• Jeanette89

EEG-undersökning

Min son ska på EEG-undersökning på fredag för att mäta hjärnans elektriska aktivitet under sömn och vakenhet, jag är jättenervös och orolig.
    Har ingen aning om hur det kommer gå till eller någonting sånt, vet inte ens varför de ska undersöka hans hjärna.
    Det enda som har hänt som är lite oroande är att han försvinner ibland med blicken och det går inte att få kontakt med honom, han bara stirrar rakt fram han blinkar inte ens, kroppen blir alledes stel.
    Det är riktigt oroande att inte veta någonting...

• Svar på tråden EEG-undersökning
  • HOCHM

Han kommer att få massa elektroder som dom kopplar upp på en massa ställen på huvudet. Det kommer bli lite kladdigt i håret efteråt, dom använder en vit smörja för att få dom att sitta kvar under undersökningen. Sedan kommer ni få sitta/ligga still en stund. Dom brukar skriva att undersökningen tar över en timme men det beror på hur pass mycket barnet rör på sig. Om han sitter stilla så brukar allt ta runt 30 minuter.

Så läkarna tror att han har frånvaroattacker låter det som?

• Jeanette89
    HOCHM skrev 2009-07-07 14:53:23 följande:
    Han kommer att få massa elektroder som dom kopplar upp på en massa ställen på huvudet. Det kommer bli lite kladdigt i håret efteråt, dom använder en vit smörja för att få dom att sitta kvar under undersökningen. Sedan kommer ni få sitta/ligga still en stund. Dom brukar skriva att undersökningen tar över en timme men det beror på hur pass mycket barnet rör på sig. Om han sitter stilla så brukar allt ta runt 30 minuter. Så läkarna tror att han har frånvaroattacker låter det som?
    Ja de har sagt att det är något som måste undersökas men att det troligtvis inte är något att oroa sig för.
    Hoppas på det bästa.
  • HOCHM
    Jeanette89 skrev 2009-07-07 18:44:49 följande:
    Ja de har sagt att det är något som måste undersökas men att det troligtvis inte är något att oroa sig för.Hoppas på det bästa.
    Alltid bättre att dom tar det säkra före det osäkra:)

Håller tummarna att det går bra. Svaret brukar ta ett par dagar.
  • Starkast

Min son ska göra samma undersökning. Det är för att utesluta epilepsi.

• Jeanette89
    HOCHM skrev 2009-07-13 12:18:10 följande:
    TS hur gick det?
    Det tar 2v innan vi får veta om det är något eller inte men det kändes bra.
    Han satt still och lekte som han skulle och låg ner så still och fint men sov dock ej...
  • Starkast

Hur gick undersökningen till?
    Från förberedelse till hemgång? Du får gärna berätta ALLT så man är lite mer förberedd....

• HOCHM
    Jeanette89 skrev 2009-07-16 20:51:26 följande:
    Det tar 2v innan vi får veta om det är något eller inte men det kändes bra.Han satt still och lekte som han skulle och låg ner så still och fint men sov dock ej...
    Min dotter har inte sovit någon gång när hon har gjort EEG, hon har gjort det 5-6 ggr.
    Va bra att det kändes bra:) Då håller vi tummar och tår inför resultatet.
  • allfrida

De skiljer på olika EEG
    Sömn eeg och vaken eeg.
    Vid sömn ska barnen bara sova max 5 timmar natten före undersökningen. Sen ska de sova med elektroderna på huvudet för att mäta aktiviteten i hjärnan under sömn. Det görs för att se om det finns epileptisk aktivitet. Det samma gäller för vakenEEG
    Barnen går hem direkt efter undersökningen med en liten present för de varit duktiga :)) Det gör inte ont och det är inte farlig.
    Om det görs i gbg kan man gå in på östras hemsida där det finns utförlig förklaring och där man kan visa barnet hemma hur det går till.

• HOCHM

Jo, det är 2 olika undersökningar men när man gör vaken EEG så brukar personalen alltid informera att det vore bra om man fick barnet att sova någon minut på slutet.

Det har dom i alla fall alltid gjort dom ggr min dotter har gjort EEG, 3 ggr på Uppsala Akademiska och 2 ggr på Karolinska.

Svar på tråden EEG-undersökning