• LillaLinan

Gå på fest när man är sjukskriven...okej??

Jag och en kompis har diskuterat det mycket under sommaren. Kan man gå på tex krogen om man är sjukskriven?? Går det ngn gräns för vad man är sjukskriven för...tex om man är förkyld går man inte men har man ryggont kan man gå!

Vad tycker ni??

• Svar på tråden Gå på fest när man är sjukskriven...okej??
  • Lilli by the Sea

Att vara sjukskriven betyder ju i vissa fall att man bara inte klarar att utföra jobbet! Om man har en armfraktur så kanske man inte kan jobba inom vården eller med bygge osv, men man kan ju fortfarande gå ut & ta en drink. Jobbet är ju inte hela ens liv!

• petsod

En kollega till mig har varit sjukskriven förra veckan och denna pga av halsont och jag skulle inte bli glad av att möta henne på krogen när jag har fått jobba själv med sommarvikarie pga detta.

• LillaLinan

Lilli by the Sea skrev 2009-07-17 11:22:53 följande:

Att vara sjukskriven betyder ju i vissa fall att man bara inte klarar att utföra jobbet! Om man har en armfraktur så kanske man inte kan jobba inom vården eller med bygge osv, men man kan ju fortfarande gå ut & ta en drink. Jobbet är ju inte hela ens liv!
    precis det vi funderat på...min kompis ramlade nämligen av en häst och fick ryggont. Blev sjukskriven. En helg gick hon ut på krogen och då blev en annan kompis vansinnig! Hon menade att om ngn gjorde så på hennes jobb skulle hon bli galen!!!!
  • LillaLinan
    petsod skrev 2009-07-17 11:25:10 följande:
    En kollega till mig har varit sjukskriven förra veckan och denna pga av halsont och jag skulle inte bli glad av att möta henne på krogen när jag har fått jobba själv med sommarvikarie pga detta.
    mmmm jag hade nog också blivit det...känns som att halsont å krogen går mindre bra ihop
  • Muminski

Självklart, men som så mycket annat är det inte svart eller vitt, det beror ju på vad man är sjukskriven för och hur "aktiv" man är ute i svängen.

Jag var på middag på en pub en vecka efter en ryggoperation. Hasade fram på kryckor och fick oändligt mycket hjälp av omgivningen så att jag kunde sitta på ett bekvämt sätt. Man kan väl inte säga att jag slog klackarna i taket direkt Men jag var ute och roade mig och INGEN kan komma och säga att det är fel, eller?

Ditt liv är ett resultat av dina val.
  • vivianne

Det beror väl på vad man har för sjukdom. Har man något smittsamt får man snällt stanna hemma oavsett.

• Muminski
    LillaLinan skrev 2009-07-17 11:27:58 följande:
    Lilli by the Sea skrev 2009-07-17 11:22:53 följande: precis det vi funderat på...min kompis ramlade nämligen av en häst och fick ryggont. Blev sjukskriven. En helg gick hon ut på krogen och då blev en annan kompis vansinnig! Hon menade att om ngn gjorde så på hennes jobb skulle hon bli galen!!!!
    Va?? Varför det?? Det gör ju inte direkt ont att vara på krogen.
    Ditt liv är ett resultat av dina val.
  • Anna Paulita

Det beror ju helt på varför man är sjukskriven. Är man hemma för magsjuka så är det kansk einte läge att gå på krogen, men har man tex salmonella eller ett brutet ben ser jag inga fel i det.

• Anova

Det enda jag har något emot är om en person är sjukskriven pga värk, äter starka "pain-killers" och går på krogen och dricker alkohol. Tabletter och alkohol är inte en bra kombo.

Annars är det självklart att man får vara social under sjukskrivningen. Tycker att det är superviktigt att vara ute och umgås med folk då man är sjukskriven.

• gealach

Som sagt - det beror väl både på anledningen till sjukskrivningen och på vad man har för jobb.

Svar på tråden Gå på fest när man är sjukskriven...okej??