jobb och vi hittar vårt dröm hus här i samma område... (vill inte dottern ska byta skola nu när de är dags börja den!)

Svar på tråden Mamma födda 85